Hva leser du for tiden?

Diskuter andre bøker dere leser

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki

Locked
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Lothair Mantelar wrote:
Sauegjetern wrote: Og det er hovedsaklig på grunn av dere tre. At jeg begynte da ihvertfall. Har nå lest tredve sider og det ser såre bra ut.
Dette er god oppvarming til Erikson. Har du lyst å lese god fantasy, les SE.
Spar meg, jeg kommer knapt nok over hvor bra Gaiman er, så ikke få meg til å drømme om den ekstasen Erikson tydeligvis gir.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Lothair Mantelar wrote:
Loki wrote:

For tida les eg for øvrig prologen i "House of Chains". Dvs, eg leste ut "Memories of Ice" i går, og "HoC" ligg på hybelen, så skal byrje på den i kveld.
Nå, hva synes du? Jeg synes at MoI og BH er de beste, DH andre og HoC og Gardens på delt tredje og MT på siste (ikke at den er dårlig...). Enig?
Bonehunters og Midnight Tides har eg åpenbart ikkje byrja på enno. Kva dei andre angår set eg MoI klart øverst. DHG var meget, meget bra, og "Chain of Dogs" er utan sidestykke sjølv i MoI, men samanlikna med MoI var den for ujamn og rotete i mine auge. GotM kjem langt bak, den når ikkje topp tjue fantasybøker eg har lese ein gong, medan begge dei to andre er høgt på topp ti.
Når det er sagt så likte eg GotM veldig godt, og eg mistenker at den er langt betre ved andre gjennomlesing når ein alt kjenner verda og karakterane.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Siri Sedai
Den Eldste
Den Eldste

Post by Siri Sedai »

Ga opp De fire og han som gjør galt verre. Foreløpig i hvertfall. Har bare lest ca 100 sider, og ut i fra det vil kalle dette for parodi på WOT. Det er svært morsomt til å begynne med. Med disse typene og sjargongen, men så begynnte det å bli litt slitsomt. Hvor mange ganger ler du av samme vitsen liksom.
Men dette går vel rett hjem for de som er for unge til at det blir aktuelt å lese WOT. Som en intro til Fantasy. Litt på linje med Animorphs.

Leser Den mørke materien... litt igjen på bok 2. Dette er gode greier. Selv om dette også er barne/ungdomsbok blir det ikke kjedelig.
Moiraine Sedai
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Moiraine Sedai »

Sluttet du på De Fire og Han Som Gjør Galt Værre? Ja, ja, hver sin smak...

Ble ferdig med Magician i helgen :D Jeg likte slutten :lol: Amos minner meg om Jack Sparrow (positivt). 8(sterk :D) /10.

Så for å ta en pause, leser jeg på Holes. Den er fengende, med litt orginal historie. Jeg er så godt som ferdig med den, da, og når siste side er lest, skal jeg begynne med neste bok i The Riftwarsaga. Gleder meg :)
. . .
Siri Sedai
Den Eldste
Den Eldste

Post by Siri Sedai »

Moiraine Sedai wrote:Sluttet du på De Fire og Han Som Gjør Galt Værre? Ja, ja, hver sin smak...
Du mener det tar seg opp?
Moiraine Sedai
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Moiraine Sedai »

dfohsggv (grusomt lang tittel :roll: ) leste jeg før jeg leste noeannet som ses på som bra, så om referanseverdiene mine er så gode, er jeg ikke sikker på. Men jo, jeg syns å huske at det tar seg opp. Det jeg likte best, var når "kompisene" lærer magi. Slike ting liker jeg å lese om :) Og selvfølgelig den psykopate damen som prøver å drepe Hutte :lol:
. . .
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Eg hadde tvert i mot motsatt opplevelse. Boka byrja ganske bra - særleg er det bra når Fru Soltvedts hage ramponerest av ein kjærleikssyk Hutte - og enda opp som ei kjedeleg og repetitiv greie. :\ WoT-parodi vil eg ikkje sei det er, men den låner tungt av arketyper i fantasy, og WoT gjer åpenbart det same, så det er mange fellestrekk. Og når du nemner det er det eit par - men ikkje mange - ting som antakeleg er inspirert direkte av WoT i den òg.

Når det er sagt, å bruke arketyper er ikkje nødvendigvis negativt, og De Fire brukar dei åpenbart med vitande og vilje utan å forsøke legge skjul på det. Likevel fenga ikkje boka meg særleg, og toeren står fortsatt ulest i hylla.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Wolfbrother
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Wolfbrother »

Ble ferdig med Magician i helgen Very Happy Jeg likte slutten Laughing Amos minner meg om Jack Sparrow (positivt). 8(sterk Very Happy) /10.

Og du ville gitt eksempel tgh, og foh fra wot?
For once you have tasted flight you will
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer

Post by Faile »

bah. egentlig skulle jeg begynt på asoiaf idag, men så klarer de, etter å ha venta i det lengste med å faktisk bestille bøkene jeg hadde bedt dem om, også å presterer å bare bestille bok 2,3 og 4 til meg.

så jeg må vente ei uke til :(
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Begynte på "Statsvitenskap - en introduksjon i politisk analyse" av Øyvind Østerud, og "Normer og makt" av Jon HOvig og Reino Malnes i dag. Jadda, tilbake på skolen... :|

Resten av høstens pensum, som tilsammen er på sjarmerende 3000 sider:
Historie:
Norsk økonomisk politkkk i det 20. århundre - verdivalg i en åpen økonomi
The growth of the international economy 1820-2000
Demokratisk kapitalisme
Markedsøkonomiens utvikling
Statsvitenskap:
The globalization of world politics - an introduction to international relations (åfyttihælvete, det er tungt å løfte disse bøkene!)
Global political economy - evolution and dynamics
Comparative politics today - a world view
Politics in the European Union
A history of international relations

Skal bli en morsom høst... :|
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Har tretusen sider pensum sjølv i haust. Høgdepunktet er femti sider i ei firehundresiders murstein kalla "Med kjønnsperspektiv på norsk historie".

Den kjøpte eg simpelthen ikkje.

Det får pinadø vere grenser.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Haha! Med kjønnsperspektiv på norsk historie hadde jeg på pensum i Nyere historie! Tror ikke det ble referert til den eller lest noe i den i det hele tatt, og en statsvitenskapsstud.ass. påsto når vi som også tok historie nevnte den for ham, at historisk institutt var kjent for å plassere mye rart på pensumlistene bare for å ha dem der. :P

Boka er forøvrig gitt bort til min mer feministisk anlagte søster; jeg så ingen grunn til å ha den i hylla, der den opptok verdifull plass og var en påminnelse om ca. 200 bortkasta kroner...
- Verg., Aen., 3.315.
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Trur den var nærmare 350 kroner no... sukk. Vel, eg kjøper den i alle fall ikkje. Visse ting er for forkasteleg å ha i hylla, sjølv for meg. :lol:
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Rusler for tida rundt og undrer meg på om jeg skal lese Pratchett eller Dragonlance mens jeg venter på at Bakker-bøkene mine skal komme fra Amazon. Både hjerne, hjerte, mage og, eh, det andre hodet roper på Pratchett, men det er en liten bit -- jeg tror muligens det er øvre venstre hjørne av høyre nyre -- som oppfordrer meg til å lese Dragonlance, slik at jeg kan få det rasket ut av hybelen min fortest mulig. "Det er tross alt en stor skamplett i bokhylla di," hvisker den til meg.

Og jeg tror jaggu jeg kommer til å høre på denne obskure kroppsdeldelen; særlig etter at jeg leste bakpå en av DL-bøkene, hvor det sto noe om "nissen Tasslehof"... :lol:
- Verg., Aen., 3.315.
Moiraine Sedai
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Moiraine Sedai »

Wolfbrother wrote:
Ble ferdig med Magician i helgen Very Happy Jeg likte slutten Laughing Amos minner meg om Jack Sparrow (positivt). 8(sterk Very Happy) /10.

Og du ville gitt eksempel tgh, og foh fra wot?
I don't know what that means...
. . .
Locked