Jeg har ikke lest boka, men har latt meg fortelle at det korrekte "firerregelen" er brukt i selve teksten. I så fall kan det godt hende at oversetterne ikke kan lastes for tittelen; den er det ofte markedsavdelingen som bestemmer, uavhengig av hva oversetteren mener.incanus wrote:Den er ikkje so ille, men oversetjinga er dårleg. For å ta eitt døme: Originaltittelen er The Rule of Four, og det er oversatt med Den fjerde regelen...Sauegjeteren wrote:I konfirmasjonsgave fikk jeg "den fjerde regelen" av ett par forfattere og ei kryssord-ordbok. Hvem bør jeg starte på først?![]()
Hva leser du for tiden?
Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki
-
Sauegjeteren
- Sauegjeter

-
Wolfbrother
- Den Fortapte

-
Siri Sedai
- Den Eldste

Har også lest Rule of Four på engelsk, da jeg fant den på Heathrow. Masse reklame som bestselger, i forfjor tror jeg det var. Da var den ikke kommet på norsk. Litt Davinci kode greie, men beskriver personene bedre. Anbefaler den.
Er igang med A game of thrones.....Vet ikke riktig!! Skal komme tilbake til den når jeg har lest den ut....litt sånn Henrik den 8 virker det som foreløpig.
Er igang med A game of thrones.....Vet ikke riktig!! Skal komme tilbake til den når jeg har lest den ut....litt sånn Henrik den 8 virker det som foreløpig.
-
Moiraine Sedai
- Den Fortapte

Jeg har også nettopp begynt, men har lest for lite til å ha gjort opp en mening ennå. Jeg tror det blir bra, daSiri Sedai wrote:Har også lest Rule of Four på engelsk, da jeg fant den på Heathrow. Masse reklame som bestselger, i forfjor tror jeg det var. Da var den ikke kommet på norsk. Litt Davinci kode greie, men beskriver personene bedre. Anbefaler den.
Liste over serier jeg har begynt på, men ikker er ferdig med:
De Fire og Han Som Gjør Galt Værre, mangler siste bok av tre.
Blekkhjerte, mangler Blekk-ett-eller-annet.
Phenomena, mangler fjerde bok.
Horngudens Tale, mangler alle untatt den første.
Selfølgelig Tidshjulet (
En eller annen dansk bok, ganske kort serie.
Vindsangeren. Er det en triologi, eller? Har bare lest første.
Harry Potter (dah)
Molly Moon
Artemis Fowl, Opal bedrageriet
Alex Rider
A Song of Ice and Fire
Otorienes tid (eller hva det nå er) har kommet med en fjerde bok!!! Den må jeg lese!
En Rubin i Røyken (Philip Pullmann)
Alt i alt fjorten stk! Hvordan i alle dager skal jeg rekke å lese alle sammen?! Og så må jeg jo ikke glemme alle bøkene som er enkeltstående, serier jeg ikke har begynt på og bøker jeg ikke vet om engang! Føler meg litt som Rory når hun ser biblioteket i Yale (?)...
. . .
-
Moiraine Sedai
- Den Fortapte

-
creutzfeldt
- Hengiven

A Song of Ice and Fire er veldig bra! Høyrde nettopp heile serien på nytt på lydbok 
Spoiler
Er litt redd George RR Martin er i ferd med å gjera litt den same feilen som eg meiner RJ gjer - litt for mange subplot og lause trådar... Kan bli vanskelig å bli ferdig på 3 bøker...
I am Sartre of Borg. Existence is futile.
-
Moiraine Sedai
- Den Fortapte

-
creutzfeldt
- Hengiven

Godt spørsmål... Nokon likar å vite minst mulig om ei bok før ein les den
Hvis eg f.eks. hadde visst kvaliteten på bok 8-10 av WoT, er det ikkje sikkert eg hadde sett i gong med å lesa dei...
Eg syntes Feast for Crows var ein liten nedtur samenlikna med dei første tre banda av ASoIaF - men fortsatt bra.
Og.... Hadde aldri brukt [
Hvis eg f.eks. hadde visst kvaliteten på bok 8-10 av WoT, er det ikkje sikkert eg hadde sett i gong med å lesa dei...
Eg syntes Feast for Crows var ein liten nedtur samenlikna med dei første tre banda av ASoIaF - men fortsatt bra.
Og.... Hadde aldri brukt [
Spoiler
] før, så det var litt eksperimentering 
I am Sartre of Borg. Existence is futile.