Studentliv og skole

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Sisnera
Sitter
Sitter

Post by Sisnera »

Kjetil wrote:Det er ikke noe nytt at du må ha 3 språk på allmenn, slik har det alltid vært.

Men kun 1 time gym i uka på ungdomskolen høres rart ut, du rekker jo knapt noe annet enn å skifte og dusje.

I matte er det bare bra om kalkulatoren brukes mindre, ihvertfall regelboka. Matte må en skjønne logikken bak, og da lærer du ikke noe med å følge "kakeoppskrifter".

Kom forresten over denne artikkelen, ser ut som jeg går en lys fremtid i møte.
Jeg hadde hat rett på fritak i følge den gamle reformen når det gjelder språk.

Skjønner poenget ditt når det gjelder matten. Men vi er forferdelig avhengige av kalkulator etter å ha brukt det hele tiden i tre år. Også må man skjønne logikken for å kunne bruke "kakeoppskriftene" Du får ikke fem og seks ved å følge regelboken slavisk, men det er et meget godt hjelpemiddel vis man får hjerneteppe.

Chiad, ja du har rett jeg går ikke på ungdomskolen, jeg går på barne skolen :lol:

Bare forsøk på å spøke, VG her
Som vann til tørst strupe
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Om du er dårlig i matte eller naturfag, får du ikke fritak, hvorfor skal det være anderledes for språkfag?

Det er mange som får god karakter i matte, uten å skjønne stort. Og det er ikke stort du trenger å skjønne, for å se på et eksempel, for så å gjøre det samme om igjen med noe forskjellige tall.

Er du forferdelig avhengig av kalkulatoren, er det beste å slutte fortest mulig. Skal du fortsette med høyere utdanning, og velger et litt mattetungt fag, bruker du den nesten aldri.
Pedron Naill
Hengiven
Hengiven

Post by Pedron Naill »

Kjetil wrote:Det er ikke noe nytt at du må ha 3 språk på allmenn, slik har det alltid vært.

Men kun 1 time gym i uka på ungdomskolen høres rart ut, du rekker jo knapt noe annet enn å skifte og dusje.

I matte er det bare bra om kalkulatoren brukes mindre, ihvertfall regelboka. Matte må en skjønne logikken bak, og da lærer du ikke noe med å følge "kakeoppskrifter".

Kom forresten over denne artikkelen, ser ut som jeg går en lys fremtid i møte.
jeg har også 2 timer gymi uken, før (i 8.) hadde vi 3 timer.. men slik er livet. har mer 2. fremmedspråk nå da.. så det veier kanskje opp synest lærerne...
scott lynch wrote:Ooooh. You really dodged the fall of the axe on that question, didn't you?
Yeah, I kinda did. Hey, Tolkien was the guy that spoke seventeen languages. As for me, I... I'm, um, really good at Final Fantasy VI.
Sisnera
Sitter
Sitter

Post by Sisnera »

Kjetil wrote:Om du er dårlig i matte eller naturfag, får du ikke fritak, hvorfor skal det være anderledes for språkfag?

Det er mange som får god karakter i matte, uten å skjønne stort. Og det er ikke stort du trenger å skjønne, for å se på et eksempel, for så å gjøre det samme om igjen med noe forskjellige tall.

Er du forferdelig avhengig av kalkulatoren, er det beste å slutte fortest mulig. Skal du fortsette med høyere utdanning, og velger et litt mattetungt fag, bruker du den nesten aldri.
For det første forstår du tydeligvis ikke hva dysleksi er. Og jeg må si jeg sliter med å forklare det for deg. Men det beste jeg kan si er at innimellom stokker bokstaver seg jeg ser ikke sammenhenger i det jeg skriver å det jeg sier. Så kan du da se for deg at du sliter med å skrive i første omgang så skal du plutselig skrive tre forskjellige språk, så blander du de tre språkene til en diger gjørme som noen skal prøve å forstå. Det er mye bedre at man prøver å forstå engelsk og norsk, ikke blande inn et tredje.

Jeg vil heller sammenligne dysleksi med en som sitter i rullestol, det er da ganske naturlig at en slik person får fritak i Gym.

Og dysleksi ER definert som et handikap. Vis du har en sykdom, eller handikap som gjør at du ikke har muligheter for å forstå det uansett hvor mye du jobber så burde du kanskje fritas, uansett er naturfag et fag man kan velge bort andre året, det kan man ikke med språk.

Og du ville ikke ha bet en som ikke kan bake om å bake tre kaker samtidig?

Avhengigheten min går på at jeg ikke klarer gangetabellen i hodet. Så det vil ta meg rundt 2min å regne ut 7 ganger 7 i hodet. Men jeg vil ikke si jeg er svak matematisk for det. Det er rett og slett det at jeg blander tall på samme måte som jeg blander bokstaver.
Last edited by Sisnera on Thu Sep 20, 2007 18:21, edited 1 time in total.
Pedron Naill
Hengiven
Hengiven

Post by Pedron Naill »

det var litt skummelt...
scott lynch wrote:Ooooh. You really dodged the fall of the axe on that question, didn't you?
Yeah, I kinda did. Hey, Tolkien was the guy that spoke seventeen languages. As for me, I... I'm, um, really good at Final Fantasy VI.
Sisnera
Sitter
Sitter

Post by Sisnera »

Hva var det du fant skremmende?
Pedron Naill
Hengiven
Hengiven

Post by Pedron Naill »

at det tar 2 min å regne ut 7x7 og at du i det hele tatt orker... (så kalrt du ma men likevell) hadde blitt gal

vel bra du holder på *thumbs UP*
Sisnera
Sitter
Sitter

Post by Sisnera »

Da skjønner du kanskje hvorfor jeg bruker kalkulator.
Pedron Naill
Hengiven
Hengiven

Post by Pedron Naill »

japp fult forsåeli, bruker kalkulator jeg og men bare på større stykker enn 10x10 :P jeg er lat... :roll:
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Kalkulator er i utgangspunktet et uting, den frarøver mange evnen til å tenke, og de aller fleste tjener på å tenke selv.

Angående regelbok, poenget med skole er at du skal kunne lære oppskrifter, ikke bare følge dem.

De lave gangetabellene burde alle klare å lære seg, det er snakk om å kunne noen helt grunnleggende formler.

Og det med å gjemme seg bak dysleksien er jeg ikke noe særlig for. Ting blir sjelden bedre av å klage litt over dem, og det er sikkert ikke slik med dysleksi heller. Det kan jo være at man rett og slett er litt dum også. Jeg er sikker på at det finnes dumme dyslektikere.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Sisnera
Sitter
Sitter

Post by Sisnera »

Selvfølgelig finnes det dumme dyslektikere. Jeg sier ikke noe annet.

Men vil du si at dyslektikere er generelt dummere enn andre folk fordi de ikke klarer å lære seg å skrive språk så lett?
Kalkulator er i utgangspunktet et uting, den frarøver mange evnen til å tenke, og de aller fleste tjener på å tenke selv.
Tja, evnen til å tenke, den var litt drøy. Men jeg ser poenget ditt. Men når lengden på det å tenke selv vil si at du trenger ca 3t ekstra på eksamen kan ikke jeg skjønne at det er noe poeng.
Angående regelbok, poenget med skole er at du skal kunne lære oppskrifter, ikke bare følge dem.
Følger du ikke oppskriften selv om du har den i hodet?

Vis jeg lager pannekaker følger jeg oppskriften jeg har i hodet, som er akkurat den samme som i kokeboka, resultatet blir det samme. Ser ikke problemet med å friske opp hukommelsen mitt under en prøve vis man får litt hjerneteppe. Min erfaring er at vis man stoler 110% på regelboka gjør man det dårlig, det er et hjelpemiddel ingenting mer. Vis jeg glemmer hvor mange egg det er i pannekakene kan jeg ikke skjønne at det skader å se etter. Matematikk er et fag for matteforståelse, ikke hukommelse.
De lave gangetabellen burde alle klare å lære seg, det er snakk om å kunne noen helt grunnleggende formler.
Nå er jeg veldig usikker på hva du mener med de lavere gangetabellen. Men 1 -10, enkelte stykker er noe vanskelig. Det går, vis man bruker tid, tid som man ikke har.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Sisnera wrote:Men vil du si at dyslektikere er generelt dummere enn andre folk fordi de ikke klarer å lære seg å skrive språk så lett?
Nei, ikke nødvendigvis, men jeg har erfart at mange gjør seg dummere enn de er.
Tja, evnen til å tenke, den var litt drøy. Men jeg ser poenget ditt. Men når lengden på det å tenke selv vil si at du trenger ca 3t ekstra på eksamen kan ikke jeg skjønne at det er noe poeng.
Om du trenger tre timer ekstra fordi du ikke får lov til å slå litt på kalkulatoren vil jeg påstå du har et problem. Og hørte jeg noen nevne "øvelse gjør mester"?
Ikke bare følge, skriver jeg. Kunne og følge, altså. Om man bare følger reglene uten å forstå får en for lite ut av det.
Matematikk er et fag for matteforståelse, ikke hukommelse.
Disse to henger tett sammen.
Nå er jeg veldig usikker på hva du mener med de lavere gangetabellen. Men 1 -10, enkelte stykker er noe vanskelig. Det går, vis man bruker tid, tid som man ikke har.
Det er disse jeg mener ja. Og jeg synes bestemt jeg hører "øvelse gjør mester" nå.
Sisnera
Sitter
Sitter

Post by Sisnera »

Sisnera wrote:Men vil du si at dyslektikere er generelt dummere enn andre folk fordi de ikke klarer å lære seg å skrive språk så lett?
Nei, ikke nødvendigvis, men jeg har erfart at mange gjør seg dummere enn de er.
Du har et poeng der også, mange dyslektikere gir opp. De får høre at det er ikke mulig for deg å få 6-er. Det stemmer ikke, dermed tror de de er dummere enn det de er. Så jeg ville vel heller si at det er omverdenen som får de til å tro de er dummere enn de er.
Om du trenger tre timer ekstra fordi du ikke får lov til å slå litt på kalkulatoren vil jeg påstå du har et problem. Og hørte jeg noen nevne "øvelse gjør mester"?
Tja, kanskje det, men hvor skal jeg få tiden fra? hmm, jeg kan jo alltids øve på bussen til og fra skolen. Eller i friminuttene. Eller når jeg skriver på forumer. hmm, ja kanskje det. Kan godt hende det hadde funket for deg. Jeg hadde gått bannanas.
Ikke bare følge, skriver jeg. Kunne og følge, altså. Om man bare følger reglene uten å forstå får en for lite ut av det.
Så man forstår ikke regelen vis man ikke kan den i hodet?
Regelbok er en påminnelse.
Matematikk er et fag for matteforståelse, ikke hukommelse.
Disse to henger tett sammen.

Ja de gjør, men innimellom trenger man å bli minnet på ting. Har du aldri opplevd å få hjerneteppe på tentamen eller eksamen? da er det godt å kunne slå opp, for sikkerhets skyld.
Det er disse jeg mener ja. Og jeg synes bestemt jeg hører "øvelse gjør mester" nå.
Tja, nå vet ikke jeg hvor mye lekser du har. Men personlig har jeg veldig mye for tiden. Selvfølgelig kunne jeg brukt tiden som jeg nå bruker på et forum på gangetabellen isteden. her er det snakk om mine prioriteringer. Men for øyeblikket prøver jeg på mitt hardeste å lære meg Spansk. Hadde jeg ikke hatt det hadde kanskje hukommelsen min hatt krefter til å lære seg gangetabellen.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Det ble litt rot med siteringa her, så jeg tar det punktvis uten sitat for å prøve å rydde opp igjen.

Dyslektikere som tror de er dummere enn de er: Godt mulig omverdenen er med på å påvirke, men jeg mener likevel at grunntanken ligger hos personen.

Angående det med å kunne reglene kontra å slå det opp. Det er mulig det er feil av å meg å forvente det samme av andre som jeg forventer av meg selv, så der kan jeg godt ta selvkritikk.

Hvor mye lekser jeg har? Det vet jeg ikke selv heller, jeg satser heller på å følge med i timen enn å gjøre lekser.

Og om du ikke har kapasitet til å lære deg spansk i tillegg til å kunne en gangetabell så kan det være at det enkleste er å innrømme at en ikke får toppkarakter i alt. Eventuelt prioritere det en har mest lyst til. Ingenting er bedre å lære av enn motivasjon.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Om du er dårlig til å stave og skrive generelt, skal du straffes for det, om du har dysleksi eller mindre flink enn en som kan skrive, stave og regne. Selv ser jeg på det som samme tingen.

Om du ikke kan skrive, så blir du ikke norsklærer eller forfatter. Om ikke du kan regne, holder du deg unne teknologiske og økonomiske fag. Om ikke du kan noenting, kan du vaske gulv.

Å bruke dysleksi som en unnskyldning for å skrive dårlig, og fortsette med det, har jeg ingen respekt for.
Post Reply