Oversettelseskonkuransen anno høsten 2006.

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Oversettelseskonkuransen anno høsten 2006.

Post by Kjetil »

Nå er den endelig her, den som dere har ventet på så lenge. Reglene blir som sist gang, med små forandringer, den mest betydningsfulle er at vi denne gangen gjør det vanskeligere å oversetter fra norsk til engelsk.

Reglene:
Jeg har valgt ut et par avsnitt fra serien "Sagaen om den siste Nattekrigen", boken "Ørnens Sønn, den først av 3," av Olaf Havnes. Denne tektsen skal oversettes inviduelt og sendes til meg via en PM.

Fristen for innleving blir 15. september.

Når tida er ute, setter jeg opp en poll med alle forslagene, anonymisert. Kun vinneren vil bli avslørt. Så her må du ikke være redd for at du ikke er flink nok. Det er bare for moroskyld.

Vinneren denne gang får ikke en natt med seg selv, som den regjerende mesteren Terje, men Heder og Ære.

Så ta knekk fingrene, puss de små grå, og sett igang og oversett.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Kort hvem er hvem.

Hovedpersonen i boken er "Den siste Nattkrigen", men han er ikke med i avsnittet jeg har valgt, det er derimot den nest siste Nattkrigeren, den sistes læremester, Shiriken. Han er en enermet skral mann, går kledd som en tigger, og er her ferdig med opplæringen av den neste nattkrigeren, og har ikke noe annet mål i livet enn å skape så mye helvete som mulig før han dør.

Den andre personen er en Dolkemann, en av "den onde keiserens" spesialstyrke, som er generelt sett ganske slemme. Denne spesielle dolkemannen for mange år siden, torturert og kuttet av armen til Shiriken, samt vært ugrei med familien hans.

(Dette bærer preg at det er lenge siden jeg har lest boka, husker lite :P Jeg sender kjeppen videre til Loki, han kan fortelle dere mye om serien og storien.)

Så, til stykket.



Han trakk på skuldrene og myste uinteressert mot rytteren. Så våknet Shiriken. Han kjente hver plante og hvert gresstrå gro på marken. Han hørte fugler i flukt over himmelen. Han følte hjerteslagene til små gnagere under jorden.
Tro ikke at en hette og et par hansker er nok til å skjule seg for en Nattkriger, Dolkemann. Jeg kan høre de hese åndedragene dine. Jeg kan se hvordan du går, bøyer ryggen og beveger armene dine. Jeg kan kjenne hjerteslagene dine igjennom grunnen du står på. Jeg kan lukte stanken av død om deg.
Tusener av tusener av år kan gå, men jeg vil alltid kjenne deg igjen. I en annen verden vil jeg kjenne deg igjen. Jeg vil være en evig gjest i dine mareritt. Vit det, Dolkemann. For hva du har gjort mot meg, vil jeg betale tilbake hundre ganger.


[...]

"Du kommer til å fortelle meg oppdraget ditt. Du kommer til å fortelle meg hva du skulle gjøre i nordlandene. Du kommer til å fortelle meg alt du vet. Kanskje ikke med en gang, men før eller siden vil all din viten bli min."

[...]

Han lot restene av Dolkemannen henge i treet. Liket hang med føttene opp og hodet ned over det lille bålet. Skallen hadde sprukket av varmen. Nå rant hjernemassen ut som skittent vann.
Last edited by Kjetil on Fri Sep 01, 2006 20:25, edited 1 time in total.
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3442
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Usikker på kva du vil eg skal fortelje meir om... skal du berre ha meg til å gi eit referat av serien? :P Kan du klargjere?

Forresten,
For hva du har gjort mot, vil jeg betale tilbake hundre ganger.
Skal det vere ein "meg" her? Eller eit namn?
Last edited by Loki on Fri Sep 01, 2006 19:18, edited 2 times in total.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Tenkte om det var noe noen lurte på, så spør heller deg enn meg :p

Meg ja, endret det.
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Jeg har oversatt stykket, men lurer på en ting:

Dolkemannen, hvem er han? Bruker han en dolk, hva er betydningen av navnet hans osv. Det er vanskelig å oversette noe slikt når man ikke har peiling på hvem han er...
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Er den onde keiseren sine skumleste og slemmeste elitesoldater har jeg forstått det sånn, hvor navnet kommer fra vet jeg igrunn ikke. Men de er ihvertfall slags offiserer med ubegrenset makt, og veldig myteomspunnede.
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3442
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Dolkemenn blir tatt som små born, og gitt ei knallhard utdanning som offiserer, spioner, og viktigast, snikmordere, heile livet. Dei blir frå dag 1 av plassert i grupper på to og to, og gjennom heile livet er det slik av kvar gong den eine av dei to gjer det bra på ein prøve blir begge belønna, og når den eine av dei to gjer det dårleg blir begge straffa. Dei blir med andre ord ekstremt tett samanknytta og er kvarandres einaste familie.

I slike par vil ALLTID den eine til sist vere litt betre enn den andre, litt dyktigere, litt smartere, e.l. Når dei er visst gamle, trur det var 18, så blir den beste av dei to slått ned, og den svakere blir gitt ein dolk og får beskjed om å drepe den andre.

Dersom han nektar, blir begge drept.
Dersom han gjer det, blir han tatovert under tunga og satt fri ut i verda som ein Dolkemann, ein av Kraken (keisaren) sine fremste tenarar. :)


Det er ein Dolkemann.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Takk, det var det jeg var ute etter.

Direkte oversatt synes jeg dolkemannen blir bare dumt, og nå fikk jeg noen alternativer. :)
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3442
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Jepp, direkte oversatt blir Dolkemann dumt, så det var ein av dei tinga eg funderte litt over sjølv. Føler meg sånn passe nøgd med resultatet, men tipper at minst ein eller to andre kjem til å ha meir gjennomtenkte forslag som eg kjem til å foretrekkje framfor mitt eige.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Hehe, jeg tror det kan bli mange forskjellige artige vrier på den. Loki vant forresten hurtigsvarkonkuransen, førstemann som sendte inn et forslag. Hipp hipp hurra.
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3442
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Det trur eg eg gjorde sist òg. Om eg fyrst skal vere på sånt er eg avhengig av at eg leverer straks eg har noko som minner om ferdig, ellers slår perfeksjonistgalskapen inn og så blir eg aldri ferdig og brukar altfor lang tid på det i forhald til kva som er vettug. :lol:
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

På tide å bumpe denne, 5 dager igjen folkens, send inn!

(noen som vet hvor vår regjerende mester er?)
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Kjetil wrote:På tide å bumpe denne, 5 dager igjen folkens, send inn!

(noen som vet hvor vår regjerende mester er?)
Han lever, men har ikke vært innom her på noen dager. Men jeg har sett ham og informert ham om en del her.

Hvor mange påmeldte har du da?
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Tre stykk så langt, stakkarslig
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Kjetil wrote:Tre stykk så langt, stakkarslig
Større sjangse for meg da. Om jeg ser bort ifra at konkurentene er Loki og LM. Menmen. Det blir sikker værre hvis incanus og Terje kommer på at de skal være med.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Post Reply