Inspirasjon fra andre kulturer
Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren
-
Lews Therin Telamon
- Mørkefrende

Inspirasjon fra andre kulturer
Dette er litt offtopic, og litt ikke så offtopic:
Når vi diskuterte finnene, ble det jo referert til at Jordan hadde hentet en del fra keltisk mytologi der.
Her om dagen fant jeg ut noe jeg syntes var litt interessant:
I Age of Legends er det mange som misunner Lews Therin, særlig Demandred, Sammael og Bel'al (?).
På den tiden var det vanlig at samfunnets aller største og viktigste skikkelser fikk ta tre navn:
Lews Therin Telamon, Elan Morin Tedronai (Ishamael) og Asmodean hadde tre navn - Joar Addam Nesossin.
Enkelte av de andre Forsaken har bare to navn slik som Lanfear: Mierin Eronaile, Rahvin: Ared Mosinel, Mesaana: Saine Tarasind, Balthamael: Eval Ramman.
Det tredje navnet nevnes et sted at man må gjøre seg fortjent til.
Akkurat dette samfunnspreget/kuriositeten med navn tror jeg Jordan må ha hentet fra Romerriket. Der var det nemlig bare rike menn som fikk styre republikken og kun de fra aristokratiske familier fikk ha tre navn, slik som Gaius Iulius Caesar. Caesars rival Gnaeus Pompeius ble etterhvert så mektig at han trakk i trådene i senatet for å få et tredje navn, og han kalte seg Gnaeus Pompeius Magnus.
Kanskje ikke alle synes dette er like interessant, men jeg føler at det gir en annen innfallsvinkel å tenke på The Age of Legends fra, at Jordan muligens har sett for seg et samfunn delvis modellert fra klassisk tid.
Når vi diskuterte finnene, ble det jo referert til at Jordan hadde hentet en del fra keltisk mytologi der.
I Age of Legends er det mange som misunner Lews Therin, særlig Demandred, Sammael og Bel'al (?).
På den tiden var det vanlig at samfunnets aller største og viktigste skikkelser fikk ta tre navn:
Lews Therin Telamon, Elan Morin Tedronai (Ishamael) og Asmodean hadde tre navn - Joar Addam Nesossin.
Enkelte av de andre Forsaken har bare to navn slik som Lanfear: Mierin Eronaile, Rahvin: Ared Mosinel, Mesaana: Saine Tarasind, Balthamael: Eval Ramman.
Akkurat dette samfunnspreget/kuriositeten med navn tror jeg Jordan må ha hentet fra Romerriket. Der var det nemlig bare rike menn som fikk styre republikken og kun de fra aristokratiske familier fikk ha tre navn, slik som Gaius Iulius Caesar. Caesars rival Gnaeus Pompeius ble etterhvert så mektig at han trakk i trådene i senatet for å få et tredje navn, og han kalte seg Gnaeus Pompeius Magnus.
Kanskje ikke alle synes dette er like interessant, men jeg føler at det gir en annen innfallsvinkel å tenke på The Age of Legends fra, at Jordan muligens har sett for seg et samfunn delvis modellert fra klassisk tid.
- In the Light - LTT
Veldig interessant. Jordan har jo sagt at han har hentet inspirasjon fra mange kulturer, men at han ikke vil si hvilke, siden han har en liten "lek" med fansen.Lews Therin Telamon wrote:Dette er litt offtopic, og litt ikke så offtopic:
-
Lews Therin Telamon
- Mørkefrende

Verin
I allefall den klassisk gresk-romerske og den keltiske kulturen ser det ut til. Han er jo også utdannet ved The Citadel eller noe slikt? Så da har han sikkert fått utdanning i krigføring opp gjennom århundrene og henter bakgrunnsstoff blant annet herfra til slagene.
- In the Light - LTT
men det med at de fortapte hadde flere navn; de fikk jo de navnene vi kjenner dem under av andre, untatt Lanfair, så sånn sett så hadde de fleste et eller to navn på seg selv, som de selv hadde valgt. det andre/tredje hadde de jo fått kastet på seg som eder av folk som hatet dem... om jeg ikke er helt på jordet da...
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Du er ikkje på jordet, du har berre misforstått litt. Når folk i Legendenes Alder vart fødd, hadde dei to namn (fornamn og etternamn). Til dømes Lews Therin og Elan Morin. Om dei seinare i livet utmerka seg veldig, kunne dei gjere seg fortjent til eit tredje namn (eller andre etternamn), som eit æresbevis. Lews Therin vart til Lews Therin Telamon, Elan Morin til Elan Morin Tedronai. (Han siste er Ishamael om du lurte).
Namna dei Fortapte fekk, Ishamael, Aginor, Balthamel, Moghedien, Semirhage osb., var kallenamn dei fekk etter at dei hadde gått over til skuggen. Desse namna var "given in scorn, taken in pride", og ikkje deira eigentlege namn.
Det var heller ikkje alle Fortapte som hadde utmerka seg so mykje at dei hadde gjort seg fortjent til eit tredje æresnamn. Lanfear t.d., heitte berre Mierin Eronaile og Mesaana heitte Saine Tarasind.
Namna dei Fortapte fekk, Ishamael, Aginor, Balthamel, Moghedien, Semirhage osb., var kallenamn dei fekk etter at dei hadde gått over til skuggen. Desse namna var "given in scorn, taken in pride", og ikkje deira eigentlege namn.
Det var heller ikkje alle Fortapte som hadde utmerka seg so mykje at dei hadde gjort seg fortjent til eit tredje æresnamn. Lanfear t.d., heitte berre Mierin Eronaile og Mesaana heitte Saine Tarasind.
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

Re: Inspirasjon fra andre kulturer
Hehe, bra at han ikke lot seg inspirere av han vi i historien kjenner som Augustus, men som ble født som Gaius Octavius Thurinus, men tok navnet Gaius Julius Caesar Octavianus, i tillegg til at han føyde alle titlene han ga seg selv, til navnet sitt, slik at han etter ei stund hadde et navne bestående av en 10-15 komponenter.Lews Therin Telamon wrote:Dette er litt offtopic, og litt ikke så offtopic:
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
hehe, en smule selvdyrking kanskje... hehe, du måtte jo ha hatt en del makt for å kunne tørre å gjøre no sånt. lurer på hva som hadde skjedd om normal person hadde gitt seg selv 15 navn...
Litt off-topic, men skal tru kor langt Espen Thoresen Hværsaagod Takkskalduha vil gå... (Ja, han heiter det...) Men det er ein annan diskusjon.Faile wrote:lurer på hva som hadde skjedd om normal person hadde gitt seg selv 15 navn...
-
Damien Frost
- Sitter

Enda mer off-topic...incanus wrote:Litt off-topic, men skal tru kor langt Espen Thoresen Hværsaagod Takkskalduha vil gå... (Ja, han heiter det...) Men det er ein annan diskusjon.Faile wrote:lurer på hva som hadde skjedd om normal person hadde gitt seg selv 15 navn...
Har han fått bytta navn til Takkskalduha? Det skal jo egentli ikke gå an. En kan bare bytte navn hvert 10. år!
Skulle ikke tro han har godkjente særskilte grunner til dette bare fordi han e "kjendis"...
If you fell head first into a pigsty, you'd try to convince everybody you did it on purpose.
-Egwene al'Vere to Nynaeve al'Meara
-Egwene al'Vere to Nynaeve al'Meara
bare hvert tiende?? jøss.. trodde det var forholdsvist fritt jeg... du kan jo bytte etternavn ganske ofte..mammaen min bytta etternavn tre ganger i løpet av et år liksom...
-
Wolfbrother
- Den Fortapte

Han vil ikkje seie det sjølv heller. Det må me finne ut sjølv... Wotmania har eit serie med FAQs som omhandlar parallellar mellom WoT og andre ting.Wolfbrother wrote:alle vet da vel at han har brukt inspirasjon fra de forskjelige kulturene og religonene. det er et fakta, men vilken han har bruk hvor, det vet ikke jeg.