Hva leser du for tiden?
Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki
-
Sauegjeteren
- Sauegjeter

Se der ja. Jeg er endelig ferdig med Drømmenes Kniv, og har startet på "Den niende innsikt" av James Redfield. Det er litt merkelig å lese i førsteperson igjen, og det virker litt klønete skrevet noe, samtidig som det er noe filosofi jeg ikke riktig kan si meg enig med, men det er greit tidtrøyte.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
-
Sauegjeteren
- Sauegjeter

Greit det vet u... Si ifra når du får tak på dem igjen da
Har lest det mørke materel, ... men bør nok lese sofies verden på nytt... var ikke veldig flink til å lese i 7.klasse. lærte ikke å lese før 3.klasse faktisk...
Ja vet at Jostein Gaarder er filosof, og han har noen ordentlig fine tanker.
Men orker ikke å lese direkte filosfiske bøker siden det er veldig tungt. Men artikkler går det mye av. Og tanker.
Hadde faktisk et rollespill på et annet forum om filosfi, de skulle finne 8.ringer og for vær ring var det en prøve. første prøven var Sannheten, neste gang jeg lagde rollespill ba de om at det ikke skulle være så filosfisk . "Å nå er a i gang igjen." fikk jeg høre en gang... Men nå sporer jeg av...
Har lest det mørke materel, ... men bør nok lese sofies verden på nytt... var ikke veldig flink til å lese i 7.klasse. lærte ikke å lese før 3.klasse faktisk...
Ja vet at Jostein Gaarder er filosof, og han har noen ordentlig fine tanker.
Men orker ikke å lese direkte filosfiske bøker siden det er veldig tungt. Men artikkler går det mye av. Og tanker.
Hadde faktisk et rollespill på et annet forum om filosfi, de skulle finne 8.ringer og for vær ring var det en prøve. første prøven var Sannheten, neste gang jeg lagde rollespill ba de om at det ikke skulle være så filosfisk . "Å nå er a i gang igjen." fikk jeg høre en gang... Men nå sporer jeg av...
Som vann til tørst strupe
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

Kunne sikkert nevnt noen, men de er engelske, og blir neppe oversatt. Men "Kabalmysteriet" av Gaarder er jo fin. Og "Alkymisten" av Paolo Coelho er det visstnok mange som liker, selv om jeg selv aldri kommer til å lese den, da min høyt respekterte søster syntes den var om enn ikke søppel, så i alle fall temmelig grunn og pretensiøs. (Hvilket sier en del, siden hun har tatt moderne litteraturteori.Sisnera wrote:Filosfi!!!!![]()
Den boka må jeg ha... sluker alt som har med filosofi
leste sofies verden i 7.klasse
(Oftopic kanskje?)
Noen andre som vet om noen filosofiske skjønnliterære bøker?
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
-
Sauegjeteren
- Sauegjeter

skjønner poenget ditt der ja. Har en tidens til å løpe rett bort til fantasi avdelingen uten å titte på de andre bøkene... Men skjønner jo sagte men sikkert at det ikke bare er der det er gode bøker.
Først når jeg roter rundt i bokhylla til mamma at jeg finner litt tyngre, og ofte bedre litteratur.
Først når jeg roter rundt i bokhylla til mamma at jeg finner litt tyngre, og ofte bedre litteratur.
Som vann til tørst strupe
-
Lothair Mantelar
- Kaptein-General

- Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.
Jeg har lest bok 1 av the Black Company, men valgte å ikke fortsette. Boka var skrevet i en slags refererende, journal stil som var vanskelig å like. Men ikke hør på meg; det er mange, mange SE fans som elsker Cook.Terje wrote:Han måtte googles, og etter å ha sett hva The Black Company handla om, er den satt opp på lista over ting som skal kjøpes neste gang jeg har penger.Lothair Mantelar wrote:Glen Cook
Alkymisten fikk vel Nobels litteraturpris? Jeg har lest den og kan ikke si at det var rent søppel... Ikke spesielt bra heller, men nokså god. Jeg har forresten aldri likt Paulo Coehlo.
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
-
Asphyxiate
- Den Fortapte

Jeg synes at Alkymisten er vakker. Det er noe med stemningen i boka som gir meg en god følelse. Paouo Coehlo skriver lett og fint. Det er en bok man bød lese synes jeg, og at søstra di sier at den er søppel er ihvertfall ingen god grunn, hadde søstra mi sagt no sånt om en bok hadde ikke det vært avgjørende for om jeg hadde lest boka (det kan ha en sammenheng med at søstra mi er 9 år, men)
Manbearpig
-
Siri Sedai
- Den Eldste

Mulig jeg banner i kjerka nå....men tror en bør ha noen år på baken for å sette pris på Alkymisten.
Det er tilsynelatende en enkel litt banal historie. Men det er å se den i perspektiv mot eget liv, og det er her jeg tror det er en fordel å ha gått noen opp- og nedforbakker, som er det geniale med den.
..Så les den.....om 20 år
Det er tilsynelatende en enkel litt banal historie. Men det er å se den i perspektiv mot eget liv, og det er her jeg tror det er en fordel å ha gått noen opp- og nedforbakker, som er det geniale med den.
..Så les den.....om 20 år