Musikk

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Sisnera
Sitter
Sitter

Post by Sisnera »

Jeg mener at musikken forteller en historie i seg selv. Når det er sang til som synger historien er historien den samme vær gang, men når man har musikk uten sang til er historien forskjellig fra vær gang man hører på den. Og det er lettere å tolke musikken i en mer personlig rettning.

Syns musikk med stemmer er lite personlig, den er ferdig skrevet, mens musikk uten stemmer kan du gjøre tl ditt eget.
Som vann til tørst strupe
Akira
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Akira »

Musikk er fint både med og uten vokal. det betyr ikke nødvendigvis så mye hvis musikken er veldig fin, men en vokal kan synge om ting som kan gi musikken en mulig dypere mening, særlig hvis du følger med på eller leser tekstene for å få med deg hva budskapet er.
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."
Sisnera
Sitter
Sitter

Post by Sisnera »

Hører jo på begge deler, og begge deler er bra, men vet om flere sanger jeg personlig syns musikken har blitt ødelagt av sangen. Og selvfølgelig kommer det ann på i hvilken situasjon du hører på musikken. Hva du driver med. Skal man bare lytte er det greit med vokal, men vis man skal gjøre noe annet i tilleg syns jeg det blir direkte forstyrende.

Vis man skriver og det er vokal, har det jeg skriver lett for å ligne litt for mye på det man hører på. Men det er jo smaks å behags sak. Men sjenerelt er klassisk finere uten vokal, men enkelte nyere musikk stiler høres dumt ut uten. Men vis det skal være klassisk med vokal bør han/hun synge noe som ikke har noen mening syns jeg.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Om man har en melodi å feste tanker på blir det veldig ofte gøy. Etterhvert går det an å lære seg å drite i teksten, selv om man forstår det. Jeg vet jeg har hørt på Hammerfall mens jeg leste Ringdrotten, og i perioder sang/vrælte jeg faktisk sanger fra boka til melodier på stereoen.

Sært, utvilsomt, men du så gøy!
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Sisnera
Sitter
Sitter

Post by Sisnera »

Hvem skrev gøy? lest igjenom posten min tre fire ganger og finner det ikke, samme med posten min til han over meg...
Moghedien
Sitter
Sitter

Post by Moghedien »

Jeg ville tippet at Sauegjeterens "gøy" kom helt fra ham selv. Altså hans mening om tekst/melodi.
Selv kan jeg like musikk kun på grunn av melodien, eller bare på grunn av teksten. Men om både tekst og melodi er bra, blir det selvfølgelig mye bedre.
"Når vi ikke selv kan tenke, kan vi alltids sitere."
Sisnera
Sitter
Sitter

Post by Sisnera »

Nå skjøntre jeg pointe. Ja, enkelte melodier kan være morsome, Med morsom musikk til. Men det er vel hovedsakelig musikk som man hører på for humorens skyld, mener jeg.
davram bashere
Sitter
Sitter
Location: Tellus, tredje planet fra sola. Ja, den forrurensa søppeldynga. Du vet hvor det er? Flott!

Post by davram bashere »

Metal uten vokal :?. Tvilsomt. Metal burde ha et vokalspor hvis ikke synes jeg alt det bare blit teit, men på lettere musikk, slik som Washingtons A Long Poem About The Acts Of Heroes And Gods (der er de 5-6 første minuttene uten vokal), går dette bare utmerket.

Når jeg skal skrive, finner jeg alltid ut hvilken stemning og handlig det skal være i teksten, så setter jeg på musikk som passer til det. på den måten kan jeg føre musikken inn i teksten uten at det blir rart.

Kjøpte foresten MCRs Three Cheers For Sweet Revenge på fredagen klokken 20:00(Samtidig blie jeg vervet som markør til Røde Kors og Sivilforsvarets katastrofeøvelse dagen etterpå og måtte stå opp klokken 04:30 på lørdagen :shock: Jææææææævlig morsomt :( ) Jeg gir den en solid 9/10. Det var mye bra, men noen sanger hadde partier som ikke passet meg helt.
Mia ayende, Moderator! Caballein misain ye! Inde muaghde Moderator misain ye! Mia ayende!
Sisnera
Sitter
Sitter

Post by Sisnera »

Du skjønner kanskje at jeg sverger til klassisk da, og tenkte hovedsakelig på det, eller roligere musikk. Men det lille jeg har hørt av metal og lignende er dårlig, mest band på skolen som spiller, der kan jeg verken se en sammen heng mellom sangen og musikken, eller at noe av det er fint i hele tatt.
Ja man må ha musikk i riktig stemmning vis man skal skrive, lettere da.

Gratulerer med ny CD, kos deg med den :D
Akira
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Akira »

davram bashere wrote:Metal uten vokal :?. Tvilsomt. Metal burde ha et vokalspor hvis ikke synes jeg alt det bare blit teit, men på lettere musikk, slik som Washingtons A Long Poem About The Acts Of Heroes And Gods (der er de 5-6 første minuttene uten vokal), går dette bare utmerket.
Vel altså. Det er jo mange band som inkuderer sanger i albumene sine som kun er instrumentelle, i tillegg til sanger med vokal. Og det er veldig fint å høre på også. Kan for eksempel nevne at den siste sangen på albumet Over Bjoergvin Graater Himmerik av svartmetallbandet Taake kun er instrumentell, og det er bare så ufattelig vakkert. En perfekt avslutning på et knallbra album. Dét er fint det. :wink:
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Men det kan jo også gi forskjellige meninger til sangen ettersom om det er instrumentalt eller ikke. Apache, av Shadows er kun instrumental. Bjelleklang har gjort en versjon av den, men a capella. Bjelleklang er noe useriøse, men du verden! De gir virkelig den sangen nytt liv. Men likevel, grunntemaet ligger igjen.

Og for å ta det andre veien, Bohemian Rhapsody av Queen. Jeg fant den spilt kun på gitar. http://youtube.com/watch?v=pZ9jrBg4Lwc

Meningene kan likevel gå igjen.

Og stemningskapende, det er gode greier uansett. Madrugadas "Live at Tralfamadore" er mørk og tung (ikke hard) og passer utmerket godt som bakgrunnsmusikk for Neil Gaimans American Gods, som er litt mørk, den også.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
davram bashere
Sitter
Sitter
Location: Tellus, tredje planet fra sola. Ja, den forrurensa søppeldynga. Du vet hvor det er? Flott!

Post by davram bashere »

Sinsera: Du burde laste ned "The Jetset Life Is Gonna Kill You" "Teenagers" "I Dont Love You" og/eller "Ghost Of You" av My Chemical Romance. Kanskje du da kan slutte deg til rekkene.
PS: Noensinne hørt Washington? Tromsø band som spiller rolige låter. absolutt verd å kikke på.
Mia ayende, Moderator! Caballein misain ye! Inde muaghde Moderator misain ye! Mia ayende!
Sisnera
Sitter
Sitter

Post by Sisnera »

Kan ikke laste ned sanger to grunner en som jeg har nevnt før, en j*** data dud på skolen, to faren min som har panikk mot virus, men vis venninna mi får igang nettet sitt igjen så skal jeg kikke litt.

Nei har ikke hørt dem, kanskje jeg vil det en gang. Men roter mest rundt i Pappas gamle CD sammling og kjøper sjeldent nye. Men når han har rundt 50klassiske CDer er det ikke noe problem, tross i at jeg begyner å bli lei de fleste nå, vis jeg får meg jobb til høsten får jeg se om jeg får kjøpt noen nye...
davram bashere
Sitter
Sitter

Post by davram bashere »

Huff for et språkbruk! Du kan ikke bare gå å slenge rundt deg ord som jobb, og det uten å bruke dem i en negativ sammenheng. Det virker som om du til og med håper å få en jobb! Hva er galt med å snylte på staten? Er ikke det å leve på trygd den ypperste form for glede?
Spøk til side: Du burde virkelig få tak i noe som Washington har spilt inn, det er bare et fantastisk band.

Har vært på nettet i hele dag og sett på musikkvideoer, og har oppdaget noe rart: MCR har spilt inn 8 videoer fra de to siste platene! Etter min mening er det overdrevet mange. Men videoen til Ghost of You er serriøst bra. Er det bare meg, eller har de brukt klipp fra "Saving Private Ryan?"
Sisnera
Sitter
Sitter

Post by Sisnera »

Skal få meg jobb, klarer ikke å leve på 1000kr i måneden... ØNSKER å få meg jobb.

Men hvaslags musikk var det? Det var bare rart... Vet ikke hva det andre du nevner er, så, hakke peiling.

Har Washington gitt ut CD? Hvilken stil? Hva kan det sammenlignes med eller er det bare noe helt eget?
Post Reply