Musikk

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Akira
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Akira »

Vel, da har jeg endelig klart å skaffe meg det første albumet til Taake, og det er den mest himmelske svartmetall oppe der med Windir og Emperor. Og skrikinga er bare deilig.

Angående growl og skrik så kan jeg si at jeg synes de vokaltypene formidler sinne og alskens faenskap MYE bedre enn alt den veike dritten med clean vocal. Clean vocal er best som et supplement til brøl og skrik. Det kan bli vakkert. Men clean vocal for seg selv i lengden blir altfor føkkings kjedelig.
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Og det er på grunn av at "clean", som du kaller det, kan bli kjedelig, at vi hører mest på Thom Yorke, Johnny Rotten, Jake Burns, m.fl. Teknisk perfekt sang, á la den disse ekle RnB-artistene er så gode på, krever uhyre gode tekster for å være interessante, og når de fleste teknisk perfekte sangere utelukkende lirer av seg blødmer om hjerte og smerte... :x
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Akira
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Akira »

Terje wrote:Og det er på grunn av at "clean", som du kaller det, kan bli kjedelig, at vi hører mest på Thom Yorke, Johnny Rotten, Jake Burns, m.fl. Teknisk perfekt sang, á la den disse ekle RnB-artistene er så gode på, krever uhyre gode tekster for å være interessante, og når de fleste teknisk perfekte sangere utelukkende lirer av seg blødmer om hjerte og smerte... :x
Ja, forsåvidt delvis enig der. Jeg føler også at clean vocal gjerne burde være litt raspete. Litt sånn herja whiskystemme, hvis du skjønner hva jeg mener.
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Jepp, særpreg bør de i alle fall ha. Og raspete whiskeystemme er også en form for særpreg.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Akira wrote:Blasfemi!
Neida, jeg bruker ordet i sin opprinnelige mening, ikke den religiøse. Amen betyr "la det skje".
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Akira
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Akira »

Sauegjeteren wrote:
Neida, jeg bruker ordet i sin opprinnelige mening, ikke den religiøse. Amen betyr "la det skje".
Og jeg mener at hver gang du motstrider meg er det blasfemi.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Akira wrote:
Sauegjeteren wrote:
Hvem skulle du stridet mot om ingen kan motstride deg?
Akira
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Akira »

Sauegjeteren wrote:
Akira wrote:
Sauegjeteren wrote:Neida, jeg bruker ordet i sin opprinnelige mening, ikke den religiøse. Amen betyr "la det skje".
Satan.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Akira wrote:
Sauegjeteren wrote:
Akira wrote: Og jeg mener at hver gang du motstrider meg er det blasfemi.
Satan.
Hvis du mener han skal motstride deg er det hvertfall blasfemi...
Akira
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Akira »

Sauegjeteren wrote:
Akira wrote:
Sauegjeteren wrote:Hvem skulle du stridet mot om ingen kan motstride deg?
Satan.
Hvis du mener han skal motstride deg er det hvertfall blasfemi...
Han er for svak, det trengs en ny og sterkere figur for den tronen.
Arandal
Hengiven
Hengiven

Post by Arandal »

Akira wrote:Vel, da har jeg endelig klart å skaffe meg det første albumet til Taake, og det er den mest himmelske svartmetall oppe der med Windir og Emperor. Og skrikinga er bare deilig.

Angående growl og skrik så kan jeg si at jeg synes de vokaltypene formidler sinne og alskens faenskap MYE bedre enn alt den veike dritten med clean vocal. Clean vocal er best som et supplement til brøl og skrik. Det kan bli vakkert. Men clean vocal for seg selv i lengden blir altfor føkkings kjedelig.
Atreyu er jo et sånn band...og det er ikke så halvgalt å høre på...som en kompis sa -du sitter å vegrer deg mens det skrikes, og når den fløtemyke vokalen kommer virker det forløsende...hehe.
-----------///M-----------
Akira
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Akira »

Arandal wrote:
Akira wrote:Vel, da har jeg endelig klart å skaffe meg det første albumet til Taake, og det er den mest himmelske svartmetall oppe der med Windir og Emperor. Og skrikinga er bare deilig.

Atreyu er jo et sånn band...og det er ikke så halvgalt å høre på...som en kompis sa -du sitter å vegrer deg mens det skrikes, og når den fløtemyke vokalen kommer virker det forløsende...hehe.
Ja, Atreyu liker jeg, de er tøffe. Men jeg sitter ikke og vegrer meg over growl og skrikevokalene. De er det tøffeste.
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer

Post by Faile »

skriv litt om plata til Taake da Akira, er så nysgjerrig her! :P
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Akira
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Akira »

Ok, Taake sin Nattestid er den første i en trilogi. Alt inni og på plata er skrevet i runer. Så det må oversettes. Uansett, plata begynner bra, og her er det trøkk, en skikkelig gjennomført skive hvor sangene går pent hånd i hånd med hverandre og danner en fantastisk symbiose. Det skrikes i den klassiske grimmvocal som svartmetall er så kjent for. Og det skrikes på bergensk, for disse folka er bergensere. Musikken er dynamisk og tung, slik det skal være. Det er ikke veldig mye pustepauser gjennom skiva før på slutten. Da inntreffer en absolutt helt herlig avslutning som er så melodisk og vakker at hjernen koker over av lykkerus. Den er dessverre så altfor kort. Skulle man ikke alltid ønske at de balladene var evigvarende? Uansett, tror nesten aldri jeg har hørt et mer gjennomført og sammenhengende album enn dette, og det glir rett inn på min topp ti, eller kanskje til og med topp fem-liste.
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer

Post by Faile »

noe jeg altså ikke må gå glipp av :wink:
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Post Reply