Hestekrefter
av
Lars Mytting
Innhold
Erik har en bensinstasjon, en 1963-modell Mobil-stasjon. Da det trues om en ny vei i bygda, som ikke går om den eneste stasjonen i Annor, må man ta affære. Erik forhandler med Hydro Texaco -- som er den egentlige eieren av stasjonen -- om flytting av stasjonen til andre sida av elva. Stort sett resten av bygda er i lomma på Harald Jøtul allerede. Skytterlagskongen vil ha Mobil-stasjonen vekk, Landsskytterstevnet til Annor og bedre vei. For å få ny vei må han få Landsskytterstevnet, ved å få ny vei må han få ny bensinstasjon.
Mens denne kampen pågår gjemsøkes Erik av gamle spøkelser, og nye spøkelser i form av damer. For å slappe av mekker han.
Hva jeg likte og ikke
Karakterer
Karakterene er veldig troverdige, med sine særtegn og utbrudd. Man ser for eksempel hvor dypt nede i oljegrava Erik har kjørt seg, og hvor skakkkjørt samfunnet rundt er. I tillegg har man de sedvanlige kveldsarbeidende ungdommene på stasjonen, skytterlagsformannen som vil eie hele bygda for litt skyting.
Handling
Handlinga er veldig troverdig, der man ser en innbitt karakters kamp for å holde seg fast. I tillegg er det imponerende hvordan man få det til å gå halve år uten å miste noe handling eller noe slikt. Og ei bygds særegenheter, som billøp under folketoget 17. mai, da veiene er folketomme er også godt gjennomført. Og ikke minst, å klare å gjemme så mye handling bak tekniske spesialiteter på de forskjellige bilene, det er imponerende.
Bilprat
I boka går det igjen mye bilprat, som for eksempel om åttere bør i lette japser, hvilke fastnøkler som bør hvor, osv. Det er nok en liten fordel å vite hva det er snakk om, i hvertfall så man skjønner litt av det som skjer. Men når det er sagt, man trenger ikke være særlig bilinterressert for å like boka.
Helhetlig vurdering
Da jeg startet med boka, var jeg sikker på at den var overhypa av lokalavisa, siden handlingne foregår i en oppdiktet kommune i Gudbransdalen, mellom Ringebu og Vinstra. Men etter å ha lest den ferdig, med gripende historie, noen småartige kommentarer innimellom, uventede ting man egentlig er forberedt på at skal skje, skjer, troverdig miljø og alt sett gjennom en hobbymekanikers øyne, da er jeg frelst. Ikke bilfrelst, men i en liten ekstase over boka. Den er rett og slett noe av det beste jeg har sett, og fortjener med rette karakteren: 9/10
Hestekrefter av Lars Mytting
Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki
-
Sauegjeteren
- Sauegjeter

Hestekrefter av Lars Mytting
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
-
Mayorearth
- Sitter

-
Sauegjeteren