Princess wrote:[ja, det er vel kansje det, men jeg mener det kan brukes på begge i sammenheng med jåle. (Bukk er heler ikke negativt.)
Vet du i det hele tatt hva en bukk er? Nei, tenkte meg det. For å bruke min landbruks-faglige ekspertise: En bukk er geit i hunnkjønn, og så fort den værer ei brunstig (kåt eller gra for uinnvidde) geit, blir den gra som bare det. Strengt tatt trengs ikke geita heller. Bukk generelt er brukt som ett utrykk om ekstremt kåte personer som prøver seg på det man finner.
Horesønn: Funker egentlig best på engelsk, men vi tar det med. Selv om man ikke er direkte skyldig i det selv, er det slik som brukes mot en. Omtrent som med homofile. Det slenges på en "jævla" foran, og vips er det ett stygt utrykk som bare det, og fornærmende, ikke minst. Du ville ikke likt det om mora di var ei hore og alle dro det fram og brukte mot deg du heller.
Jåle: Det er ei jåle, en jålebukk, så enkelt som bare det. Jåla er hunnkjønn, jålebukken er hannkjønn, nettopp på grunn av påhenget bukk.
Kåte mannsvin: Dette er da ett ord som ikke kan brukes mot damer på samme måte. "Kåte kjærring" har ikke samme effekten. Utrykket mannssvin bygger jo på fordommer som tilsier at menn er kåtere enn kvinner (den diskusjonen orker jeg ikke ta igjen) og dermed er det også mer "troverdig" om det er ett kåt mannssvin.
Så må jeg nesten få ta med ett annet maskulint utrykk jeg gjerne skulle likt å se brukt på ei dame: Sopmjølsveidde. Utrykket er direkte oversatt "vær som ikke spiser annet enn restemel". Mel betyr her kraftfor. Og væren går over vinteren uten å få annet enn rester fordi den ikke duger.
Skjønner ikke helt poenget ditt her, med flere kvinnelige fornærmelser.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.