Hvilken Ajah ville du tilhørt?
Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren
-
stefan_hoy
- Den Fortapte

Jeg tror det står i BWB at Aes Sedaiene ikke tilhørte noen fast Ajah ut livet som i dag, men byttet der de tregtes ol.
Ajaher var noe utenfor Aes Sedaiene, et "tema" eller "område" i kosmos på en måte. Hvis grønn ajah f.eks. var naturkraft, og man trengte å anvende det til noe utenfor Paaran Diisen, kunne Aes Sedaiene gjøre dette, for så å skifte til andre oppgaver under andre ajaher når oppgaven var ferdig.
Dette går jeg ikke helt god for, men jeg tror i alle fall det var noe i den duren.
Ajaher var noe utenfor Aes Sedaiene, et "tema" eller "område" i kosmos på en måte. Hvis grønn ajah f.eks. var naturkraft, og man trengte å anvende det til noe utenfor Paaran Diisen, kunne Aes Sedaiene gjøre dette, for så å skifte til andre oppgaver under andre ajaher når oppgaven var ferdig.
Dette går jeg ikke helt god for, men jeg tror i alle fall det var noe i den duren.
..ellers kan De kalle meg Hoy.
-
Mayorearth
- Sitter

-
Sauegjeteren
- Sauegjeter

Går de ikke med svarte klær i tårnet? Hvor står det?Mayorearth wrote:brun. blir sprø av å ikke forstå ting...
dvelte mye ved blå men fargen er så gyselig så da falt valget på brun.
dvelte også mye ved svart siden eg kun går i svarte klær...men ettersom de ikke går med svarte klær i tårnet ble det uaktuelt (selvom jeg mørkefrende)
Og om så er, så er det sikkert like mye av hensyn til hvor praktisk eller ikke det er. Har uansett ikke inntrykk av at svart er en mye brukt farge i Randland i det hele tatt.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
-
Mayorearth
- Sitter

-
Sauegjeteren
- Sauegjeter

Men det er da ikke noe galt med fargen svart i utgangspunktet. Det er ikke noe galt i å gå i de forskjellige fargene. De tydeligste tegnene på dette ser man ved at blå ajah ikke har lov til å gå med rødt, annet enn som smykkesteiner. Med andre ord... De har lov til å gå med alt annet.Mayorearth wrote:du kan ikkje vase rundt og si jeg tilhører svart ajah i tårnet er du rar eller?
-
Mayorearth
- Sitter

-
Sauegjeteren
- Sauegjeter

Riktig, man har en annen ajah utad.Mayorearth wrote:Som svart ajah kan man ikke vase rundt med svart sjal....
Man trenger da heller ikke gå med sjal bestandig. Normalt går Aes Sedaier kun med sjal rett etter å ha blitt opphøyet til sjalet (kun for å vise seg fram og venne seg til tanken, ingen bestemt tradisjon), ved viktige anledninger eller for å støtte en bestemt side i en konflikt mellom ajahene.Mayorearth wrote:Det har seg sånn at jeg ikke er typen til å gå med sjal...
-
Mayorearth
- Sitter

-
Moiraine Sedai
- Den Fortapte

-
Mayorearth
- Sitter

-
Sauegjeteren
- Sauegjeter

Svært få av dem. Som sagt, de fleste ferske Aes Sedaier liker å vise seg fram, og ved ritualer brukes det, men ellers? UHYRE sjelden.Mayorearth wrote:Noen går med sjalet hele tiden også!![]()
Og som kommentar til dere begge: Man har det sannsynligvis gøy/interessant innefor sin ajah. Man hadde ikke valgt den ellers.
-
Mayorearth
- Sitter

-
Moiraine Sedai
- Den Fortapte

-
Sauegjeteren
- Sauegjeter

Hvor mange kan bli tvunget inn i en organisasjon som må holdes strengt hemmelig? Nei, sadister (eller var det machosister?) og maktgale folk er vel den gjengse mentaliten i den svarte ajah.Moiraine Sedai wrote:Jeg tror ikke de som er i den svarte ajah har det spesiellt gøy. Da tenker jeg på de som har valgt den veien pga. frykt. Det er noe annet med de som er maktgale tullinger.
Men andre småkryp derimot, som en og annen hovslager berørt av f. eks. en av de Fortapte er det noe annet med.
Og jo, den Svarte Ajah arbeider jo for å skape kaos i verden. Det må vel være gøy det. Hadde jo ikke vært der hvis ikke det var gøy.
(Pokker, nå gidder jeg snart ikke krangle med disse dumme argumentene)
-
Mayorearth
- Sitter