Studentliv og skole
Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren
-
Lothair Mantelar
- Kaptein-General

- Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.
James Joyces storverk, Ulysses, holdt på å ikke bli utgitt på grunn av for mange skriveleifer. Den boka er i dag kjent som en av verdens aller støre literære verk.
Men jeg er enig i at man bør ha en ekstraordinær vilje og talent for å overkomme et handikap som dysleksi. Vi har en engelsklærer fra Amerika som er sterkt dyslektisk...
Det anbefales ikke
Men jeg er enig i at man bør ha en ekstraordinær vilje og talent for å overkomme et handikap som dysleksi. Vi har en engelsklærer fra Amerika som er sterkt dyslektisk...
Det anbefales ikke
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
-
Asphyxiate
- Den Fortapte

Historie ved Blindern (UiO)Kjetil wrote:Hva var det du studerte igjen?
Angående dette med dysleksi:
Det blir dumt at folk legger ALL skyld på det, men det er nesten værre, mener jeg, at lærere og skoler ikke legger så mye vekt på å være mer påpasselige angående dyslektikere. Her kan jeg desverre ikke snakke for alle lærere og skoler, men på min ungdomsskole (som jeg forsåvidt gikk ut fra for mange herrens år siden) hadde jeg en dyslektiker i klassen. Han sleit skikkelig, men han prøvde. Men fikk ingen øyensynlig hjelp fra lærerne. Dårlige karakterer på stiler fikk han og. Da synes jeg at det er litt dårlig gjort ovenfor denne personen. Men når han begynte etterhvert å klage på atn fikk dårlige karakterer på alle stilene pga dysleksien sin sa det stopp for meg. Man får ikke dårlig karakter på alle stiler hvis man selv skriver en bra stil.
Man må også tenke på at folk som har dysleksi ikke har det med vilje. Skal man sette folk som er dårlige til å skrive, evt ikke gidder å skrive ordentlig på samme linje med de som har en "sykdom" som dysleksi?
Jeg er ikke for at alle som har dysleksi skal få særbehandling, men synes at lærere skal ha et lite hensyn ovenfor dem. Skrivefeil i en tekst kan være lite fint å lese, men er selve oppgavebesvarelsen god, skal det være god nok grunn for en ok karakter (på u-skole og vgs vel å merke)
Manbearpig
Kva slags historiefag? :)Asphyxiate wrote:Historie ved Blindern (UiO)Kjetil wrote:Hva var det du studerte igjen?
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Det kan godt være vanskelig for dyslektikere å skrive tekster. Du setter fingeren på skrivefeil. Og her må jeg si meg litt uenig. Jeg mener - skrivefeil er tross alt en enkel ting å rette. Dersom personen virkelig ønsket en god karakter så hadde han vel fått noen til å lese over teksten og rette feilene før han leverte?Asphyxiate wrote:Historie ved Blindern (UiO)Kjetil wrote:Hva var det du studerte igjen?
Angående dette med dysleksi:
Det blir dumt at folk legger ALL skyld på det, men det er nesten værre, mener jeg, at lærere og skoler ikke legger så mye vekt på å være mer påpasselige angående dyslektikere. Her kan jeg desverre ikke snakke for alle lærere og skoler, men på min ungdomsskole (som jeg forsåvidt gikk ut fra for mange herrens år siden) hadde jeg en dyslektiker i klassen. Han sleit skikkelig, men han prøvde. Men fikk ingen øyensynlig hjelp fra lærerne. Dårlige karakterer på stiler fikk han og. Da synes jeg at det er litt dårlig gjort ovenfor denne personen. Men når han begynte etterhvert å klage på atn fikk dårlige karakterer på alle stilene pga dysleksien sin sa det stopp for meg. Man får ikke dårlig karakter på alle stiler hvis man selv skriver en bra stil.
Man må også tenke på at folk som har dysleksi ikke har det med vilje. Skal man sette folk som er dårlige til å skrive, evt ikke gidder å skrive ordentlig på samme linje med de som har en "sykdom" som dysleksi?
Jeg er ikke for at alle som har dysleksi skal få særbehandling, men synes at lærere skal ha et lite hensyn ovenfor dem. Skrivefeil i en tekst kan være lite fint å lese, men er selve oppgavebesvarelsen god, skal det være god nok grunn for en ok karakter (på u-skole og vgs vel å merke)
En annen sak er tentamener og slikt, men da får man uansett vist hva man selv er god til uten hjelp også. Hvor man står.
Jeg mener at dyslektikere selvsagt bør få litt tilrettelegging i undervisningssammenheng (ikke sett dyslektikeren til høytlesning slik som vår norsklærer gjorde noen ganger), men i en karaktersammenheng er det jo etter min mening resultatet som teller.
Urban tilværelse
-
Siri Sedai
- Den Eldste

Vi hadde aldri hørt om dysleksi da jeg gikk på skole. Men mulig jeg har en lettversjon, eller er det uvane, men må alltid lese gjennom en tekst to ganger før jeg får det med meg. Første gang for å sortere bokstavene til ord jeg kjenner igjen, så for å få med meg hva som står der.
Betyr i praksis at jeg leser seint. Har ikke problemer med å skrive....tror jeg!
Problemet har bare hatt praktisk betydning en gang. Det var en jobb jeg ikke fikk for jeg hadde for få poeng på en IQ test
Skulle svare på 50 oppgaver/spørsmål på 12 minutter. Det gikk ikke!
Nå kan det jo være jeg er dum da
, men det stemmer ikke helt med mattekarakteren mine.
Betyr i praksis at jeg leser seint. Har ikke problemer med å skrive....tror jeg!
Problemet har bare hatt praktisk betydning en gang. Det var en jobb jeg ikke fikk for jeg hadde for få poeng på en IQ test
Skulle svare på 50 oppgaver/spørsmål på 12 minutter. Det gikk ikke!
Nå kan det jo være jeg er dum da
-
stefan_hoy
- Den Fortapte

All anvendt kunnskap er bruken av ervervet kunnskap i hukommelsen. Forståelse og hukommelse kan ikke skilles, da du ikke kan forstå uten en form for lagret kunnskap i hukommelsen.Sisnera wrote:Matematikk er et fag for matteforståelse, ikke hukommelse.
Å argumentere for at matte ikke omhandler hukommelse, samtidig som du ikke husker gangetabellen -- vel...det blir ikke mye pondus ut av den argumenteringen, for å si det sånn.
..ellers kan De kalle meg Hoy.
Ein treng ikkje hugse gangetabellen for å vere god i matte, om ein verkeleg er god i matte kan ein rekne ut kvart gangstykke på rappen utan å ha pugga det inn som eit formular...stefan_hoy wrote:Å argumentere for at matte ikke omhandler hukommelse, samtidig som du ikke husker gangetabellen -- vel...det blir ikke mye pondus ut av den argumenteringen, for å si det sånn.
Ikkje at eg har nokon ekspert, men det lyder absolutt som dysleksi for meg.Siri Sedai wrote:Vi hadde aldri hørt om dysleksi da jeg gikk på skole. Men mulig jeg har en lettversjon, eller er det uvane, men må alltid lese gjennom en tekst to ganger før jeg får det med meg. Første gang for å sortere bokstavene til ord jeg kjenner igjen, så for å få med meg hva som står der.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Jeg er ganske god i matte, og du kan forstå veldig mye, uten å kunne stort, men skal du regne, må du ha en del grunnkunnskaper. Skal du regne ut 4231 * 13231, kan du klare det uten å kunne den lille gangetabellen, men det tar veldig lang tid. Skal du derivere, kan du fint klare deg med kun definisjonen dy/dx f(x) = lim(h->0) (f(x+h)-f(x))/h, men det går veldig mye fortere om du kan noen derivasjonsformler. Og slikt fortsetter det.
-
Siri Sedai
- Den Eldste

Har igrunnen ikke studert det, så vet ikke om det er slik at enten har en dysleksi eller ikke. Eller om det finnes flere grader.
Det kan jo ikke være alvorlig siden jeg skriver ok, og dobbeltlesningen går såpass automatisk at jeg ikke alltid merker det. Men hørte til dem som "bodde" på biblioteket fra jeg var 10 eller noe sånt, så kanskje det har hjulpet.
En annen snål ting. Da jeg gikk på barneskolen fikk jeg ikke lov å være kjevhendt. Ble tvunget til å skrive med høyre! Det er helt sant.
Resultatet er at jeg er tvehendt!
Skriver med høyre og gjør nesten alt annet med venstre, inklusiv å male.
Det kan jo ikke være alvorlig siden jeg skriver ok, og dobbeltlesningen går såpass automatisk at jeg ikke alltid merker det. Men hørte til dem som "bodde" på biblioteket fra jeg var 10 eller noe sånt, så kanskje det har hjulpet.
En annen snål ting. Da jeg gikk på barneskolen fikk jeg ikke lov å være kjevhendt. Ble tvunget til å skrive med høyre! Det er helt sant.
Resultatet er at jeg er tvehendt!
Skriver med høyre og gjør nesten alt annet med venstre, inklusiv å male.
Last edited by Siri Sedai on Fri Sep 21, 2007 19:49, edited 2 times in total.
-
Siri Sedai
- Den Eldste

-
Siri Sedai
- Den Eldste