Ikke-fantasy litteratur
Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki
hmm
nope. Kan ikke si jeg har hørt om den en gang. men skal legge den på natthylla mi. hehe.
For en stund siden begynte jeg å lese (I forbindelse med skolen i videregående) Jordens barn av Jean M. Aulen. Husker at det er en serie som i noen øyeblikk var litt tung, men du visste at flere ganger i boka så kom det episoder hvor du fikk med deg alt som skjedde. Jeg fikk aldri den Robert Jordan's "klarte ikke å legge fra meg boka" følelsen, men det var alike vel interessant og lærerikt.
For en stund siden begynte jeg å lese (I forbindelse med skolen i videregående) Jordens barn av Jean M. Aulen. Husker at det er en serie som i noen øyeblikk var litt tung, men du visste at flere ganger i boka så kom det episoder hvor du fikk med deg alt som skjedde. Jeg fikk aldri den Robert Jordan's "klarte ikke å legge fra meg boka" følelsen, men det var alike vel interessant og lærerikt.
Handler om en kar fra sogn som reiste til Amerika da han var rundt 16 og satt ikke foten i Norge igjen før han var oppe i 60-årene. I løpet av tiden der så opplever han en hel rekke eventyr, for å kalle det det, som gjør at du sitter med et stort smil gjennom hele boken. Vanskelig å beskrive hvorfor den er så bra. Den bare er det! Vil tro den kan finnes på de fleste biblioteker. Løp å lån! 
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

- Posts: 4724
- Joined: Tue May 03, 2005 0:22
- Location: Trondheim/Eidsvåg
- Contact:
I sommer gjorde jeg mitt beste for å utvide mine horisonter, og leste følgelig Wladimir Kaminers "Russerdisko" og "Reisen til Trulala", Umberto Ecos "Rosens Navn", Harper Lees "To Kill A Mockingbird", Bjørnstjerne Bjørnsons "En Glad Gutt", samt ei samling indiske noveller fra femtiåra.
Hvis jeg først skal lese noe som ikke er fantasy, gidder jeg med andre ord ikke å lese krim eller spenningsromaner - sånt får jeg nok av fra fantasyen.
Planlegger å lese K(H?)ellers "Catch-22" i løpet av høsten, i tillegg til litt Ibsen, Bjørneboe, Mykle, ovs. som jeg har hatt liggende på ei hylle i snart et år, eller mer.
Men det blir aldri mer ann planer, som regel.
Hvis jeg først skal lese noe som ikke er fantasy, gidder jeg med andre ord ikke å lese krim eller spenningsromaner - sånt får jeg nok av fra fantasyen.
Planlegger å lese K(H?)ellers "Catch-22" i løpet av høsten, i tillegg til litt Ibsen, Bjørneboe, Mykle, ovs. som jeg har hatt liggende på ei hylle i snart et år, eller mer.
Men det blir aldri mer ann planer, som regel.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

- Posts: 4724
- Joined: Tue May 03, 2005 0:22
- Location: Trondheim/Eidsvåg
- Contact:
Jeg mista bredbåndet hjemme på hybelen forrige uke, fordi hybelverten skal ordne trådløst nettverk, så i det siste har jeg kost meg et par timer hver kveld med China Mievilles "Perdido Street Station". Dette er riktignok fantasy/sci-fi, men likevel. Det er godt å kunne ta seg tida til å sitte med ei god bok, i stedet for å velge minste mostands vei, også kjent som "å stiie og glo på pc-skjermen hele kvelden"... 
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
Jeg har lest alle Tempelridderen bøkene av Guillou, og syns de var utrolig bra, i alle fall de 3 første! Har lest et par bra Tom Clancy bøker også, som Det absolutte mareritt og Uten anger. Av Ludlum har jeg lest Halidons Hemmelighet, The apocalypse watch og Farlig finale..
En annen bok og forfatter jeg sjelden hører om, er en som heter "å være ung er forjævlig" av tyske Christiane F.
Det er en selvbiografi av Christiane som i en alder av 14 (tror jeg) som flytter til Berlin fra en stille småby, og ender etter hvert opp det harde rus/prostitusjonsmiljøet på 70- tallet. Utrolig bra bok, som burde røre eller skremme en god del.. Den rørte i hvert fall meg..
Noen flere som har lest eller hørt om den?
En annen bok og forfatter jeg sjelden hører om, er en som heter "å være ung er forjævlig" av tyske Christiane F.
Det er en selvbiografi av Christiane som i en alder av 14 (tror jeg) som flytter til Berlin fra en stille småby, og ender etter hvert opp det harde rus/prostitusjonsmiljøet på 70- tallet. Utrolig bra bok, som burde røre eller skremme en god del.. Den rørte i hvert fall meg..
Noen flere som har lest eller hørt om den?
Eg er... imponert. Einaste av det der eg har lese er "To Kill A Mockingbird", og det var utelukkande fordi den var pensum. (Atticus ruler, forresten)terje wrote:I sommer gjorde jeg mitt beste for å utvide mine horisonter, og leste følgelig Wladimir Kaminers "Russerdisko" og "Reisen til Trulala", Umberto Ecos "Rosens Navn", Harper Lees "To Kill A Mockingbird", Bjørnstjerne Bjørnsons "En Glad Gutt", samt ei samling indiske noveller fra femtiåra.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

- Posts: 4724
- Joined: Tue May 03, 2005 0:22
- Location: Trondheim/Eidsvåg
- Contact:
Hei mann, godt å se deg i disse trakter igjen! 
Jeg kan legge til at "En Glad Gut" var litt pensumatig for meg også, siden søstra mi sa at hun skulle sørge for å få meg sparka fra sommerjobben min som omviser på BBs barndomshjem, dersom jeg ikke fikk ræva i gir og leste noe av den store dikteren.
Utrolig nok angrer jeg ikke heller, Øyvind var virkelig en karakter jeg kunne identifisere meg med; fatter ikke at den Ibsensnobben kan ansees om en bedre forfatter enn B.
Av de andre bøkene vil jeg kanskje spesielt få anbefale "Reisen til Trulala" - det er kanskje en av de morsomte bøkene jeg har lest. Mange små historier om russiske reisende i Europa. Det verste er at de fleste av dem i det minste har en viss sannhetsgehalt!
Jeg kan legge til at "En Glad Gut" var litt pensumatig for meg også, siden søstra mi sa at hun skulle sørge for å få meg sparka fra sommerjobben min som omviser på BBs barndomshjem, dersom jeg ikke fikk ræva i gir og leste noe av den store dikteren.
Utrolig nok angrer jeg ikke heller, Øyvind var virkelig en karakter jeg kunne identifisere meg med; fatter ikke at den Ibsensnobben kan ansees om en bedre forfatter enn B.
Av de andre bøkene vil jeg kanskje spesielt få anbefale "Reisen til Trulala" - det er kanskje en av de morsomte bøkene jeg har lest. Mange små historier om russiske reisende i Europa. Det verste er at de fleste av dem i det minste har en viss sannhetsgehalt!
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.




