Basically,
The Belgarion (eller er det
The Belgariad? Jeg kommer aldri til å lære meg dette...

), siden Loki en gang ba meg så tynt om å prøve den, og den visstnok skal være noe av det mest stereotype som noen gang er skrevet i denne sjangeren. Og jeg har egentlig ikke lest
så forferdelig mye stereotyp episk fantasy, utover Goodkind og Jordan (og jeg anser begge dem for å være relativt originale, innenfor episk fantasy, men siden jeg som sagt knapt har lest annet, hva vet vel jeg?

), så jeg tenkte det var på tide.
Ellers ble det Buffy the Vampire Slayer, Omnibus vol. 1 (kjøpte vol. 2 på Outland forrige uke, under en raptus jeg skal komme tilbake til), og XIII vol. 2. Altså tegneserier.
Ellers gikk jeg som sagt litt bananas på Outland og Avalon for ei uke eller to sida. Here's the loot:
(Alle titler merka GFM er fra serien Gollancz Fantasy Masterworks, en serie jeg virkelig har begynt å få smaken for; den eneste ikke-fantastiske boka derfra jeg har lest så langt har vært
Elric.)
Cormac McCarthy -
The Road: Er vel regna som en av fjorårets beste utgivelser, uansett sjanger.
Terry Goodkind -
Phantom: Endelig i pocket!
Megan Whalen Turner -
The Thief,
The Queen of Anatolia og
The King of Anatolia: En treboksserie jeg putta med meg på impuls. Ikke helt sikker på hvorfor, men den hadde ganske fine covre... :\
Orson Scott Card -
Ender's Game: Faktisk ikke lest denne ennå. Må nesten gjøres noe med snart.
J.E.A. Tyler -
The Complete Tolkien Companion: Må nesten ha et skikkelig Tolkien-oppslagsverk, og siden David Day viste seg å være en bedrager...
Glen Cook -
The Black Company-bøkene: Erikson liker dem, så selv om jeg syntes å huske en lite entusiastisk Lotta-anmeldelse, måtte jeg nesten prøve dem selv.
Guy Gavriel Kay -
The Fionawar Tapestry-serien: Visstnok noe av det best han har skrevet, og jeg likte jo
Tigana.
Michael Swinwick -
The Iron Dragon's Daughter: Beskrevet som anti-fantasy. Ei fortelling om ei jente som vokser opp i en dragerobotfabrikk, og som blir bundet til en slik en. Senere rømmer hun visstnok, og må livnære seg som tyv, med metalldragen på slep.
Lord Dunsany -
The King of Elfland's Daughter: Husker ikke hva den handler om, sånn i farten, men det er jo Lord Dunsany.
E.R. Eddison -
Mistress of Mistresses: Baksideteksten fikk det til å høre ut som ei bok full av hoffintriger og finurlig plotting, så jeg måtte ha den.
Fletcher Pratt -
The Well of the Unicorn: En ung bondegutt befinner seg plutselig uten gård, og før han vet ordet av det er han leder for et opprør mot et militærdiktatur. Høres også bra ut.
John Gardner -
Grendel: Den eneste av disse jeg har lest ennå. En gjenfortelling av det episke diktet
Beowulf fra monsteret, Grendel, sitt synspunkt.
Hope Mirrlees -
Lud-in-the-Mist: To tvillingbyer, en alvisk og en menneskelig, liker ikke hverandre, men må likevel sameksistere. Høres litt ut som en slags Ankh-Morpork. Og oisann, bakpå påstår Neil Gaiman at det er "The single most beautiful, solid, unearthly and unjustifiably forgotten novel in the twentieth century." Gjett om den nettopp spratt oppover på leselista mi!
John M. Ford -
The Dragon Waiting: Alternativ historie der Bysants er den største trusselen mot et senmiddelaldersk/rennesansisk Vest-Europa, som også er ganske alternativt, etter hva jeg kan skjønne.
Ei flott lita liste, om jeg får si så selv.