Hvilke fantasy bøker anbefaler dere meg å lese?

Diskuter andre bøker dere leser

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki

Ashaman
M’hael
M’hael

Post by Ashaman »

Skammar-serien er jau på nynorsk då.

http://tidshjulet.net/forum/viewtopic.php?t=126
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
finduz
Centurion
Centurion

Post by finduz »

Voldsomt til off-topic diskusjon her i tråden min da. :P

Har forresten begynt på "Bone Hunters" nå, allerede vart en bra kamp mellom Karsa og en ting. :--D

Bok nr. 5 var forresten helt syk på slutten (Midnight Tides).
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Torbjørn »

finduz wrote:Voldsomt til off-topic diskusjon her i tråden min da. :P
Ikkje uvanleg...
Har forresten begynt på "Bone Hunters" nå, allerede vart en bra kamp mellom Karsa og en ting. :--D
Driv på med The Bonehunters eg òg. Har lest omlag 350 sider dei siste dagane.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Kommet til beleiringa av Y'Ghatan ennå?
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Torbjørn »

Er ferdig. Det hender eg får problem med å leggje frå meg bøker...
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

incanus wrote:Er ferdig. Det hender eg får problem med å leggje frå meg bøker...
Hehe... Jeg skjønner godt hva du mener. TBH var IMO den nest beste boka i Malazan-serien (Chain of Dogs er den beste enkelstående i en bok, men DH er ikke like god jamnt over. :? tror jeg... :) )

Beleiringen av Y'ghatan og avslutningen i
TBH
Malazan City
var rett og slett mindnumbing fantastic!

Hva synes du, incanus? Du sier så sjeldent hva du mener om bøker og det hadde vært gøy å få høre din mening :wink: .
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Jeg er uenig i at TBH er den nest beste. For meg framstår både DHG og MOI som bedre enkeltstående bøker. Men at TBH er på høyde med f.eks. GOTM og bedre enn HOC og MT kan jeg være enig i.

Og avslutninga var indeed mindnumbing! Tror jeg skrev en post her et sted like etter at jeg var ferdig. og det var ikke måte på hvor mye jeg skrøt av den.
- Verg., Aen., 3.315.
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Terje wrote:Men at TBH er på høyde med f.eks. GOTM og bedre enn HOC og MT kan jeg være enig i.
Eg er berre halvveges gjennom HoC enno, men eg kan allereie med stor tryggleik sei at "på høgde med GotM og bedre enn HoC" er eit oksymoron.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Så du synes med ande ord at House of Chains er bedre enn Gardens of the Moon? Hvor skeptisk jeg enn er er denne skepsisen basert på nokså vage minner fra da jeg leste bøkene for halvannet år siden, så jeg utelukker ikke at du har rett. Eller så rett som det er mulig å ha i slike subjektive spørsmål, vel og merke. :P
- Verg., Aen., 3.315.
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Eg tykte jo at GotM var skuffende, eg. Den tok seg opp på slutten, men... mistenker at den vil vere langt betre no som eg har lese meir om karakterene i den, men som sjølvstendig bok? Ikkje imponert. Ville neppe prioritert å lese vidare i den serien hadde det ikkje vore for alle innstendige anbefalingar frå rundtomkring.

HoC byrjar svakt med Karsa Orlong-biten, men etter det er den så langt veldig bra. Ikkje på nivå med MoI og DHG, skjønt sistnemnde ville eg påstått den kan måle seg med om ein hadde droppa Karsa-biten i byrjinga, men absolutt langt betre enn GotM.

Klart, HoC har den fordelen at den bygger på tre andre bøker, så...
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Hmm. Når jeg tenker meg om, er ikke House of Chains den boka der Unge Frøken Paran med sin grønne legion skal tukte Den Andre Unge Frøken Parans Apokalypse? Hvis svaret er ja, tror jeg jeg har undervurdert HoC noe grovt...
- Verg., Aen., 3.315.
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Jo, det er den. Det er det einaste boka handler om, omtrent. :roll:
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Hehehe, ser ut til at jeg bare huska Karsa Orlong-delen og de greiene med de svære hundene. :P

Da blir nok min evaluering av boka en ganske annen, men i og med at jeg nettopp har bevist hvor lite jeg husker, tror jeg ikke den evalueringa er interessant for andre.
- Verg., Aen., 3.315.
Mayorearth
Sitter
Sitter

Post by Mayorearth »

Jeg aner ikke om noen andre har nevnt Thomas Covenant serien men den er ihvertfall ganske interesant!
Den er ganske....interesant. For de av dere som vil at ALT skal være hemlighetsfult og overaskende kommer en spoiler
Spoiler
Handler om en vellykket forfatter som blir spedalsk og mister kone og barn. Etter masse pesing møter han en tigger, tiggeren oppfører seg litt merkelig og så blit Thomas påkjørt. I fallet havner han på et merkelig vis hos fyrst Nid som jeg tror er slemmingen. Ellers vet jeg ikke mer fordi jeg ikke har lest lenger
Forfatteren er Amerikansk.
Jeg skal skrive en Anmeldelse når jeg har lest den ferdig :D
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Terje wrote:Hehehe, ser ut til at jeg bare huska Karsa Orlong-delen og de greiene med de svære hundene. :P
XD What? Vel, det forklarer jo at du ikkje hugsa den som noko særleg, for dei bitene VAR jo ikkje noko særleg.
Post Reply