Hvilke fantasy bøker anbefaler dere meg å lese?
Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki
Sukk. Eg er byrja lure på om eg skal heve meg over å klikke på linkene dine som ein generell regel. 
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

Mange av dem postes bare i håp om at du skal klikke på dem og bli irritert. 
(Enkelt og sikkert feilaktig forsøk på forutsigelse: Dette vil på den ene siden appellere til Lokis megalomane ego -- at jeg bruker noen timer en gang i blant på å lete fram lenker, bare for hans skyld. På den andre siden vil det plage ham, ettersom Loki har git inntrykk av at han ikke liker å bli irritert.)
(Enkelt og sikkert feilaktig forsøk på forutsigelse: Dette vil på den ene siden appellere til Lokis megalomane ego -- at jeg bruker noen timer en gang i blant på å lete fram lenker, bare for hans skyld. På den andre siden vil det plage ham, ettersom Loki har git inntrykk av at han ikke liker å bli irritert.)
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
Irritert? Av å få bekrefta at det finst mengder av folk der ute som er tydeleg mindre verdt enn meg? Kjære deg, det er då herleg, det.Terje wrote:Mange av dem postes bare i håp om at du skal klikke på dem og bli irritert.![]()
Det einaste negative her er at eg blir litt skuffa over deg, som eg i utgangspunktet ikkje ser ned på. Men sett i eit litt videre perspektiv er jo det fint det òg, mindre konkurranse på toppen om du dreg deg sjølv ned.
Ooooh, den tenkte eg ikkje på. Eg liker den.(Enkelt og sikkert feilaktig forsøk på forutsigelse: Dette vil på den ene siden appellere til Lokis megalomane ego -- at jeg bruker noen timer en gang i blant på å lete fram lenker, bare for hans skyld.
Det liker eg ikkje nei.På den andre siden vil det plage ham, ettersom Loki har git inntrykk av at han ikke liker å bli irritert.)
Heldigvis irriterte altså ikkje dette meg.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

Jeg anbefaler alle som liker fantasy, og som er lei av å måtte forsvare sjangeren overfor den "seriøse" litteraturen, å lese denne artikkelen av R. Scott Bakker:
http://www.heliotropemag.com/Issue01/pd ... tasist.pdf
Lenke til e-zinen den først ble publisert i: http://www.heliotropemag.com/Issue01/index.html)
Kort gjenfortalt argumenterer han for viktigheten av at skeptikere går f.eks. bokstavtolkende kristne i møte, ved å skrive i deres form for (førvitenskapelige) narrativ, heller enn å vende seg innover og bare skrive for dem som er enige med deg selv -- aka. de litteraturvitenskapelige miljøene.
Litt tung engelsk til tider, men dersom du ennå ikke har tatt noe høyere utdanning, og har planer om å gjøre det, er det like greit å begynne å gjøre seg kjent med terminologien først som sist.
http://www.heliotropemag.com/Issue01/pd ... tasist.pdf
Lenke til e-zinen den først ble publisert i: http://www.heliotropemag.com/Issue01/index.html)
Kort gjenfortalt argumenterer han for viktigheten av at skeptikere går f.eks. bokstavtolkende kristne i møte, ved å skrive i deres form for (førvitenskapelige) narrativ, heller enn å vende seg innover og bare skrive for dem som er enige med deg selv -- aka. de litteraturvitenskapelige miljøene.
Litt tung engelsk til tider, men dersom du ennå ikke har tatt noe høyere utdanning, og har planer om å gjøre det, er det like greit å begynne å gjøre seg kjent med terminologien først som sist.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
-
Lothair Mantelar
- Kaptein-General

- Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.
King har blit parkert nederst i min lesestabel og Good Omens har blitt hentet fram. Jeg følte jeg måtte ha litt oppmuntring etter King og nå humrer jeg fornøyd etter nesten hvert eneste avsnitt.
Gaiman ruler
Gaiman ruler
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
-
rand al'thore
- Mørkefrende

Alle disse bøkene er ok, men du bare MÅ lese Sagaen om Paksenarrion! ( På engelsk heter den : The deed of Paksenarrionrand al'thore wrote:jeg anbefaler sagaen om paksenarrion av Elisabeth Moon
ellers er det jo sagaen om belgarion, riftkrigen, horngudenstale og mange flere som jeg ikke kommer på sån i farten
*jah..
-
Lothair Mantelar
- Kaptein-General

- Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.
Ut i fra det dere sier om serien så synes jeg Sagaen om Paksenarrion virker en smule barnslig og kanskje aller mest meget stereotypisk... Litt som Wot, kanskje? 
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
-
Sauegjeteren
- Sauegjeter

WoT er da ikke så barnslig, er den? Men har de den på biblioteket så... Mulig jeg sjekker det først. Men først American Gods. Og der har jeg spesielt lært ett nytt ord, som LM brukte nå. *Shrugs*Lothair Mantelar wrote:Ut i fra det dere sier om serien så synes jeg Sagaen om Paksenarrion virker en smule barnslig og kanskje aller mest meget stereotypisk... Litt som Wot, kanskje?
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
-
Nynaeve Sedai
- Mørkefrende

-
Lothair Mantelar
- Kaptein-General

Stereotypisk? Det trodde jeg du visste fra før...?Sauegjeteren wrote:WoT er da ikke så barnslig, er den? Men har de den på biblioteket så... Mulig jeg sjekker det først. Men først American Gods. Og der har jeg spesielt lært ett nytt ord, som LM brukte nå. *Shrugs*Lothair Mantelar wrote:Ut i fra det dere sier om serien så synes jeg Sagaen om Paksenarrion virker en smule barnslig og kanskje aller mest meget stereotypisk... Litt som Wot, kanskje?
Isfolket kommer jeg aldri til å lese. Det er den typen kiosklitteratur du finner i enhver tragikomisk boksjappe. De eneste folkene som leser dem og finner dem givende er jenter, og aller helst litt uleste sådane. Nei, Isfolket er rett og slett
-
Nynaeve Sedai
- Mørkefrende