Herved ønsker jeg dere velkommen til den første leserundersøkelsen i The Pattern's historie. Dette er selvsagt ingen ekte undersøkelse som vil ha noen formell verdi annet enn den gleden du selv vil ha av å lese den. Den har som formål å kartlegge deg og dine lesevaner, noe som vil si oss et og annet om alle raringene som raver rundt her.
Jeg oppretter den også for å sjekke om min forestilling angående dere stemmer. Leser alle medlemmene her nesten bare Fantasy og/eller Science Fiction? Selvsagt ikke, men svaret er interessant fordi det sier meg litt om hvilket publikum mine og deres anmeldelser og anbefalinger har. Jeg hadde satt stor pris på om ALLE som åpnet denne tråden tok seg tid til å svare på noen enkle spørsmål og legge igjen deres stemme i avstemmingen. Det er essensielt at dere i hvert fall svarer på spørsmålene, da man får lite info ut av en slikt stemmesystem som vi har her.
Leserundersøkelsen
I hvilket år ble du født?
Cirka hvor mange bøker leser du i året?
Underspørsmål: Cirka hvor mange av disse kan beskrives som enten Science Fiction eller Fantasy?
Ranger de sjangrene du leser mest av fra "mest lest" til "minst lest".
(Gjelder også tegneserier)
Leser du bokanmeldelsene på forumet?
Underspørsmål: Hva synes du om dem (kan noe gjøres annerledes, ønsker du flere, bryr du deg ikke om dem, osv o.l.)?
Hvor får du dine bokanbefalinger fra (eventuelt ranger kildene) ?
Underspørsmål:
1. (Hvor ofte) har det hent at du har lese en bok du har hørt om på The Pattern?
2. Er du interessert i å lese anbefalinger fra forummedlemmer?
Hva brakte deg til The Pattern?
Til slutt: Er det noe du vil legge til?
------------------------------------------------------------------------------------
Her er mitt svar på undersøkelsen:
I hvilket år ble du født?
Jeg ble født i 1990 og er per dags dato 17 år gammel.
Cirka hvor mange bøker leser du i året?
Dette er et vanskelig spørsmål å svare på, men i år er det trolig at jeg ender opp rett under 50 bøker.
Cirka hvor mange av disse kan beskrives som enten Science Fiction eller Fantasy?
Så langt i år har jeg kun lest 1 bok som ikke faller inn under disse kategoriene (Catch-22).
Ranger de sjangrene du leser mest av fra "mest lest" til "minst lest".
1. Fantasy
2. Science Fiction
3. Skrekk / Surrealistisk fiksjon
Leser du bokanmeldelsene på forumet?
Ja, jeg leser alle som postes. Dels fordi jeg skrev dem, dels fordi jeg er interessert, dels fordi jeg er en moderator og leser alt som dukker opp.
Hva synes du om dem (kan noe gjøres annerledes, ønsker du flere, bryr du deg ikke om dem, osv o.l.)?
Jeg er ikke nøytral når det gjelder kvaliteten på anmeldelsene, men jeg kan med hånden på hjertet si at de sikkert kunne vært mye verre i noen tilfeller og mye bedre i andre. Alt i alt synes jeg det er utelukkende positivt at noen tar seg tid til å skrive anmeldelser i det hele tatt. Jeg oppfordrer herved alle til å prøve seg - det er ikke vanskelig og du hjelper kanskje noen med å finne ei skikkelig god bok. Er ikke det en god gjerning så vet ikke jeg.
Hvor får du dine bokanbefalinger fra (eventuelt ranger kildene) ?
Jeg får mine bokanbefalinger hovedsaklig fra nettet, og da via bokblogger og forum. Noen ganger leser jeg også bøker som bekjente tipser meg om.
1. (Hvor ofte) har det hent at du har lese en bok du har hørt om på The Pattern?
2. Er du interessert i å lese anbefalinger fra forummedlemmer?
Jeg svarer like gjerne på begge samtidig: Det hender rett som det er at jeg plukker opp bøker som andre her på forumet leste først. Spesielt når jeg først kom hit pleide jeg å lene meg på hva folk som Terje og Loki anbefalte og dette er praksis jeg kommer til å videreføre.
Hva brakte deg til The Pattern?
Først og fremst var det muligheten til å komme i kontakt med likesinnede innen litteraturen som lokket meg. Andre Bøker virket som en god arena der folk hadde interessante diskusjoner. Det skadet heller ikke at jeg hadde lest WoT...
-----------------------------------------------------------------------------------------
Jeg håper alle tar seg tiden til å ta denne undersøkelsen. Hvis det er noen spørsmål du finner upassende eller mangelfulle, så er det selvsagt bare å føle seg fri til å la være å svare eller redigere dem til din egen smak.
På forhånd takk,
Lotta