Tv-serier
Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren
-
Wolfbrother
- Den Fortapte

-
stefan_hoy
- Den Fortapte

Posten min var rettet mot Wolfbrothers post, der han lurte på hvilken karakter du hadde gitt H&A når du ga RH en 5,5. I mine øyne er ikke dette et problem, da det finnes plenty, både bedre og dårligere karakterer i en skala fra en til ti. I samme slengen poengterte jeg at 5,5 ikke er en bunnkarakter, noe som er sinnsykt innlysende, men som ofte synes misforstått.Ceres wrote:Jeg står på mitt på dette punktet. En serie kommer ikke høyere opp på skalaen med såpass kjedelig manuskript og storyline. Og som dere fremholder så finnes det mye som kommer under denne karakteren, blant annet home&away. Jeg har jo tross alt sett hele serien, så den var jo grei nok, men det betyr ikke at den var bra. Man kan helt klart sammenlikne den med Kurt Nilsens plater. De har kvaliteter, men de er så alt for langt unna skikkelig bra at de ender opp på å få treere på terningene. (Og noen firere).
..ellers kan De kalle meg Hoy.
5,5 / 10 trenger ikke bety at en serie ikke er verdt å se - men jeg vil tro man med ganske stor sikkerhet kan si at det finnes veldig mange serier der ute som burde ses før den...Wolfbrother wrote:5,5/10 er vel som å si at serien ikke egentlig er verdt å se eller ganske dårlig? Lotta sier på bloggen sin at serien passer fint for de som ikke har noe bedre å gjøre, og det er jeg enig i, men når Ceres deler ut slike karakterer lurer jeg på hva hun ville sagt om serier som Home and Away.
For min del finner jeg serien så langt, mye mer underholdende enn eksempel det siste av CSI og andre store serier. At en serie er underholdende er vel det som er viktigst iallefall for meg.
Uansett en helt grei serie, men tror ikke jeg skal gi noen karakter før jeg faktisk har en god del å sammenligne med. Driver på med Buffy første sesong nå
Jeg har ihvertfall sett godt over 15-20 serier jeg gir mer enn 5,5/10.
Blir nok ikke siste sesongen av Prison Break tror jeg - men vi vil ihvertfall få en avslutning på denne sesongen. Også får de andre sesongene gå som de går...Lurer forresten på noe: Kommer Prison Break til å vare i 7 år, eller er det bare enda et dumt rykte som er ute og går? Hadde liksom ikke håpet at den skulle bli dratt ut i det lengste, litt sånn som LOST.
Prison Break har ihvertfall ikke tapt seg etter første sesong på samme måte som Lost - synes særlig starten og de siste episodene har vært høy klasse
Ellers er det faktisk Smallville jeg gleder meg aller mest til nå - serien har blitt så bra som den aldri har vært før nå når det nærmer seg slutten. Stort sett ingen standalone episoder - bare fokus på hovedpersonene.
Heroes er også veldig bra for tiden, og ukens Scrubsepisode var som alltid morsom:
"And thanks for playing along with that hideous suit, Ted?"
"Playing along with what, sir?"
-
Lothair Mantelar
- Kaptein-General

- Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.
5,5/10 er 3/6 på terningen, som en den mest populistiske formen for rangering. Hvis jeg ser at ei bok eller en film får den karakteren vil jeg aldri se den fordi jeg ikke gidder å kaste tida mi bort på ren middelmådighet. RH er ikke middelmådig hvis man ser på alle seriene som finnes der ute for tiden, den er faktisk god sammenlignet med de aller fleste.stefan_hoy wrote: Posten min var rettet mot Wolfbrothers post, der han lurte på hvilken karakter du hadde gitt H&A når du ga RH en 5,5. I mine øyne er ikke dette et problem, da det finnes plenty, både bedre og dårligere karakterer i en skala fra en til ti. I samme slengen poengterte jeg at 5,5 ikke er en bunnkarakter, noe som er sinnsykt innlysende, men som ofte synes misforstått.
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

Først og fremst er det karakterene. Vi følger dem fra de er 15-16 år gamle til de blir 22-23 -- altså mens de vokser opp; de er barn i sesong 1, men voksne i sesong 7 -- noe som legger til rette for at seerne kan bli glade i dem. En forutsetning for at ei serie skal kunne kalles bra, spør du meg. Det er tross alt karakterene det handler om, og hvis de ikke er tålbare... ja, da er det liten sjanse for at jeg gidder å følge dem særlig lenge. Og BtVS har ikke bare masse karakterutvikling, men også genuint herlige karakterer. Buffy, Willow, Xander, Giles, Dawn, Anya, Spike, Angel, Cordelia, de forskjellige rektorene, Tara, Riley, Andrew, Faith, Oz -- alle disse karakterene (samt de fleste andre) har trekk som gjør dem sympatiske, samtidig som de ikke er så sympatiske at de blir kjedelige. Alle har også noen litt mørkere sider.Arandal wrote:Verdens beste serie? Nuvel, hvorfor fremstår Buffy som verdens beste Tv-serie i dine øyne Terje?
Videre er BtVS en amalgamisering av en hel haug med forskjellige sjangre. Du har horror, action, drama, såpe, humor, musikal (jeppers!
Dertil kommer det at stort sett hvert minste element i serien er så ufattelig gjennomarbeida. Både BtVS og Angel har en helt ufattelig kontinuitet (med et mulig unntak i det lille problemet rundt vampyrers pust), det er bygd en fin liten mytologi i serien, historia er detaljrik, og så videre.
Til slutt går det jo også an å nevne at mange episoder benytter seg av det gamle fantasy/scifi-knepet å framstille hverdagslige problemstillinger i et nytt lys, gjennom å f.eks. ta for seg doping i high school-idrett, skumle fratboys, at livet må gå videre selv om en nær slektning dør, og så videre, og gi disse problemområdene en overnaturlig spin. Ganske morsomt, egentlig.
Men karakterene er definitivt viktigst. You just can't beat a line-up like that. For selv om the Angelettes og the Martians kommer ganske nært, så slår de aldri the Scoobies.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
Og så er det dialogen, då... Må ikkje gløyme dialogen. 
Vil forresten spesifisere at det positive ved kontinuiteten og mytologien i serien(e) ikkje er ein ekstrem stor grad av planlegging og strukturert fantasiverd som historia så utspelar seg i (som t.d. Babylon 5 eller Ringenes Herre) - det har det omtrent ingenting av. Dei finn på det dei treng når dei treng det.
Det dei er veldig gode på kontinuitetsmessig er å ikkje berre la slike ting ligge etterpå, slik veldig mange sjangermessig liknande men sinnsvakt mykje svakare seriar gjerne gjer (sjå t.d. Stargate eller Smallville), men aktivt brukar det om igjen, refererer til ting som skjedde meir enn tre-fire episodar før som om det var den mest åpenbare ting av verda, brukar om igjen bakgrunnskarakterar og bifigurar frå tidleg i serien fleire år etter med god effekt, osb. Når noko skjer på "Buffy" (eller "Angel") får det konsekvenser for serien, karakterane, og verdenen. Ikkje berre for akkurat den episoden eller sesongen, som så altfor ofte i andre seriar. Det er her seriene har ein ekstremt beundringsverdig kontinuitet. Dei respekterer og opprettheld tidlegare episodar, same om det er frå fem år før eller to veker før, og dei brukar aktivt tidlegare kontinuitet for å gi djupn til det seinare i serien.
Men på den meir planleggende og strukturerte sida av kontinuitetsbegrepet halter dei nok litt til samanlikning, og ettersom det gjerne er den folk vil forvente dei er gode på etter den uttalelsen din følte eg at eg burde spesifisere.
Vil forresten spesifisere at det positive ved kontinuiteten og mytologien i serien(e) ikkje er ein ekstrem stor grad av planlegging og strukturert fantasiverd som historia så utspelar seg i (som t.d. Babylon 5 eller Ringenes Herre) - det har det omtrent ingenting av. Dei finn på det dei treng når dei treng det.
Det dei er veldig gode på kontinuitetsmessig er å ikkje berre la slike ting ligge etterpå, slik veldig mange sjangermessig liknande men sinnsvakt mykje svakare seriar gjerne gjer (sjå t.d. Stargate eller Smallville), men aktivt brukar det om igjen, refererer til ting som skjedde meir enn tre-fire episodar før som om det var den mest åpenbare ting av verda, brukar om igjen bakgrunnskarakterar og bifigurar frå tidleg i serien fleire år etter med god effekt, osb. Når noko skjer på "Buffy" (eller "Angel") får det konsekvenser for serien, karakterane, og verdenen. Ikkje berre for akkurat den episoden eller sesongen, som så altfor ofte i andre seriar. Det er her seriene har ein ekstremt beundringsverdig kontinuitet. Dei respekterer og opprettheld tidlegare episodar, same om det er frå fem år før eller to veker før, og dei brukar aktivt tidlegare kontinuitet for å gi djupn til det seinare i serien.
Men på den meir planleggende og strukturerte sida av kontinuitetsbegrepet halter dei nok litt til samanlikning, og ettersom det gjerne er den folk vil forvente dei er gode på etter den uttalelsen din følte eg at eg burde spesifisere.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Er ferdig med første sesong av the O.C nå. Har du sett denne loki? Den er virkelig ganske bra! Lite Veronica Marsh-aktig i stilen, men uten mysteriet, og med bedre dialoger.
Jeg kommer ikke over Sandy, han imponerer meg skikkelig. Og begge de to guttene er virkelig gode til tider også! Og for å si det sånn - dersom jeg kunne velge å se ut som hvem som helst på kloden kunne det godt tenkes jeg hadde valgt jenta som spiller Merissa. Det var 27 episoder i sesong en, og de gikk ned på høykant alle sammen. Det eneste side-plottet jeg ikke likte videre godt var Oliver. Men det var jo i og for seg helt greit. Starten av sesongen er blant det beste jeg noen sinne har sett.
Jeg kommer ikke over Sandy, han imponerer meg skikkelig. Og begge de to guttene er virkelig gode til tider også! Og for å si det sånn - dersom jeg kunne velge å se ut som hvem som helst på kloden kunne det godt tenkes jeg hadde valgt jenta som spiller Merissa. Det var 27 episoder i sesong en, og de gikk ned på høykant alle sammen. Det eneste side-plottet jeg ikke likte videre godt var Oliver. Men det var jo i og for seg helt greit. Starten av sesongen er blant det beste jeg noen sinne har sett.
Urban tilværelse
Niks, ikkje sett den, men følgjer med på cirka 15 pågående tvprogram for tida, så blir nok neppe med det fyrste eg gir den ein sjanse. Takk for anbefalinga, dog. ;)
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
-
stefan_hoy
- Den Fortapte

Marissa Cooper er drømmedame nummer tre, kun slått av Natalie Portman og hu dama i Grandiosareklamen
The O.C. har en så kul historie, og virker som et så kult sted, at jeg er bitter på mamma og pappa for at de ikke bor der. Særlig i sesong 1 kommer det fram. Men se fram til resten også! Er halvveis i sesong 4 nå, og serien holder fremdeles et veldig høyt nivå.
The O.C. har en så kul historie, og virker som et så kult sted, at jeg er bitter på mamma og pappa for at de ikke bor der. Særlig i sesong 1 kommer det fram. Men se fram til resten også! Er halvveis i sesong 4 nå, og serien holder fremdeles et veldig høyt nivå.
..ellers kan De kalle meg Hoy.
-
davram bashere
- Sitter

- Location: Tellus, tredje planet fra sola. Ja, den forrurensa søppeldynga. Du vet hvor det er? Flott!
-
Wolfbrother
- Den Fortapte

Første episode av The O.C er jeg helt enig i at er fantastisk bra. Men det var da merkelig at noen som har sett så mange bra serier som Loki ikke har sett denne flotte serien. Men jeg for min del synes faktisk Adam Brody (Seth) imponerer aller mest. Enten det ellers er det bare den geniale rollefiguren hans som jeg liker så godt.
Uansett så kan jeg forsikre deg hoy om at serien ikke pluttselig faller i kvalitet mot slutten av sesongen. Josh Schwartz ga virkelig serien en verdig avsluttning.
db om du ikke synest dama i starten av Grandiosa reklamen er deilig så har du dårlig smak
Uansett så kan jeg forsikre deg hoy om at serien ikke pluttselig faller i kvalitet mot slutten av sesongen. Josh Schwartz ga virkelig serien en verdig avsluttning.
db om du ikke synest dama i starten av Grandiosa reklamen er deilig så har du dårlig smak
For once you have tasted flight you will
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
-
davram bashere
- Sitter

- Location: Tellus, tredje planet fra sola. Ja, den forrurensa søppeldynga. Du vet hvor det er? Flott!
-
stefan_hoy
- Den Fortapte