Nettlesere

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Stine
Den Fortapte
Den Fortapte
Location: Second star to the right, then straight on 'till morning!

Post by Stine »

bruker firefox, jeg. brukte opera før jeg kjøpte mac, men så gikk det opp for meg at firefox var mye penere.
tja, jo, kanskje det.

sitter for den blå ajah.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Jeg går ut ifra at du fiksa det slik at oppstarten av Opera ikke bare fortsatte der hun slapp sist?
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Nei, bestemte meg for at henne og PC er en dårlig ide, den forfatningen den er i, huttetu :p
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Torbjørn »

Stefan wrote:Liker både Opera og Firefox, men bruker førstnevnte for øyeblikket. Opera er så vidt jeg vet raskere, mens Firefox har bedre støtte for videoavspillinger og lignende.
Ein test eg såg for ei tid sidan viste at Opera (var sikkert versjon 8.xx) var den raskaste av alle nettlesarane som vart testa. Det inkluderte Firefox, IE, Konqueror m.fl.

Videoavspeling har eg sjeldan problem med i Opera, men lurer på om det kan vere ein fordel å installere WMP og QT etter Opera, so ein er sikker på at pluginsa vert installert.

VGTV fungerte fint for meg sist gong eg prøvde.
Stefan wrote:Ellers angående gjeterens spørsmål, så la meg si det sånn: Jeg har aldri snakket med noen som har gått tilbake til IE, etter å ha prøvd Firefox / Opera.
Har sett eit par på Diskusjon.no, men det er gjerne etter å ha prøvd IE7, og kanskje ein og annan stabeis som ikkje ser det geniale med faner...
Terje wrote:Ellers har jeg skaffa meg nynorsk språkting til Opera! Førehandsvisningar, vindauge, teiknkoding og lenkjer!
Oppdaga den for nokre veker sidan. Burde vore inkludert i installasjonsfila.

Vidare når det gjeld Opera, er eg veldig glad i søking frå adresselinja, Ctrl + B, mouse gestures, punktumtasten, info-kanalar, tryllestaven og innhaldsblokkering, for å nemne noko.

For å utdjupe litt:

Ein kan om ein vil få opp eit søkefelt ved sida av adresselinja, der ein kan leggje til dei søkemotorane ein ynskjer, men eg synest det er greiare å søke frå adresselinja, ettersom ein kan aktivere den ved å trykke F8 eller H. Søke gjer ein ved å skrive fyrst eit nøkkelord/bokstav og so søkeordet. Til dømes vil "g tidshjulet" søke på Google etter Tidshjulet. Ein kan enkelt leggje til eigne søkemotorar, med dei nøkkelorda ein vil, ved å høgreklikke i eit søkefelt og velge "Legg til søk". Eg har blant anna Telefonkatalogen, Wikipedia (norsk og engelsk), IMDb, Webster og norsk ordbok lett tilgjengeleg.

Ctrl + B er ein hurtigtast for "Gå til adresse". Har ein kopiert ei adresse er det berre å trykke Ctrl + B, og Opera går dit. Ctrl + Shift + B opner i ei ny fane.

Mouse gestures er navigering med musa. Les meir her:
http://www.opera.com/products/desktop/mouse/

Punktumtasten er ein mykje enklare måte å søke etter ord i ei side på enn Ctrl + F. Trykk punktum, og skriv inn søkeordet. For å gå til neste treff, trykk F3.

Info-kanalar = RSS-feeds. Enkel meny, enkel lesing. Kan t.d. bruke den til å sjekke GMailen.

Tryllestaven er brukarnamn- og passordhugsaren til Opera. Har du lagra dei for ei side, er det berre å trykke Ctrl + Enter, og ein vert logga inn.

Innhaldsblokkering: Høgreklikk i ei side --> blokker innhald. Nokre sider vert mykje finare og enklare å lese om reklamen forsvinn...
Stefan
Ta’veren
Ta’veren

Post by Stefan »

Ifølge fetteren min som jobber som webutvikler i stockholm, så støtter Opera bare de applikasjonene som bruker ekstern videospiller. De har f.eks. laget web-tv for Charlton Athletic (www.charltonathletictv.com), og grunnen til at de ikke støttet Opera, var at de da ikke ville fått like god kvalitet på videoavspillingen. Samme web-tv-løsningen vil forøvrig snart komme hos Bergens Tidende.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Torbjørn »

Det kan vere, skal ikkje akkurat påstå at eg har god greie på utvikling av websider... (Er dog litt rart, ettersom videoen i Firefox viste seg å vere ei Windows Media-fil, og ein skulle no tru at kvaliteten på den vart avgjort av komprimeringa, ikkje måten den vart avspelt på. Når eg tenkjer meg om gjeld vel det for all video...)

Forresten, er det eg som ser feil, eller har det verkeleg vorte brukt frames på den Charlton-sida? Igjen, kan ikkje mykje, men at frames er utdatert har eg no fått med meg.

Redigert: Og forøvrig synes eg det er dumt å lage sider som ikkje kan visast i alle nettlesarar, men dei om det.
Ajah!
Hengiven
Hengiven

Post by Ajah! »

Jeg bruker Opera, men vurderer å hive hele Windows til fordel for Ubuntu Linux. Da er Firefox standard nettleser. IE er iallefall uaktuelt.
I still remember the dream there, still remember the time you said goodbye...
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Torbjørn »

Du får Opera til GNU/Linux òg, om du ikkje har lyst til å byte.
Ajah!
Hengiven
Hengiven

Post by Ajah! »

incanus wrote:Du får Opera til GNU/Linux òg, om du ikkje har lyst til å byte.
Ja, det vet jeg, men Firefox er jo like enkelt som Opera, og siden det er preinstallert, gidder jeg ikke å skifte. Dessuten har jeg svært lite peiling på Linux generelt, så jeg bruker nok en stund på å bli vant med det primære, uansett. Når det snakkes om mødre og datamaskiner har jeg forresten installert Kubuntu på en maskin min mor har kjøpt uten operativsystem (fikk henne til å kjøpe den uten siden hun da sparer en tusenlapp og føler seg enda mer antikapitalistisk), og herre min hatt så vanskelig det skal bli å lære henne å bruke den! Hun kan enda ikke lagre OpenOffice-dokumenter uten å filskanne hele maskinen etter filene siden hun ikke fikk med seg "hvordan hun gjorde det" da hun lagret. Huff. Jaja, det er uansett bedre med en Linux-mor enn en Windows-mor.
Last edited by Ajah! on Tue Sep 12, 2006 16:33, edited 1 time in total.
I still remember the dream there, still remember the time you said goodbye...
Princess
Sitter
Sitter

Post by Princess »

Jeg vurderer å bytte over til Linux også...
I believe in the Golden Rule. The man with the gold...rules.

"Makt er den eneste lyst man ikke blir lei av." -Oscar Wilde
Stefan
Ta’veren
Ta’veren

Post by Stefan »

incanus wrote:Det kan vere, skal ikkje akkurat påstå at eg har god greie på utvikling av websider... (Er dog litt rart, ettersom videoen i Firefox viste seg å vere ei Windows Media-fil, og ein skulle no tru at kvaliteten på den vart avgjort av komprimeringa, ikkje måten den vart avspelt på. Når eg tenkjer meg om gjeld vel det for all video...)
Opera klarer ikke spillere som ligger innebygd i HTML, man må bruke <a href="x.wmv">se video</a>. Dessuten støtter visstnok ikke Opera DRM, dvs kryptert video.
incanus wrote:Forresten, er det eg som ser feil, eller har det verkeleg vorte brukt frames på den Charlton-sida? Igjen, kan ikkje mykje, men at frames er utdatert har eg no fått med meg.[/quotes]

Angående frames, så er det riktig at dette ikke lenger blir brukt til å bygge sider, men her er det bare brukt for at URL'en ikke skal bli så stygg. Som du ser, så er det i realiteten ikke brukt rammer.

Man kan forøvrig også se en annen vesentlig forskjell mellom den nye måten å lage web-tv på (f.eks. charlton athletic) og den gamle på bt.no: Nemlig at når man trykker på en link i spilleren, så trenger ikke siden lastes på nytt. Kalles visstnok Ajax, eller Tex Javascript-PHP communication.
incanus wrote:Redigert: Og forøvrig synes eg det er dumt å lage sider som ikkje kan visast i alle nettlesarar, men dei om det.
Ja, første jeg reagerte på når fetteren min viste fram den nye web-tv-løsningen de har solgt til "De fire store", eller Media Norge (Aftenposten, Aftenbladet, Bergens Tidende og Stavanger Aftenblad).

Men grunnen er altså skrevet over. Dessuten, som vi lærer på økonomisk analyse, er det bedre bruk knappe ressurser å gjøre de over 95 % (tror jeg) som bruker IE / Firefox mer fornøyd ved å gi de en bedre web-tv, og gjøre resten misfornøyde.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Torbjørn »

Då er eg meir med, takk for oppklaringa.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Nå har jeg falt helt ut, er ikke overdrevent flink med PC :p

Er det jeg som gjør noe feil siden jeg ikke kan spille av VGTV?
Princess
Sitter
Sitter

Post by Princess »

Det kommer vel ann på om du har tillat det programmet den spilles av i...

Jeg har ikke så mye bedre peiling jeg så nå tipper jeg bare...
I believe in the Golden Rule. The man with the gold...rules.

"Makt er den eneste lyst man ikke blir lei av." -Oscar Wilde
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Torbjørn »

Kjetil wrote:Nå har jeg falt helt ut, er ikke overdrevent flink med PC :p

Er det jeg som gjør noe feil siden jeg ikke kan spille av VGTV?
Veit ikkje om du gjer noko feil, men kan vere det fungerer om du installerer WMP på ny, det fungerer iallfall fint for meg med WMP 11 Beta 2. Du kan laste ned WMP her. (WMP = Windows Media Player, om nokon ikkje forstod det...)
Post Reply