Alpha Centauri er ikke bare den nærmeste stjernen, men også en potensiell kandidat for liv. Astronomer setter 5 betingelser for liv slik som vi kjenner det, og Alpha Centauri oppfyller alle 5, noe som er ganske sjeldent. Betingelsene er blant annet, Alder i stjernenes livsyklus, stabilitet, om det er nok tunge grunnstoffer som oksygen og karbon og hvor mye energi den utstråler.
Alpha Centauri er en del av et "triple star system", altså 3 stjerner som deler et felles tyndepunkt. Alpha Centauri A, Alpha Centauri B, og Alpha Centauri C.
Alpha Centauri C er den nærmeste stjerna til vår sol, kalt Proxima, men det er en rød dverg og mulighetene for liv som vi kjenner det er ikke tilstede.
Proxima Centauri ligg ca. 4,2 lysår borte, noko som vil seie at ein må reise med lysets fart (299 792 458 m/s, altso ca. 1mrd km/t) i 4,2 år for å kome dit.
Redigert: Det er dermed ikkje aktuelt å reise dit med den teknologien me har i dag. Om det finst bebuelege planetar der veit eg ikkje, men sjå på Wikipedia. http://en.wikipedia.org/wiki/Alpha_centauri
Om det er beboelige planenet vet man ikke, ganske enkelt fordi man ikke har tenknologien til i det helle tatt å se om det er planeneter der. Derfor man kvalifiserer solene etter sannsynligheten for planeter i "tellusform".
Vi kan selvsagt ikke reise dit, slik teknologi ligger langt frem i tid, mars er nok neste skritt, men når vi en gang skal reise ut i verdensrommet, så sier man at det er teoretisk mulig å reise fortere enn lyset, via såkalte ormhull. Du har sikkert sett det på tv/film, men jeg kan ikke forklare hvordan dette funker. Skulle gjerne
Helvete, jeg fikk plutselig lyst å studere fysikk.
Tullsnakk. Alpha Centauri er det beste dataspillet som noensinne er laget, ikke noe slitent solsystem.
Og angående Pluto: Hvilken relevans har det egentlig at denne digre steinen ble omklassifisert fra "planet" til "dvergplanet"? Jeg har litt problemer med å forstå hvorfor noen bryr seg...
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Terje wrote:
Og angående Pluto: Hvilken relevans har det egentlig at denne digre steinen ble omklassifisert fra "planet" til "dvergplanet"? Jeg har litt problemer med å forstå hvorfor noen bryr seg...
prøv å si det til Røed Ødegaard...
selv bryr jeg meg heller mindre enn omtrent ingenting, selvom jeg alltid har sett på pluto som en svært sympatisk planet. nei så feil kan man ta gitt. sukk. kremt joda.
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Terje wrote:
Tilsvarende relevans som dersom nokon hadde omklassifisert ei linerle frå eit pattedyr til ein fugl dersom dette hadde vore ein misforståelse i århundrer.
Med andre ord; kjempestor for folk som er interessert i å sjå eit system og lære om ulike elementer av heilskapen, totalt irrelevant for alle som kun liker å sjå på linerla fly.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!