Nok en gang, beklager
incanus
Soldier
Soldier
Ble Medlem: 27 Jun 2005
InnleggSkrevet: Fre Aug 12, 2005 2:44 Tittel: Tankar om KoD? (Spoiler) Svar med sitat Endre/slett dette innlegget Slett dette innlegget Vis medlemmets IP
Las nettopp den vetle skildringa av handlinga i KoD (er vel den som vanlegvis står på baksida av boka?). Her er det eg snakker om.
Det eg lurte på, er om det er nokon som har nokon tankar om kva dette er:
"Yet as their numbers have dwindled, a secret society has been hiding under the White Tower's very nose. A society rich in power that could make all the difference in the final conflict. "
Kva samfunn/selskap kan det vere? I CoT nemner Romanda noko om at the Kin "has hid under our noses", eller noko slikt, men dei er vel ikkje akkurat rike på makt. Den Svarte Ajah er eit anna alternativ, men det virker eigentleg som det er noko me ikkje har høyrd om før.
Tankar?
"Read And Find Out. I have grown so used to that answer, that when my wife asks me if I want to go out for dinner this evening, I sometimes say 'Read and find out.' That's usually when she hits me." - Robert Jordan
Sist endret av incanus den Ons Aug 24, 2005 21:36, endret 1 gang
Til toppen
Vis medlemmets profil Send privat melding Send e-post
TheDemigod
Peasant
Peasant
Ble Medlem: 02 Aug 2005
InnleggSkrevet: Fre Aug 12, 2005 11:25 Tittel: Svar med sitat Endre/slett dette innlegget Slett dette innlegget Vis medlemmets IP
Eg tror det e den svarte ajah, eg kan ikkje komme på noe annet some det kan være, tenkte litt på the kin (hisker ikkje ka de heter på norsk akkurat nå Razz), men de har jo ikkje akkurat "dwindled away".
Kunne jo være de sjøfolk kvinnene som kan lede ..
Ceres
Sitter
Sitter
Ble Medlem: 28 Mai 2005
InnleggSkrevet: Fre Aug 12, 2005 15:39 Tittel: Svar med sitat Endre/slett dette innlegget Slett dette innlegget Vis medlemmets IP
Sitatet du viser til er antakeligvis ikke skrevet av RJ, men av forleggere som ikke har den hele oversikten. Er rimelig sikker på at man snakker om The Kin. Aes Sedaiene visste at the kin fantes, men de var ikke klar over hvor tallrike de var, eller hvor mektige mange av kvinnene var. Selve organisasjonen har etter hvert blitt så stor at de kan betegnes som mektig. Det var i hvert fall mine første tanker da jeg las dette sitatet på dragonmount for - - - en evighet siden? Smile
Black Ajah er jo i og for seg også tallrike og mektige, og de skal ha en plass i tarmon gaidon, men ... Tror nok det er snakk om the kin, ja.
Til toppen
Vis medlemmets profil Send privat melding Send e-post MSN Messenger
TheDemigod
Peasant
Peasant
InnleggSkrevet: Fre Aug 12, 2005 16:49 Tittel: Svar med sitat Endre/slett dette innlegget Slett dette innlegget Vis medlemmets IP
Det kan jo ikke være the kin i og med at "their numbers have dwindled, "
The kin har jo ikke dwindled, de har jo vokst seg større og større.
Jeg tror det er snakk om noen andre
Ceres
Sitter
Sitter
InnleggSkrevet: Lør Aug 13, 2005 16:19 Tittel: Re: Tankar om KoD? (Spoiler) Svar med sitat Endre/slett dette innlegget Slett dette innlegget Vis medlemmets IP
incanus skrev:
"Yet as their numbers have dwindled, a secret society has been hiding under the White Tower's very nose. A society rich in power that could make all the difference in the final conflict. "
"Yet as their numbers have dwindled" peker tilbake på Whie Tower, og betyr: Aes Sedaiene har blitt færre og færre.
Til toppen
TheDemigod
Peasant
Peasant
InnleggSkrevet: Lør Aug 13, 2005 21:17 Tittel: Svar med sitat Endre/slett dette innlegget Slett dette innlegget Vis medlemmets IP
tjo sant det..
ludde
Soldier
Soldier
Ble Medlem: 24 Jun 2005
InnleggSkrevet: Man Aug 22, 2005 9:06 Tittel: sikkert Svar med sitat Endre/slett dette innlegget Slett dette innlegget Vis medlemmets IP
Er 98,5% sikker på at det er The Kin det er snakk om her. Og de er mektige selv om de har umåtlig respekt for Aes Sedaier. De er om vi skal tro ryktene, flere enn Aes Sedaier selv. Og de har kunskaper som bare Aes Sedaier kan drømme om. Det kan jeg vedde på. Var det en fra The Kin som skulle "hjelpe" Rand å dø? Mener det var det. Tror dette har mye med Den Siste Strid å gjøre.
Jeg tror at The Kin holder på informasjon og bruk av kraften som de kanksje ikke slev vet hva er men som en Aes Sedai ville skjent igjen. Og Eg er mer enne villig til at dem skal komme tilbake. Så alt tyder på at det er The Kin. Den svarte Ajah er jo på veil til å bli røyket ut. Tviler på at det er dem det gjelder.
Til toppen
incanus
Soldier
Soldier
InnleggSkrevet: Man Aug 22, 2005 14:14 Tittel: Svar med sitat Endre/slett dette innlegget Slett dette innlegget Vis medlemmets IP
Det er sant at enkelte av The Kin nok er betre enn Aes Sedaiar på enkelte område når det gjeld å lede Krafta. (Spesielt Healing/Legedommen blant enkelte, som Sumeko Karistovan)
Men dei er ikkje mektige som samfunn. Det var berre i Ebou Dar dei samla seg, og var organisert. Resten av dei knapt 1800 medlemma (ja, nesten dobbelt so mange som Aes Sedaiane) av The Kin er spreidd over heile Randland, og held seg skjult, i frykt for å erte på seg Aes Sedaiane. Dei fleste har vanlege yrker, og leder nesten aldri kraften.
"Read And Find Out. I have grown so used to that answer, that when my wife asks me if I want to go out for dinner this evening, I sometimes say 'Read and find out.' That's usually when she hits me." - Robert Jordan
Til toppen
Ceres
Sitter
Sitter
InnleggSkrevet: Man Aug 22, 2005 20:56 Tittel: Re: sikkert Svar med sitat Endre/slett dette innlegget Slett dette innlegget Vis medlemmets IP
ludde skrev:
Er 98,5% sikker på at det er The Kin det er snakk om her. Og de er mektige selv om de har umåtlig respekt for Aes Sedaier. De er om vi skal tro ryktene, flere enn Aes Sedaier selv. Og de har kunskaper som bare Aes Sedaier kan drømme om. Det kan jeg vedde på. Var det en fra The Kin som skulle "hjelpe" Rand å dø? Mener det var det. Tror dette har mye med Den Siste Strid å gjøre.
Jeg tror at The Kin holder på informasjon og bruk av kraften som de kanksje ikke slev vet hva er men som en Aes Sedai ville skjent igjen. Og Eg er mer enne villig til at dem skal komme tilbake. Så alt tyder på at det er The Kin. Den svarte Ajah er jo på veil til å bli røyket ut. Tviler på at det er dem det gjelder.
Enig, det er nok Slekten det er snakk om ja.
Og dama som skulle hjelpe Rand og dø: Alivia, den tidligere damanen.
Til toppen
terje
M'hael
M'hael
Ble Medlem: 03 Mai 2005
InnleggSkrevet: Man Aug 22, 2005 21:51 Tittel: Svar med sitat Endre/slett dette innlegget Slett dette innlegget Vis medlemmets IP
Det kan ikke være snakk om "the Purple Ajah", da? Rolling Eyes
Til toppen
Vis medlemmets profil Send privat melding Send e-post Besøk medlemmets nettside MSN Messenger
incanus
Soldier
Soldier
InnleggSkrevet: Tir Aug 23, 2005 1:11 Tittel: Svar med sitat Endre/slett dette innlegget Slett dette innlegget Vis medlemmets IP
Eg trur framleis ikkje det er The Kin (Slekta?) det er snakk om. Kan berre ikkje tru at dei ville verte omtala som "rich in power", når dei gjer sitt beste for å vere anonyme.
Men eg kan ta feil...
Til toppen
terje
M'hael
M'hael
Ble Medlem: 03 Mai 2005
InnleggSkrevet: Tir Aug 23, 2005 1:18 Tittel: Svar med sitat Endre/slett dette innlegget Slett dette innlegget Vis medlemmets IP
Man kan da være mektig selv om man foretrekker anonymitet?
Til toppen
Vis medlemmets profil Send privat melding Send e-post Besøk medlemmets nettside MSN Messenger
Ceres
Sitter
Sitter
InnleggSkrevet: Tir Aug 23, 2005 20:48 Tittel: Svar med sitat Endre/slett dette innlegget Slett dette innlegget Vis medlemmets IP
Men som sagt -
det er ikke RJ som har skrevet dette... "rich in power etc etc etc"
Jeg tenkte nå ihvertfall på the kin straks. De er godt organisert, mange og har kunnskap. Det gjør dem mektige i mine øyne.
Til toppen
Treveler
Asha'man
Asha'man
Ble Medlem: 29 Mai 2005
InnleggSkrevet: Ons Aug 24, 2005 0:18 Tittel: Svar med sitat Endre/slett dette innlegget Slett dette innlegget Vis medlemmets IP
"Rich in power" kan jo også være "rich in the one power."
Til toppen
incanus
Soldier
Soldier
InnleggSkrevet: Ons Aug 24, 2005 21:36 Tittel: Svar med sitat Endre/slett dette innlegget Slett dette innlegget Vis medlemmets IP
The Kin virker er kanskje eit logisk val (og det er logisk kven som drap Asmo...), men eg er ikkje overbevist. Jaja, me må vel RAFO. 48 dagar igjen...