Hva leser du for tiden?

Diskuter andre bøker dere leser

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki

Locked
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Har nylig startet aa lese Utopia av Thomas More. Heldigvis er ikke boka saa alt for lang, bare omlag 120 sider. Den er nemlig litt tung. I hvertfall var de foerste foerti sidene litt tunge. Antar vel det gaar greiere etterhvert som man kommer litt inn i det. Og spraaket.
Urban tilværelse
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Ceres wrote:Har nylig startet aa lese Utopia av Thomas More. Heldigvis er ikke boka saa alt for lang, bare omlag 120 sider. Den er nemlig litt tung. I hvertfall var de foerste foerti sidene litt tunge. Antar vel det gaar greiere etterhvert som man kommer litt inn i det. Og spraaket.
Skulle bare mangle at det er litt tungt; det er tross alt 1400-tallsengelsk. For øvrig bør du vurdere Machiavellis "Fyrsten" ("The Prince") etterpå, i og med at denne klassikeren var en reaksjon på Mores bok...

Selv leser jeg ingen verdens ting for tida, og det er nesten litt godt.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Som den lettpåvirkelige gutten jeg er, har jeg nå avsluttet lesningen av Den Eldste, siden boka plutselig ikke hadde noen sider igjen til meg, og begynt på Martins A Game of Thrones. Men ikke spør hva jeg synes enda, to kapitler er ikke nok.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Du kan da i det minste si noe om hva du syntes om prologen?

Begynte på Stardust av Neil Gaiman i går. Bra så langt; minner litt om en blanding av Strange&Norrell og Neverwhere. Tror det kan bli en bra film.
- Verg., Aen., 3.315.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Terje wrote:
Ceres wrote:Har nylig startet aa lese Utopia av Thomas More. Heldigvis er ikke boka saa alt for lang, bare omlag 120 sider. Den er nemlig litt tung. I hvertfall var de foerste foerti sidene litt tunge. Antar vel det gaar greiere etterhvert som man kommer litt inn i det. Og spraaket.
Skulle bare mangle at det er litt tungt; det er tross alt 1400-tallsengelsk. For øvrig bør du vurdere Machiavellis "Fyrsten" ("The Prince") etterpå, i og med at denne klassikeren var en reaksjon på Mores bok...

.
Jepp, det har jeg hoert, dog - som backpacker leser man stort sett det man faar tak i, og Maciavelli er ikke fullt saa enkelt tilgjengelig i bokbytterhyllene rundt om i verden...

Har forresten sett at Jan Guillou har skrevet fortsettelses i Hamiltonserien sin. Jeg gleder meg som et barn til aa lese Madam Terror, men her i Australia har de ikke hoert om Guillou, i hvert fall ikke i de bokforretningene jeg har vaert og spurt. Det er nemlig ei bok jeg synes det vil vaere verdt aa kjoepe. :)
Urban tilværelse
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Terje wrote:Du kan da i det minste si noe om hva du syntes om prologen?
Vel, nå har jeg lest lenger, og jeg må si jeg er nesten fanget, etter i underkant av 100 sider. Ser bra ut dette her.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Ceres wrote:Jepp, det har jeg hoert, dog - som backpacker leser man stort sett det man faar tak i, og Maciavelli er ikke fullt saa enkelt tilgjengelig i bokbytterhyllene rundt om i verden...
Hehe, skulle tro han var enklere å få tak i enn Thomas More. :P
Men hvis du skulle få lyst til å se litt på Machiavelli (og det burde du; han er virkelig en stor tenker), så har Cappelen gitt ut en fin utgave i sin "Upopulære skrifter"-serie, som er godt oversatt av Jon Bingen, med masse fotnoter som forklarer forskjellige akspekter ved konteksten og sånt. Skulle tro den burde være mulig å oppdrive gjennom enten en universitetsbokhandel eller f.eks. Tronsmo. Billig er den også. ;)
Ellers kan du laste den ned eller skrive den ut herfra:
http://etext.library.adelaide.edu.au/m/ ... i/niccolo/
eller herfra:
http://www.constitution.org/liberlib.htm
:)
(Disse lenkene er forresten kjekke å ha for dere andre også. Jeg bare nevner det. :P)
Har forresten sett at Jan Guillou har skrevet fortsettelses i Hamiltonserien sin. Jeg gleder meg som et barn til aa lese Madam Terror, men her i Australia har de ikke hoert om Guillou, i hvert fall ikke i de bokforretningene jeg har vaert og spurt. Det er nemlig ei bok jeg synes det vil vaere verdt aa kjoepe. :)
Det er ikke en Hamilton-bok; Hamilton spiller bare en liten rolle i boka. Det er visstnok en palestinsk terrorist som er hovedpersonen. Har lest at boka har fått gode kritikker, mange anmeldere synes Gillous forsøk på å undersøke forholdet mellom legitim krigføring og terrorrisme er interessant...
- Verg., Aen., 3.315.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Hehe, Machiavelli skal definitivt leses, men i framtida. Hva man klarer aa oppdrive av boeker som backpacker er ytterst tilfeldig, og hvem vet, kanskje befinner den seg i bokhylla paa neste hostell? Men du vet hvordan det er - det man oensker at skal vaere der er der i hvert fall ikke.

Tilbake til Guillou, saa har jeg ogsaa forstaatt at den ikke i hovedsak skal handle om Hamilton, men at han skal spille en rolle i ei bok, maskert som en kriminalroman, men som i utgangspunktet heller er et innlegg i debatten rundt terror/krig. Mouna Hussain eller hva det naa var hun het skal vel haa hovedstemmen i boka, etter hva jeg har lest. Jeg haaper det er bra gjort, og ikke bare som et debattinnlegg.

Alt i alt er Guillou en utrolig spennende forfatter, og alt av det tidlige han har skrevet er utrolig bra. Ondskapen, Hamiltonboekene og Tempelridderboekene. Etter disse har han imidlertid trampet litt rundt uten helt aa finne sin nye sti, og jeg haaper bare at han ikke har skrevet nok ei Hamilton bok bare for publisitetens skyld. Det ville vaert synd om han oedela den gode slutten paa serien i tiende bok ved aa skrive ei mindre gjennomtenkt ellevte...
Urban tilværelse
Moghedien
Sitter
Sitter

Post by Moghedien »

Jeg har nettopp begynt på Bwb 8)
"Når vi ikke selv kan tenke, kan vi alltids sitere."
stefan_hoy
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by stefan_hoy »

Har akkurat lest "Salme ved reisens slutt" av Erik Fosnes Hansen. Veldig nøyaktig og godt språk, men kan kanskje bli litt repetitiv mot slutten.

Startet på "Ut å stjæle hester" av Per Petersson (?) i går. Virker knallbra, lett, litt slæivete bygdespråk og understatements. Morsomt!
..ellers kan De kalle meg Hoy.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Begynte på "The Lies Of Lock Lamora" i gå, jeg...
- Verg., Aen., 3.315.
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Terje wrote:Begynte på "The Lies Of Lock Lamora" i går, jeg...
Was tycks? :)
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

- Verg., Aen., 3.315.
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Further details to be published within a very small amount of the relative thing we like to call time. :D

Helt nydelig at du liker den så langt. Den blir bare bedre!
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Kva eg les for tida: Midnight Tides. Når eg ein gong blir ferdig med den - tipper det blir i dagene like etter siste eksamen, dvs i midten av desember - så fortset eg vidare gjennom Malazan. Når eg er ferdig med det blir det minst èin Hobb-serie, eller, om eg får løyve av ein fyr som heiter Erlend og som deler ut slike løyve, dette Bakker-greiene Terje skryt sånn av og SÅ minst ein Hobb serie. Ah, og dei to bøkene Feist har fått ut i paperback sidan sist eg hadde ein Feist-periode. Som var i vår. Feist er ein produktiv liten dækel. Og så får eg vel sjå på dette Lies of Locke Lamora-greiene de hyper så fælt...
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Locked