Norske fantasy bøker?
Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki
Norske fantasy bøker?
Heisann, Marius her. Jeg er ny.
Tenkte jeg skulle begynne med å spørre om noen her kjenner til gode fantasy bøker med norske forfattere? Norsk tekst også da selvsagt.
Grunnen til at jeg har lyst å lese akkurat det er nok på grunn av særemnet mitt i år, men ja. Det hadde vært fint hvis noen kunne hjelpe! ^^
I tillegg skal jeg lese en eller to engelske fantasy-bøker, slik at jeg kan sammenligne de norske og de engelske forfatterene. Bøkene bør helst ikke være alt for store heller siden jeg bare har ca 2 måneder på det.
Tenkte jeg skulle begynne med å spørre om noen her kjenner til gode fantasy bøker med norske forfattere? Norsk tekst også da selvsagt.
Grunnen til at jeg har lyst å lese akkurat det er nok på grunn av særemnet mitt i år, men ja. Det hadde vært fint hvis noen kunne hjelpe! ^^
I tillegg skal jeg lese en eller to engelske fantasy-bøker, slik at jeg kan sammenligne de norske og de engelske forfatterene. Bøkene bør helst ikke være alt for store heller siden jeg bare har ca 2 måneder på det.
-
Wolfbrother
- Den Fortapte

Kjetil wrote:Les posten hans før dere svarer da.Tenkte jeg skulle begynne med å spørre om noen her kjenner til gode fantasy bøker med norske forfattere? Norsk tekst også da selvsagt.
Så Wot ville nå være i lengste laget uansett.Kamatari wrote:I tillegg skal jeg lese en eller to engelske fantasy-bøker, slik at jeg kan sammenligne de norske og de engelske forfatterene. Bøkene bør helst ikke være alt for store heller siden jeg bare har ca 2 måneder på det.
For once you have tasted flight you will
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
for there you have been,
Den Mørke Materian av? Ellers kan jeg godt ta en titt på Den Siste Nattkrigeren ja.Shallis wrote:TidshjuleT ihverfall![]()
Og Den Mørke Materien
Kjetil: Har vel ikke en helt konkret problemstilling enda, men jeg måtte bare finne på noe slik at det har med norskfaget å gjøre. Mest sannsynlig kommer jeg til å skrive mye om hva Fantasy er, litt om selve bøkene jeg har lest, og hva som separerte de norske forfatterne fra de amerikanske/engelske. Er det ikke så mye forskjell, så ja, da skriver jeg det.
Men ja, tenkte kanskje å rett å slett ta den nyeste Harry Potter boken som engelsk eksempel.
-
Sauegjeteren
- Sauegjeter

-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

Hvis du skal skrive om Harry Potter som eksempel på engelsk fantasy, anbefaler jeg at du finner noe tilnærma like barnslig (i.e., ment for samme målgruppe) i den norske fantasyen. Og det eliminerer antakeligvis sånne som Havnes og Bull-Hansen...
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
-
Wolfbrother
- Den Fortapte

Eragon er vel en mulighet. Har ikke lest det selv da.
For once you have tasted flight you will
for there you have been,
for there you have been,
-
Moiraine Sedai
- Den Fortapte

Hans Frederik Follestad: De Tre og Han Som Gjør Galt Værre. En serie på tre bøker, den siste kommer 6. desember, tror jeg. Utrolig morsom
Også er det Phenomena av Ruben Eliassen. Så langt fire korte bøker. Den er veldig lettlest. Ment for en ung aldersgruppe (9-14).
Selv om disse bøkene er serier, fungerer det bra å bare lese en bok. De er ikke avsluttende, men du får et innblikk i hvordan norske forfattere skriver. Ikke det at jeg tror det er så stor forskjell på norske og engelske.
Velkommen skal du være!
Også er det Phenomena av Ruben Eliassen. Så langt fire korte bøker. Den er veldig lettlest. Ment for en ung aldersgruppe (9-14).
Selv om disse bøkene er serier, fungerer det bra å bare lese en bok. De er ikke avsluttende, men du får et innblikk i hvordan norske forfattere skriver. Ikke det at jeg tror det er så stor forskjell på norske og engelske.
Velkommen skal du være!
. . .
-
creutzfeldt
- Hengiven