Har du lyst til å lese Fantasy?

Diskuter andre bøker dere leser

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki

Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Har du lyst til å lese Fantasy?

Post by Lothair Mantelar »

Jeg fant denne tråden på westeros.org, en av de beste fantasyforumene på nettet, og syntes den var så god at den fortjente en plass på vårt eget lille forum. Forfatteren av tråden kaller seg "Stego", som er viden kjent for sin viten om fantasy. Bloggen til Stego er også av høy rang.

Dette er hva Stego skriver i sin åpningspost:
Stego wrote: There are a million and one threads on these forums asking a hundred different versions of 'What Should I Read Next?'

So I'm going to tell you. And then, whenever someone else asks, I can direct them here, and never have to write it all out again. As such this will be a bit complete. You ready to walk with me?

This is intended to be a comprehensive fantasy list, but I'm going exclude a couple things, and I'll tell you why.

First, any fantasy more than 500 years old has passed into the realm of mythology. The Odyssey, Beowulf, The Epic of Gilgamesh, The Holy Bible, The Song of Roland, The Icelandic Sagas, Le Morte D'Arthur, The Story of the Volsungs and the Nibelungs, The Arabian Nights... these are the stories that gave rise to Fantastic Literature. These are the precursors to modern fantasy.

J.R.R. Tolkien, as vastly important as he was to the development of the genre of fantasy, is the father of nothing. Fantasy is as old as dreams; was born on the same hour as wonder. Understand, especially when people discount fantastic literature, that it is the seed from which all other literature sprang. Don Quixote fought a dragon, and the fucking literati need to recall that fact.

But I'm not here to talk about that stuff.

The reason fantasy and science fiction are inextricably linked today, often to the confusion and chagrin of the reader, is because in their modern form, they were given birth by the same authors, writing the same sort of stories.

H.G Wells wrote science fiction, but what are the morlocks if not a fantastic creation? They are not alien beings, but alien they are. Jules Verne wrote of monsters on an island, genetically engineered or no, they were monsters. He wrote of sea creatures so fantastic they defy modern science. Is H. Rider Haggard's epic She a science fiction novel or a fantasy novel? It tells the story of a hidden society in Africa whose queen is a magical being.

Take A Connecticut Yankee in King Arthur's Court, for instance. Written by America's preeminent author of the time, Mark Twain, it tells the story of a boy from modern America sent to live in a mythological kingdom. Is this a fantasy novel or a scientific time travel novel?

The only answer is, quite obviously, both.

And so, when focusing on fantasy as a modern genre, I will begin with the hybrids, then move on to the pulps. Lovecraft. Howard. Merritt.

All books are chosen by me for merit and importance to genre and what came after. Feel free to disagree, argue, and offer your own opinions.
16th through Early 20th Century Fantasy (Pre-Tolkien) Reading List:

-Gulliver's Travels by Jonathan Swift
-Dracula by Bram Stoker
-The Elves by Johann Ludwig Tieck
-A Connecticut Yankee In King Arthur's Court by Mark Twain
-The Mark of The Beast by Rudyard Kipling
-The Strange Case of Dr. Jekyll and Mr. Hyde by Robert Louis Stevenson
-The Invisible Man by H.G. Wells
-Journey To The Center of The Earth - Jules Verne
-The Great God Pan by Arthur Machen
-She by H. Rider Haggard
-The King of The Golden River by John Ruskin
-The Moon Pool by A. Merritt
-The War With the Newts by Karel Capek
-The King of Elflands Daughter by Lord Dunsany
-The Worm Ourouboros by E.R. Eddison
-Conan the Barbarian Stories by Robert E. Howard
-The Complete Works of H.P. Lovecraft by H.P. Lovecraft
-The Legend of Sleepy Hollow by Washington Irving
-The Complete Works of Edgar Allan Poe by Edgar Allan Poe
-The Monkey's Paw by W.W. Jacobs
-The House On The Borderland by William Hope Hodgson
-Silverlock by John Myers Myers
-The Gormenghast Trilogy by Mervyn Peake
-A Voyage To Arcturus by David Lindsay
-Conjure Wife by Fritz Leiber
-The Chronicles of Narnia by C.S. Lewis
-Islandia by Austin Tappan Wright
-The Dying Earth by Jack Vance
-Animal Farm by George Orwell
-The Wizard of Oz by L. Frank Baum
-The Well At The Worlds End by William Morris
-The Princess and The Goblin by George MacDonald
-Lud-In-The Mist by Hope Mirlees
-The Broken Sword by Poul Anderson
-Ficciones by Jorge Luis Borges
-Darker Than You Think by Jack Williamson
-The Master and Margarita by Mikhail Bulgakov
Stego wrote: So you've read all of those, have you? You have a great understanding of the recent basis of this genre called fantasy. You're ready for Tolkien and all that came after. I can dig it.
Fantasy Reading List 1954-1969

-The Lord of The Rings by J.R.R. Tolkien
-I Am Legend by Richard Matheson
-The Once And Future King by T.H. White
-The Haunting of Hill House by Shirley Jackson
-Three Hearts And Three Lions by Poul Anderson
-The Last Unicorn by Peter S. Beagle
-The Baron In The Trees by Italo Calvino
-Witch World by Andre Norton
-A Wrinle in Time by Madeleine L'Engle
-The Earthsea Trilogy by Ursula K. LeGuin
-The Fafhrd and Grey Mouser Stories by Fritz Leiber
-The Elric Stories by Michael Moorcock
-The Dragonriders of Pern by Anne McCaffrey
-Day of The Minotaur by Thomas Burnett Swann
-The Chronicles of Prydain by Lloyd Alexander
-The Dark Is Rising Sequence by Susan Cooper
Stego wrote: Ahh, the so-called 'golden years' of fantasy. Not too much being written though, huh? that's because Science Fiction was king and Tolkien wasn't all that popular. But then, well, to be quite honest, hippies discovered Tolkien. And Fantasy began a surge it has not stopped to the present day.

It's interesting to note that this era was dominated by women and books for younger readers.
Fantasy Reading List 1970-1989

-The Chronicles of Amber by Roger Zelazny
-One Hundred Years of Solitude by Gabriel Garcia Marquez
-The Riddle-Master Trilogy by Patricia McKillip
-'Salem's Lot by Stephen King
-Time and Again by Jack Finney
-Grendel by John Gardner
-Watership Down by Richard Adams
-Little, Big by John Crowley
-The Anubis Gates by Tim Powers
-The Dragon Waiting by John M. Ford
-Ghost Story by Peter Straub
-Replay by Ken Grimwood
-The Lyonesse Trilogy by Jack Vance
-The Book of The New Sun by Gene Wolfe
-The Chronicles of Thomas Covenant The Unbeliever by Stephen R. Donaldson
-Nifft The Lean by Michael Shea
-Legend by David Gemmell
-Magician by Raymond E. Feist
-Sheepfarmers Daughter by Elizabeth Moon
-Glorianna by Michael Moorcock
-The Colour of Magic by Terry Pratchett
-Mythago Wood by Robert Holdstock
-The Chronicles of Master Li and The Number Ten Ox by Barry Hughart
-Perfume by Patrick Suskind
-Life During Wartime by Lucius Shepard
-Winter's Tale by Mark Helprin
-The Satanic Verses by Salman Rushdie
Stego wrote: This was a time of the highest quality and the lowest. A time of Crowley and of Eddings. A time of Mc Killip and a time of Dragonlance. It was literally the best of times, and it was the worst of times.
Fantasy Reading List 1990-Present

-Tigana by Guy Gavriel Kay
-The Wind-Up Bird Chronicle by Haruki Murakami
-Assassin's Apprentice Trilogy by Robin Hobb
-The Tooth Fairy by Graham Joyce
-The Last Hot Time by John M. Ford
-Doomsday Book by Connie Willis
-Lamb by Christopher Moore
-The Prestige by Christopher Priest
-His Dark Materials by Phillip Pullman
-The Iron Dragon's Daught by Michael Swanwick
-Anno-Dracula by Kim Newman
-The Physiognomy by Jeffrey Ford
-The Harry Potter Series by J.K. Rowling
-Memory, Sorrow, And Thorn by Tad Williams
-American Gods by Neil Gaiman
-Perdido Street Station by China Mieville
-Preacher by Garth Ennis
-House of Leaves by Mark Z. Danielewski
-The Amazing Adventures of Kavalier and Clay by Michael Chabon
-A Song of Ice and Fire by George R.R. Martin
-The Wizard Knight by Gene Wolfe
-The Prince of Nothing R. Scott Bakker
-Magic For Beginners by Kelly Link
-The Lies of Locke Lamora by Scott Lynch
Stego wrote: So you want something to read? Here's some of the greatest fantasy books/stories of all time. (Mileage may vary.) Check them out. You're sure to find something interesting in the bunch.

I just gave you a million hours, a million worlds of wonder. You'll never get a greater gift.

You're welcome.
Meningen med å klippe og lime denne åpningsposten, er at den kan fungere som både en leseliste og et samtaleobjekt. Føl deg fri til å liste opp hvilke av disse bøkene du har lest, kunne tenke deg å lese, ikke fortjener å være på listen osv. Mulighetene er uendelige :)
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Jeg har lest rent for lite av dette her. Men dette kan kanskje være noe å gå etter senere...

Det jeg har lest:

Gullivers reiser. God, lettlest bok med greit innhold. Det er noen år siden jeg leste boka, dog.
Narnia: Lest det, og likt det. Barnebøker har en helt egen sjarm ved seg.
Ringdrotten: Lest den, og digger den ufattelig mye.
Den mørke materien: Pullman starter rolig og intenst, og det blir bare bedre og bedre utover. Slutten er jo ekstrem.
Harry Potter: Selvfølgelig har jeg lest Harry Potter, og jeg liker det så mye at bøkene mine er slitt av det.
American Gods har jeg lest, og dette er boka jeg fra tid til annen tar meg i å savne, og som jeg bare må ta fram for å bla litt i.
A Song of Ice and Fire har jeg lest deler av, og i løpet av året skal jeg plukke dem opp igjen.

Så er det et par bøker det ser ut som passer meg ganske bra her også.
-Sheepfarmers Daughter by Elizabeth Moon.
Lamb by Christopher Moore
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Bøker jeg har lest:

- Dracula by Bram Stoker

-The Chronicles of Amber by Roger Zelazny *
-The Book of The New Sun by Gene Wolfe *
-Magician by Raymond E. Feist *

-Lamb by Christopher Moore
-Perdido Street Station by China Mieville **
-House of Leaves by Mark Z. Danielewski *
-A Song of Ice and Fire by George R.R. Martin **
The Prince of Nothing R. Scott Bakker **
The Lies of Locke Lamora by Scott Lynch

* Bøker som ligger og venter på meg i bokstabelen.

**Bøker/serier som jeg er delvis ferdig med men som jeg skal lese ferdig så snart jeg tar til vettet.

Jeg kunne i bunn og grunn tenkt meg å lese alle disse bøkene, men den tid den glede :wink: Det som er sikkert er at alle bøkene jeg har lest og som er på listen har vært gode bøker IMO. Det er prov på en god liste.

Hva synes dere om at Magician av Feist blir tatt med, men WoT utelukkes?
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Siri Sedai
Den Eldste
Den Eldste

Post by Siri Sedai »

Hadde ikke sansen for dette her. Dette er ingen absolutt ikke en liste over det som er bra , og resten kan du drite i.

Hvor er WOT? Og Malazan? Og Skammarserien? Og Artemis, o. s. v.

Malazan, har jeg riktignok ikke lest, men etter å ha fulgt med her, blir det sannsynligvis den jeg leser neste gang.

Pullmann synes jeg personlig ikke var allverden.

Så å ha denne lista som en mal, synes jeg blir tull.
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General

Siri Sedai wrote:Hadde ikke sansen for dette her. Dette er ingen absolutt ikke en liste over det som er bra , og resten kan du drite i.

Malazan, har jeg riktignok ikke lest, men etter å ha fulgt med her, blir det sannsynligvis den jeg leser neste gang.

WoT utelukkes på grunn av de seneste bøkenes dårlige kvalitet (6-10). Nr. 11 ble godt mottatt. Her finnes det bare serier som ble godt gjennomført. Stego liker ikke Malazan, noe som ikke er så uvanlig. Erikson bruker en nokså spesiell stil som ikke fenger alle og enhver. Skammarserien er ikke kommet ut på engelsk, og det lille av det jeg leste av den var nokså lite å skryte av.
Moghedien
Sitter
Sitter

Post by Moghedien »

Jøss.
Av disse har jeg lest:
Gullivers reiser
Bram Stokers Dracula
Narnina
Animal Farm by George Orwell
Ringenes Herre
Harry Potter

Mange av de andre planlegger jeg dessuten å lese i den nærmeste fremtid, og den fremtiden er nødt til å bli lang om jeg skal få med meg den listen. (Ihvertfall den delen av listen med titler og forfattere som fanget meg) De bøkene jeg har lest er etter min mening gode bøker, men det kan bli litt tungt for en under 10 å lese en dansk oversettelse av Gullivers reiser.
"Når vi ikke selv kan tenke, kan vi alltids sitere."
Akira
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Akira »

Dette dugde ikke, er mye mer fantasy enn dette her. MYE mer. OMG.
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."
davram bashere
Sitter
Sitter
Location: Tellus, tredje planet fra sola. Ja, den forrurensa søppeldynga. Du vet hvor det er? Flott!

Post by davram bashere »

Lothair Mantelar wrote:
Siri Sedai wrote:Hadde ikke sansen for dette her. Dette er ingen absolutt ikke en liste over det som er bra , og resten kan du drite i.

Skammarserien er ikke kommet ut på engelsk, og det lille av det jeg leste av den var nokså lite å skryte av.

Jeg begyner å bli lei av at så mange setter Lene Kaaberbøl til side. Hun er en god forfatter som skriver bra bøker, for sin målgruppe. Skammarerien og bøkene om Katorina Trivallia er ganske godt skrevet og de er gode bøker som lett kan brukes til å introdusere unge jenter til sjangeren. De som synes at det ikke er gode bøker er i sin fulle rett til de, men de bør kanskje lese dem litt nøyere.
Mia ayende, Moderator! Caballein misain ye! Inde muaghde Moderator misain ye! Mia ayende!
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General

Akira wrote:Dette dugde ikke, er mye mer fantasy enn dette her. MYE mer. OMG.
Stego prøvde ikke å liste opp all fantasyen noen gang utgitt, ei heller det som kan regnes som bra. Dette er en liste over hva han mener er det beste utgitt i sjangeren, og hvis du er uenig i titler som er/ er ikke i den, vær så snill og si ifra.

Jeg for min del synes ikke Assassins Apprentice av Hobb og the Colours of Magic av Pratchett fortjener en plass på listen, men jeg vet at min mening er nokså ensom når det kommer til dem, så jeg aksepterer mer enn gjerne deres tilstedeværelse.
DB wrote:

Jeg begyner å bli lei av at så mange setter Lene Kaaberbøl til side. Hun er en god forfatter som skriver bra bøker, for sin målgruppe. Skammarerien og bøkene om Katorina Trivallia er ganske godt skrevet og de er gode bøker som lett kan brukes til å introdusere unge jenter til sjangeren. De som synes at det ikke er gode bøker er i sin fulle rett til de, men de bør kanskje lese dem litt nøyere.
Som sagt; jeg har ikke lest ferdig en eneste bok av Kaaberbøl, men jeg har lest flere utdrag og starten av Skammarserien. Jeg ga opp fort da jeg skjønte hvilken type bok dette var; en ungdomsbok med et fengende plott for dem som ikke har lest noe lignende før. Jeg kommer nok aldri til å lese noe mer av henne, da jeg egentlig bare leser engelske romaner for tiden.
Siri Sedai
Den Eldste
Den Eldste

Post by Siri Sedai »

davram bashere wrote:Jeg begyner å bli lei av at så mange setter Lene Kaaberbøl til side. Hun er en god forfatter som skriver bra bøker, for sin målgruppe. Skammarerien og bøkene om Katorina Trivallia er ganske godt skrevet og de er gode bøker som lett kan brukes til å introdusere unge jenter til sjangeren. De som synes at det ikke er gode bøker er i sin fulle rett til de, men de bør kanskje lese dem litt nøyere.
Akkurat, men at de er av det bedre, betyr ikke at alle behøver lese dem. Det er barnebøker. Så hvis du skal lese dem må du ta på deg den hatten!.
Eller plukke dem frem når ungene deres blir ca7-8 kanskje.
Men lista her skiller ikke på barne og voksenbøker.

Og...WOT ........ :evil: :evil:
Moghedien
Sitter
Sitter

Post by Moghedien »

Det er jo selvfølgelig mye som mangler på en slik liste, men vi kan da ikke forvente at Stego har lest alt av bøker innenfor fantasysjangeren. Og noe må jo vi også kunne legge til?
"Når vi ikke selv kan tenke, kan vi alltids sitere."
mareiney
Hengiven
Hengiven

Post by mareiney »

-The Earthsea Trilogy by Ursula K. LeGuin

Og så har jeg lest Dragonlance, men jeg fant den ikke. Er sikker på at den er der, siden den er nevnt av Stego i det fjerde sitatet som Lothair la ut. Og jeg holdte på å ramle av stolen (Vel, egentlig ikke ramle av stolen, men ble litt sjokka..) når jeg så at Pullman og Feist var med på lista hans, men ikke WoT eller Otorienes tid av Lian Hearn! [Greit, greit, det kan godt være at han ikke har lest sistnevnte :roll: ]
*jah..
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Hva handler "Sheepfarmers Daughter" om? Virker som ei interessant bok. :D
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Fyrste boka i "Deed of Paksenarrion", ein trilogi om bondejenta Paksenarrion som vil ut i verda og slåss. Særleg fyrste boka er bra (tykkjer eg), nydeleg skildring av livet som rekrutt i ein lite glorifisert leigearmè i ei relativt stereotypisk fantasyverd. Andre er òg ganske bra, tredje skuffa meg ein del.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Syntes det var ei fin liste, jeg. At Stego ikke har sansen for WoT er forståelig, og å kutte Malazan må han da ha lov til. Han har uansett med Feist og Martin som representanter for monsterseriene, så det går greit. Alle bøkene jeg har lest på den lista var, som Lothair Mantelar også sa, veldig gode. (I motsetning til ham har jeg ingen problemer med at CoM og Assassin var med.)

Så, til oppramsinga, først dem jeg har lest:

-Animal Farm by George Orwell

-The Book of The New Sun by Gene Wolfe
-Perdido Street Station by China Mieville
-Preacher by Garth Ennis
-A Song of Ice and Fire by George R.R. Martin
-The Prince of Nothing R. Scott Bakker
-The Lies of Locke Lamora by Scott Lynch

Strålende bøker, alle som en. Noe for enhver smak, til og med. Så til dem jeg bare eier, men ikke har fått lest ennå:

-Dracula by Bram Stoker

-The War With the Newts by Karel Capek (opphavet til Bjørneboes "salamandere", btw.)
-The Master and Margarita by Mikhail Bulgakov

-The Baron In The Trees by Italo Calvino
-The Fafhrd and Grey Mouser Stories by Fritz Leiber
-The Elric Stories by Michael Moorcock
-Glorianna by Michael Moorcock

-The Chronicles of Amber by Roger Zelazny
-The Lyonesse Trilogy by Jack Vance
-The Satanic Verses by Salman Rushdie

-The Wizard Knight by Gene Wolfe

En del av disse siste har jeg forresten lest noveller av, mange av dem satt i verdenene det refereres til her. Fint å tenke på all den gode fantasyen jeg har foran meg. :)
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Post Reply