Angående Randland

Still dine spørsmål fra bøkene

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

stefan_hoy
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 838
Joined: Fri Apr 21, 2006 2:24
Location: Tinn

Angående Randland

Post by stefan_hoy »

Noen som har en oversikt om hvor mange mennesker som finnes i Randland? Hva er folketallet i byene og nasjonene (og også Seanchan, Shara, Vindfinnersamfunnet, Aielene)? Hvor stort er egentlig området historien i all hovedsak utspiller seg? Hvordan er det, sett i forhold til AoL og tidligere i den tredje alder?

Jeg tenker meg at det er på størrelse med Europa, kanskje litt større. Har jo også lest at folketallet har gått betraktelig ned siden AH, men finnes det noe mer spesifikt?
..ellers kan De kalle meg Hoy.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Dei største byane har nokre hundre tusen innbyggjarar. Tar Valon ca. ein halv million, Caemlyn ca. 300 000, meiner eg at eg har lest ein stad. Når det gjeld storleikar kan du ta ein titt på dette kartet som du finn i BWB (Big White Book = The World of Robert Jordan's The Wheel of Time). Lengdemåla, som står i glossaren i bøkene er slik:
10 inches = 1 foot; 3 feet = 1 pace; 2 paces = 1 span; 1000 spans = 1 mile; 4 miles = 1 league. So kan du måle og rekne so mykje du vil.

Korleis areal osb. er i høve til Legendenes Alder er umogleg å seie, då det har vore litt endringar... Folketalet vil eg tru er ein god del mindre, grunna Krigen med Krafta, Øydeleggjinga av Verda, og forholda i Randland i tida etterpå (for ikkje å nemne Trollokkrigane, og Hundreårskrigen).
stefan_hoy
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 838
Joined: Fri Apr 21, 2006 2:24
Location: Tinn

Post by stefan_hoy »

Kult! Da blir det utregninger på meg i natt :D

Har ikke sett det kartet før, visste ikke engang at Pestlandet strakk seg over hele verden! Men det ser ut til at "lyset" virkelig trenger den fjellkjeden :)
..ellers kan De kalle meg Hoy.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Stilig; jeg fikk øye på Italia og Hellas på dette kartet, helt sør i Randland! :D

Og på omtrent samme breddegrad også! :D
(Blander alltid sammen lengde- og breddegrader, men tror det ble riktig nå...)
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
stefan_hoy
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 838
Joined: Fri Apr 21, 2006 2:24
Location: Tinn

Post by stefan_hoy »

Hehe, ser det jeg òg! Der ligger de! Quaim blir vel Sicilia eller noe :shock:
..ellers kan De kalle meg Hoy.
Ashaman
M’hael
M’hael
Posts: 1746
Joined: Sun Jul 17, 2005 15:55
Location: Fal Dara

Post by Ashaman »

Hey, eg fant Australia. hehe
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Hvem bor i Land of Madmen?
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Madmen...


hirr hirr.

Approximately equidistant from Seanchan’s borders and roughly south of our land across the Sea of Storms is the third continent. Nameless, except to its inhabitants, it was discovered by the Sea Folk, who call it “the Land of the Madmen” and do their best to avoid it. Until this publication, they were the only ones even aware of its existence. The Sea Folk have not even tried to chart its shoreline, though they do state that the continent is approximately seven hundred and fifty leagues across and five hundred leagues from north to south, with its southern coast extending to within five hundred miles of the southern icecap.

Many active volcanoes are located along the coastline, easily visible from the sea. Earthquakes and large storms are common in these seas, and icebergs are a constant danger to any ships that travel far south of the northern edge of the continent, possibly owing to the numerous earthquakes cracking the edge of the icecap.

The Sea Folk tell fearsome tales of those who chanced to go ashore on the Land of the Madmen and made it back to their ships. The natives apparently never recovered from the Breaking, and never managed to reestablish order of any kind. The people are reported to live in wretched hovels in small, primitive villages. Any foreigner runs the risk of encountering channelers of either sex. The male channelers are frequently insane, of course, due to the taint, but the women are just as dangerous and unpredictable. If the stranger meets no channelers, he is simply overwhelmed by a mob of villagers who attempt to kill on sight anyone unknown to them. There seems no possibility of peaceful contact.
stefan_hoy
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 838
Joined: Fri Apr 21, 2006 2:24
Location: Tinn

Post by stefan_hoy »

Jess! Dritkult, digger når det dukker opp ting jeg ikke vet, som Madmen-folket. Lurer på om de har en rolle i Den Siste Strid? Hva kaller de Rand, om noe?

Tror vi får se mer til dem i siste bok!
..ellers kan De kalle meg Hoy.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Nei, meiner RJ har sagt noko om at Land of Madmen ikkje vil få noko plass i bøkene. Og dessutan, han har nok av andre ting å få med i boka...

Edit: Nei, det har han visst ikkje sagt:
RJ wrote:Q: When will the Land of Madmen (as shown in the Guide) come into play, and are you considering ever making a second edition of the Guide?

A: As for when or if it will come into play, read and find out. As for another edition of the guide, I would like to do a concordance or encyclopedia when the cycle is finished, but I have no plans before that.
Men eg er framleis litt i tvil...
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Kanskje de har noe med Sea Folket sine profetier?
Cieon
Mørkefrende
Mørkefrende
Posts: 41
Joined: Fri Sep 08, 2006 14:51
Location: Oslo

Post by Cieon »

Kjetil wrote:Kanskje de har noe med Sea Folket sine profetier?
kan du utdype dette litt for meg? Kan ikke huske å ha lest noe om de der...
"Just because I don't care doesn't mean I don't understand," Homer J. Simpson
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Sjøfolkets profetier er bedre kjent som Jedaiprofetiene (Jendai Prophecy), og sier ganske enkelt at Sjøfolket vil tjene Coramooren, og at Coramooren vil bringe ære til Sjøfolket -- alle verdens hav vil bli deres.

"He can wield the One Power ... and he holds the Sword That Cannot Be Touched. The Aiel have come over the Dragonwall to his call. ... The Stone of Tear has fallen, and war breaks over the nations of the land. Those who once ruled have returned, and been driven back for the first time. ... The White Tower shall be broken by his name, and Aes Sedai shall kneel to wash his feet and dry them with their hair."
http://linuxmafia.com/jordan/4_prophecy ... proph.html
http://encyclopaedia-wot.org:8008/proph ... endai.html

Så ut fra det vi ser her er ikke Land of Madmen relatert til Sjøfolkprofetiene, i alle fall.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Profetien er nok mer omfattende enn det vi har fått lese til nå?
Cieon
Mørkefrende
Mørkefrende
Posts: 41
Joined: Fri Sep 08, 2006 14:51
Location: Oslo

Post by Cieon »

Takker Terje, husker de delene der, men som sagt her kan jeg ikke erindre å ha hørt noe om Land of Madmen i the Jendai Prophecy. Denne 12'er boka blir kjempestor (håper i alle fall den blir det). Tror nok vi må tenke/fantasere oss til mye selv når den er ferdiglest da men.
"Just because I don't care doesn't mean I don't understand," Homer J. Simpson
Post Reply