Filmer
Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

Så "Brødrene Grimm" i går. Passe underholdende eventyrfilm, men ikke noe mer. Greit nok, humoren var Python-ish og kulissene var skikkelig stemningsfulle, men dialogen var dårlig, og skuespillet var så labert de første tjue minuttene at jeg knapt gadd å følge med på slutten av filmen. 5/10.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
Jepp, den byrja dårleg og tok seg opp. Peter Stormare var simpelthen überherleg, dog.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Absotivt.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

Schindlers Liste, ja...
Så den på skolen før turen til Oswiecim, og forventa meg en skikkelig grusom film. Hadde jo hørt at dette var en film en kunne bli fysisk sjuk av å se. Syntes ikke den var så ille, jeg.
Men, som sagt før, så er jeg en sånn type som går rundt i Auschwitz og tenker på hvordan nazistene kunne gjort det de holdt på med mer effektivt, da...
Så den på skolen før turen til Oswiecim, og forventa meg en skikkelig grusom film. Hadde jo hørt at dette var en film en kunne bli fysisk sjuk av å se. Syntes ikke den var så ille, jeg.
Men, som sagt før, så er jeg en sånn type som går rundt i Auschwitz og tenker på hvordan nazistene kunne gjort det de holdt på med mer effektivt, da...
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
Hva da? At nazistene ikke eide sympati og empati for enkelte mennesker eller grupper, men annså dem som individer som ikke har livets rett, og derfor myrdet dem over en lav sko uten samvittighetskvaler? Er den delen overdrevet? Personlig synes jeg ikke det...Kjetil wrote:Det var heller gjengivelsen av historien jeg setter spørsmålet ved. Greit nok, 6 millioner jøder døde. Måten det blir fremstilt på i filmen synes jeg virker overdrevet og usannsynlig.
-----------///M-----------
Det har jeg egentlig ikke noen forutsettninger for å ta stilling til. Det jeg vet, er at det er seierherrene som skriver historien, samt at Hollywood har en tendens til å lage sin egen sannhet. Sammen blir dette kanskje en helt annen historie enn virkeligheten.Arandal wrote:Hva da? At nazistene ikke eide sympati og empati for enkelte mennesker eller grupper, men annså dem som individer som ikke har livets rett, og derfor myrdet dem over en lav sko uten samvittighetskvaler? Er den delen overdrevet? Personlig synes jeg ikke det...Kjetil wrote:Det var heller gjengivelsen av historien jeg setter spørsmålet ved. Greit nok, 6 millioner jøder døde. Måten det blir fremstilt på i filmen synes jeg virker overdrevet og usannsynlig.
Hvis det hadde vært noen som studerer for eksempel historie her, kanskje ting hadde blitt klarere.
-
Wolfbrother
- Den Fortapte

Det var Spielberg som laget filmen, og mener klart at det var gjort grundig research. Det var dessuten mye help av personer som var i leiren.
Men av filmer som viser hvor forferdelige tyskerene var, er det The Pianist som falt mest i smak.
Men av filmer som viser hvor forferdelige tyskerene var, er det The Pianist som falt mest i smak.
For once you have tasted flight you will
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
Fikk endelig sett City of God idag. Har hatt den i DVD-samlinga over et år, men fikk meg ikke til å se den før Terje ga meg et indirekte spark bak.
Storslått drama, som virkelig trenger seg inn i hjerterota - aller mest de minste barna som blir drevet til kriminalitet (og da særlig den lille gutten som får unngjelde av "Småen" (norsk tekst)). Skremmende å se hvordan forhold noen mennesker lever under, men liker også å vite at alle har et valg, man kan ta valg slik Bascapè gjorde.
Likte veldig godt måten de hadde valgt å hoppe fra historie til historie, og hvordan man fikk en pekepinn på at den personen kom til å bli viktig.
Ikke så mye å utsette, men når ikke helt opp til toppkarakteren - kanskje hvis jeg engang ser den igjen. Ble ikke like engasjert som i Frihetens Regn (beste sammenligningen jeg kommer på), så gir den 9/10.
Storslått drama, som virkelig trenger seg inn i hjerterota - aller mest de minste barna som blir drevet til kriminalitet (og da særlig den lille gutten som får unngjelde av "Småen" (norsk tekst)). Skremmende å se hvordan forhold noen mennesker lever under, men liker også å vite at alle har et valg, man kan ta valg slik Bascapè gjorde.
Likte veldig godt måten de hadde valgt å hoppe fra historie til historie, og hvordan man fikk en pekepinn på at den personen kom til å bli viktig.
Ikke så mye å utsette, men når ikke helt opp til toppkarakteren - kanskje hvis jeg engang ser den igjen. Ble ikke like engasjert som i Frihetens Regn (beste sammenligningen jeg kommer på), så gir den 9/10.