Poenget mitt er nettopp det: Cæsar er mer kjent, altså har han pekt seg ut i større grad enn de andre, jeg mener dette i stor grad må ha sin årsak i hans personlighet, noe du også argumenterer for når du sier at han var så kald i kontrast til de andre. Det var ikke meningen å hevde at de ikke var kjente i det hele tatt.Loki wrote:Sa ikkje at dei var meir kjent, sa at dei var kjent. Du påstod at dei ikkje var det. Såklart Cæsar er meir kjent, men det er knapt poenget. Bill Clinton er meir kjent enn Jens Stoltenberg, det gjer ikkje Stoltenberg til ein person som ikkje er kjent.
Jeg har også inntrykk av at han ikke var en av de fremste hærførerne i sin tid. Han sendte heller generalene sine ut, enn å stå i spissen for hæren slik Cæsar og Alexander den Store gjorde.Octavian var ein glimrende og dyktig politiker, men ein i beste fall middelmådig hærfører (han hadde heldigvis lojale støttespelarar som var langt betre til krigføring enn kva han var) i følge pensumet mitt, i alle fall. Det nemner rett nok ingenting om korleis han var reint fysisk.
Jeg har lest at Augustus var mye plaget med sykdom, så fysikken hans var vel ikke topp. Men at han var et politisk geni, det er som du påpeker, hevet over enhver tvil, dette synes jeg ikke serien greier å få fram.
Dette har jeg ikke hørt noe om, og det skyldes sikkert kunnskapsmangel. Jeg tenkte mer i den retning at prinsippene om menneskerettigheter (nedfelt i menneskerettighetsartiklene) knapt var debattert, langt mindre aktuelt, så jeg tenkte meg at han virket mindre kald i sitt samfunn enn i vårt, og at han dermed kunnet vært ennå hakket kaldere.Nettopp. Han levde i eit samfunn der ein forventa at menn grein og viste kjensler - noko ein i forbausende liten grad gjer i notidas. Så om han verkar kald i VÅRT samfunn, tenk kor kald han verkar i deira.