Filmliste – Top 10
Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren
Den fortjente da mere enn en ener! Istid filmene er ikke veldig gode, men de da var ikke så dårlige..
Last edited by Moghedien on Tue Jun 27, 2006 8:28, edited 2 times in total.
"Når vi ikke selv kan tenke, kan vi alltids sitere."
-
stefan_hoy
- Den Fortapte

Bare for å presisere: dette var da en anmeldelse av toer'n.Moghedien wrote:Den fortjente da mere enn en ener! Istid er ikke en veldig bra film, men den da var ikke så dårlig..
Jeg mener også at Istid 2 er bedre enn en ener. Terningkast i skjæringspunktet mellom tre og fire kanskje. Eneren er kanskje en tynn firer.
Men en artig anmeldelse var det lell.
..ellers kan De kalle meg Hoy.
-
stefan_hoy
- Den Fortapte

Sekundert.stefan_hoy wrote:Da synes jeg du skulle skrivd "de" i stedet for "den" OG "Istid-filmene" i stedet for "Istid".Moghedien wrote:Jeg mente på en måte begge filmene jeg da..
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

Ett år (eller 11 måneder og 20 dager, eller noe såntTerje wrote:Men. Liste over 10 beste filmer...
1. Der Untergang* - husker jeg angra på at jeg hadde gitt andre filmer 10/10 i filmloggen min etter å ha sett denne. Fant på en ny karakter til den: 10+/10...
2. City of God* - denne er bare dødsbra. Skikkelig god skildring av oppvekst og sosiale forhold i brasiliansk slum, fra 1970- til 1990-tallet.
3. Den fantastiske Amelié fra Monmatre* - herlig søt film. Glitrende fortalt, og historia som fortelles er også superb.
4. Evig solskinn i et plettfritt sinn - husker ikke egentlig hvorfor jeg ga denne 10/10, men da jeg hadde sett den sto i alle fall dette igjen som den eneste mulige karakteren. Skikkelig konge.
5. Ulvenes Borskap - fransk eventyraction bsert på ei snnhistorie. Stemninga skapes på en aldeles uforlignelig måte, og resten av filmen er også godt over gjennomsnittet.
6. Ringens Brorskap* - den beste av de tre. Er litt mer kontraster her enn i de andre bøkene, noe den i aller høyeste grad tjener på.
7. High Fidelity - så denne i forrige uke, så den er en av de jeg har sett nylig som jeg husker som god nok til å ta med. En av de få filmene hvor John Cusak har vært til å leve med.
8. Kjøpmannen i Venedig* - kanskje den beste Shkespeare-filmatiseringa jeg har sett. Følger den relativt nye trenden med å framstille jøden på en sympatisk måte, men her har han også en hel haug med usympatiske trekk. Sympati og antipati spredes jevnt over nesten alle karakterene.
9. Life of Brian* - hva kan man si? En av de beste religionsoppgjørene jeg har vært borti. Og en helvetes morsom film i tillegg.
10. Goodbye Lenin* - "Vi skapte i mors stue den sosialistiske demokratiske republikk slik den burde ha vært." Nok en utsøkt "oppvekstfilm".
Andre genile filmer: Name of the Rose; Loop; Pianisten; American History X; Stor ståhei for ingenting; Hero/Crouching Tiger, Hidden Dragon; Kingdom of Heaven; Varulvkaninen; Sleepy Hollow; From Hell; Garden State (denne er strengt tatt inne på topp 10-lista mi; den beste rom.kom.en jeg har sett i mitt liv, og jeg har sett mange...); Fight Club (burde også ha vært på lista, men lista er som sagt raskt sammenkasta); et par Harry Potter-filmer; resten av LotR-filmene; +++++++++...
Merk at dette ikke er noen absolutt liste - hverken rekkefølge eller filmene selv er nødvendigvis riktig. Det er heller ingen filmer her som det er lenger enn 1,5 år siden jeg så, noe som naturlig nok begrenser utvalget noe. Filmene markert med * er de eneste som bortimot er garantert en plass på lista.
(Legg forresten merke til det klassiske skillet mellom "kvalitet" og "underholdning"
Favourite movies.
Alrighty, I thought I’d make two movie lists -- one of my favourite movies, and one of the best movies I’ve seen. Now, some of you might wonder what the hell the difference between “favourite” and “best” is, and even though I’m not entirely clear on it myself yet, I’ll try to clarify. As much as I can, anyway.
Primarily, the separation between “Favourite” and “best” is one of quality, and you could perhaps say that the “best” ones are the high brow ones, while the “favourite” ones are somewhat more low brow. To the extent that any of the films I like can be refered to as “low brow”, that is. The best ones are movies I not necessarily watch a lot, but which I think of as qualitatively good and intellectually stimulating. The favourites, on the other hand, aren’t necessarily very intellectually stimulating or anything, but they are one hell of a lot more entertaining, and thus I watch them a lot.
Okay, that’s gonna have to be enough defining for now. Let’s get down to listing.
MY TOP TEN FAVOURITE MOVIES
1. Donnie Darko
This is the tale of a month in the life of the somewhat unusual teenager Donnie Darko, who lives in a small town somewhere in the United States in the late 80s. There’s love, there’s mortal enemies, there’s spiritual sects, there’s paedophilia, there’s pyromaniacs, there’s overly simplified moral beliefs being dissected by Donnie, and there’s science fiction, even though that’s not necessarily obvious until the end. If you haven’t seen it, go do so.
2. Brotherhood of the Wolf
In the middle of the 18th century, a monster hunted in the forests of a remote region of France, and a scientist is sent out by the king to investigate. He brings with him his friend, the Indian Mano, and a deep scepticism towards the superstitious rumours he’s heard from the region. A movie with a truly captivating atmosphere, an action-packed plot, bloody vengeance, reactionary sects, and undercover Papal spies. The manifestation of awesome.
3. Life of Brian
The last time I watched this, I’d forgotten how fun it was, and as a result, I got cramps from laughing at least four or five times. A brilliant parody of the creation of sects and factions of every kind, with Python’s classic mix of slapstick and more intelligent humour.
4. Batman Begins
Going back to the roots of Batman, explaining most of his little quirks and habits -- and painting a background for Bruce Wayne’s alter ego that can rival just about anything. A real dream team of great actors (and not in a hollow, commercial-like way), a thrilling plot, solid moral convictions, and everything else you could wish for.
5. X-Men 2
The best of the X-Men movies delves into the background of Wolverine, examines bigotry of all forms and shapes, paints the main characters in detailed presentations (even though I might have wished for some more on certain of them), and lots and lots and lots of action. Thanks to this movie, I’ve spent some NOK 2500 on X-Men comics, and I haven’t regretted it for so much as a moment.
6. Amelié
This one’s just adorable. It’s cute, it’s well made, it’s, well, everything you’d look for in a fell-good movie, really.
7. Kingdom of Heaven
Okay, this is one of the two movies on this list I’m most unsure of, but it has a lot of the kinds of scenes I’m a sucker for, and the scene where Balian knights every soldier in Jerusalem made me cry when I watched it in the cinema. Anyway, a good quasi-historical action drama, and I’d choose this one over Gladiator any day of the week.
8. The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring EE
This is the only LotR movie that makes any of my lists. They’re all awfully entertaining, but they’re nothing more than that, and so I feel that they don’t justify more than one place on my lists. But considering all the other awesome movies I rejected for the lists, that doesn’t really mean that I dislike them or anything.
9. The Royal Tennenbaums
The story of a dysfunctional family in New York, made by Wes Anderson, one of my favourite directors. (Jim Jarmusch had to go, so Anderson gotta get a place.) Now, this is uncanny humour. A bastard of a father, three spoiled genius children (who’re adults; this isn’t a children’s movie, thank the Gods), and a whole set of bizarre and eccentric friends and family members.
10. Hero
A visual dream. The plot is kinda neat, but in a way it drowns beneath all the extravagant fighting and beautiful costumes and scenery. Eye candy a division or two above most other eye candy.
Best movies
TEN BEST MOVIES.
1. Donnie Darko
Seriously, this one’s *this* good. The way it deals with negative and positive consequences of choices is just awesome. Totally mind-blowing.
2. City of God
Growing up in one of Rio de Janeiro’s slums, from childhood in the 60s to late adolescence in the 70s, with gang wars, attempts to stay out of trouble, and police brutality. Also an interesting perspective on the formation of order in a society, represented by the main antagonist’s rule about no one raping or murdering in *his* favela.
3. Gosford Park
This movie is a crown example of use of understatements, facial expressions and quick glances as ways of communicating a story. A murder is committed during a hunting party on a huge British mansion in the 1930s, and no one are able to solve it, except for the Scottish maid Mary. It has awesome acting and brilliant story, and is perfectly executed in every way.
4. Quills
The tale of the Marquis de Sade and his imprisonment. Perverted, sadistic (duh) and naturalistic portrayal of a man who has to write, and the people around him.
5. The Merchant of Venice
An adaptation of Shakespeare’s play, where the movie makers direct the viewer’s sympathies from character to character. I’ve understood that it’s common to distribute blame equally between the characters for the last 150 years, and that the play’s original anti-Semitism is heavily toned down. I don’t know how other versions of this play has done it when it comes to placing blame on the non-Jews, but I know that in this movie, things’re perfect. Ingenious acting, too.
6. The Talented Mr. Ripley
I don’t really know what to say about this one. It’s uncomfortable to watch, it develops in all kinds of unexpected directions, and it’s flawlessly put together.
7. Elizabeth
One of the best historical dramas I’ve seen. And, as far as I’ve understood things, this one attempts to depict Elizabeth I’s rise to power as realistically as possible. And boy, is it fascinating to observe the ruthless men that surrounds the young pretender to the throne, and the intrigues of court and of international politics. Damn, I gotta watch this one again soon.
8. Full Metal Jacket
The best war movie ever, period. Anti-war without preaching, with little or no sentimentality, including scenes from both training and Vietnam.
9. Izzat
The first and only real Norwegian gangster movie. The sons of Pakistani immigrants find themselves alienated by the Norwegian social democracy, and attracted by a criminal world that appeals more to their old fashioned concepts of honour. Raw, brutal and a real eye-opener.
10. Good Luck and Good Night
The depicting of what a witch hunt does to a nation, and of the brave men and women who resisted. It’s not too long, either, if memory serves me right.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
Topp 10, det blir ikke lett.
1: Se7en.
2: The Shawshank Redemption.
3: The Usual Suspects.
4: Fight Club
5: Full Metal Jacket.
6: Pulp Fiction.
7: Braveheart.
8: The Green Mile.
9: The Matrix
10: American Beauty.
Last edited by Kjetil on Mon Dec 11, 2006 13:33, edited 1 time in total.
-
Wolfbrother
- Den Fortapte

Har ikke sett Full Metal Jacket eller American Beaty så ville byttet de med Forrest Gump, og V for Vendetta. Ellers har du plukket ut mange gode filmer.Kjetil wrote:Topp 10, det blir ikke lett.
5: .Full Metal Jacket
10: American Beaty.
For once you have tasted flight you will
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

Jeg er også veldig glad i den (og alle andre Austen-filmatiseringer). Jeg foretrekker riktignok seria med bl.a. Jennifer Erle, eller hva det nå var hun her, som Elizabeth, men dette er en filmtråd, så...Adelaid wrote:Jeg er helt forelsket i Pride and PrejudiceElsker sånne filmer...
Fight Club, Pulp Fiction og American Beauty var nære å komme med på lista mi også (de var på en måte semifinalister), men de nådde ikke helt opp.Topp 10, det blir ikke lett.
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
dette er favorittfilmene til meg og venninna mi. ( hu er her nå
)
1. Pirates of the carribean : The Curse Of The Black Pearl
2. Pirates of the carribean : Dead Man's Chest
3. Ringenes herre filmene
4. Stormbreaker
5. Troy
6. Monthy Pyton life of Brian
7. King Arthur
8. Monthy Pyton the quest for the holy grail
9. Et kongerike for en lama
10. The Island
11. Braveheart
12. Kingdom of heaven
1. Pirates of the carribean : The Curse Of The Black Pearl
2. Pirates of the carribean : Dead Man's Chest
3. Ringenes herre filmene
4. Stormbreaker
5. Troy
6. Monthy Pyton life of Brian
7. King Arthur
8. Monthy Pyton the quest for the holy grail
9. Et kongerike for en lama
10. The Island
11. Braveheart
12. Kingdom of heaven
*jah..
-
stefan_hoy
- Den Fortapte

Glimrende liste Terje! Men hva skjer med Izzat? Skuespillet sitter bare delvis, og plottet er jo ikke så uorginalt!? Den skal ha for følelsen en sitter med etter kinoen, men da så jeg den et par måneder senere på dvd, var denne ubehags-/imponertfølelsen byttet ut med likegyldighet, ispedd en liten dose skuffelse og lett overbærenhet med voiceoveren til Zahid Ali og enkelte av skuespillerne.
Izzat holder ikke to distanser, for å si det sånn.
Min topp 10: (Går ut fra min "Vote History" på imdb)
1. Lord of the Rings: sett som et stort epos. Er fremdeles vanvittig imponert!
2. The Matrix: helt i særklasse på en rekke områder da den kom. Trestokken Reeves bringer den fantastiske historien og inpspirerte sci-fi plottet i sentrum. Holder stand som en av de store filmene i "vår" tid.
3. Gladiator: kanskje ikke den mest orginale, men avgjort den største, stiligste og sterkeste historiske filmen jeg har sett. Richard Harris er stor som Marcus Aurelius, Phoenix avskyelig som Commodus. Og Crowe er alle tiders actionhelt i Gladiatorhabitt.
4. The Shawshank Redemption: rørende sak, dette her. En av de ytterst få filmene jeg har sett, som jeg kan anbefale til absolutt alle.
5. Requem for a Dream: fy faen for en sjuk og forjævlig film! Jeg har sett mye rar faenskap i livet, men har sjeldent blitt så fysisk sjuk som etter at jeg så denne dopfilmen. Det blir nesten litt mye på et punkt. Slår Trainspotting ned i gjørma!
6. Sin City: voldsepos i revolusjonerende tegneserie/filmformat. Brutal og elegant, og ei brennheit dame med lasso.
7. Donnie Darko: kanskje den beste filmen jeg har sett, rent kvalitetsmessig. Jeg har ikke ord, bare at jeg må få sett den en gang til, og en gang til for kanskje å forstå en liten trevl mer hver gang. Vi snakker tidsreiser, årsak-effekt, og sånn, folkens!
8. Mystic River: strålende gateopera om skjebner, vennskap og mistenksomhet. Sjekk Sean Penn, kanskje den sterkeste rollen jeg har sett ham i.
9. The Green Mile: veldig fin historie, med treffende og flotte metaforer. Sublimt.
10. Heat: den beste klassiske actionfilmen jeg har sett. Skytescenen halveis i filmen er helt ekstraordinær, restene av filmen er også kanonbra. Her møtes storhetene De Niro og Pacino for første og (foreløpig) eneste gang på lerretet, med Pacino som den hårfint hvasseste.
Bubblare:
Apocalypse Now, Braveheart, Cidade de Deus, A Clockwork Orange, Festen, Fight Club, Forrest Gump, Kill Bill: Vol. 1, The Lion King, Minority Report, Pulp Fiction, Raging Bull, Romeo + Juliet, Saving Private Ryan, Se7en, The Straight Story og Taxi Driver.
Min topp 10: (Går ut fra min "Vote History" på imdb)
1. Lord of the Rings: sett som et stort epos. Er fremdeles vanvittig imponert!
2. The Matrix: helt i særklasse på en rekke områder da den kom. Trestokken Reeves bringer den fantastiske historien og inpspirerte sci-fi plottet i sentrum. Holder stand som en av de store filmene i "vår" tid.
3. Gladiator: kanskje ikke den mest orginale, men avgjort den største, stiligste og sterkeste historiske filmen jeg har sett. Richard Harris er stor som Marcus Aurelius, Phoenix avskyelig som Commodus. Og Crowe er alle tiders actionhelt i Gladiatorhabitt.
4. The Shawshank Redemption: rørende sak, dette her. En av de ytterst få filmene jeg har sett, som jeg kan anbefale til absolutt alle.
5. Requem for a Dream: fy faen for en sjuk og forjævlig film! Jeg har sett mye rar faenskap i livet, men har sjeldent blitt så fysisk sjuk som etter at jeg så denne dopfilmen. Det blir nesten litt mye på et punkt. Slår Trainspotting ned i gjørma!
6. Sin City: voldsepos i revolusjonerende tegneserie/filmformat. Brutal og elegant, og ei brennheit dame med lasso.
7. Donnie Darko: kanskje den beste filmen jeg har sett, rent kvalitetsmessig. Jeg har ikke ord, bare at jeg må få sett den en gang til, og en gang til for kanskje å forstå en liten trevl mer hver gang. Vi snakker tidsreiser, årsak-effekt, og sånn, folkens!
8. Mystic River: strålende gateopera om skjebner, vennskap og mistenksomhet. Sjekk Sean Penn, kanskje den sterkeste rollen jeg har sett ham i.
9. The Green Mile: veldig fin historie, med treffende og flotte metaforer. Sublimt.
10. Heat: den beste klassiske actionfilmen jeg har sett. Skytescenen halveis i filmen er helt ekstraordinær, restene av filmen er også kanonbra. Her møtes storhetene De Niro og Pacino for første og (foreløpig) eneste gang på lerretet, med Pacino som den hårfint hvasseste.
Bubblare:
Apocalypse Now, Braveheart, Cidade de Deus, A Clockwork Orange, Festen, Fight Club, Forrest Gump, Kill Bill: Vol. 1, The Lion King, Minority Report, Pulp Fiction, Raging Bull, Romeo + Juliet, Saving Private Ryan, Se7en, The Straight Story og Taxi Driver.
..ellers kan De kalle meg Hoy.
-
creutzfeldt
- Hengiven

Det er forferdelig vanskeleg å setja opp ein slik liste - trur eg prøver 10 filmar UTAN rekkefølge...
Gjøkeredet
Taxi Driver
Ringenes Herre-trilogien
Kieslowski sin "Trois couleurs"-trilogi
Amelie
Pulp Fiction
Fight Club
Raiders of the Lost Ark (Indiana Jones I)
The Matrix
American Beauty
... og mange, mange fleire...
Gjøkeredet
Taxi Driver
Ringenes Herre-trilogien
Kieslowski sin "Trois couleurs"-trilogi
Amelie
Pulp Fiction
Fight Club
Raiders of the Lost Ark (Indiana Jones I)
The Matrix
American Beauty
... og mange, mange fleire...
I am Sartre of Borg. Existence is futile.
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

Har bare sett den en gang ennå, det var på kino, og det er et velkjent faktum at filmer virker mye bedre på kino, ettersom virkemidlene blir forsterka og greier. Så det kan hende den sparkes ut når jeg får sett den igjen en gang på nyåret.Glimrende liste Terje! Men hva skjer med Izzat? Skuespillet sitter bare delvis, og plottet er jo ikke så uorginalt!? Den skal ha for følelsen en sitter med etter kinoen, men da så jeg den et par måneder senere på dvd, var denne ubehags-/imponertfølelsen byttet ut med likegyldighet, ispedd en liten dose skuffelse og lett overbærenhet med voiceoveren til Zahid Ali og enkelte av skuespillerne.
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.