Bokhandelrunde!

Diskuter andre bøker dere leser

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki

Ninin
Hengiven
Hengiven

Post by Ninin »

Jeg kopierer min foreløpige leseliste fra en annen side.
Men sånn seriøst så har jeg en del bøker å lese, her er en liste:
"Forbrytelse & Straff" av Dostojevsky
"Den vidunderlige kjærlighets historie" av Carl-Johan Vallgren
"Aminas Brev" av ???
"The Dragon Reborn" av James Oliver Rigney Jr./Robert Jordan
"The Gunslinger" av Stephen King
"The kingslayer chronicles" av Patrick Rothfuss
"Deverry Cycle" av Katharine Kerr
"Malazan book of the fallen" av Steven Erikson
"Doppler" av Erlend Loe
Også kalt Tyr, Old Anger (eller bare et av ordene), Nin, Amon, og Brian. Velg selv :D
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Loki wrote:Also; herregud, mann, det der hadde vore nok lesemateriale for meg til ut 2015. O.o
Holder nok ei stud for meg også, om enn ikke til 2015. Jeg har tross alt foretatt slike grossistinnkjøpr før, og jeg kan ikke skryte av å ha lest så fryktelig mye fra dem. Men jeg har dem i alle fall, sånn i tilfelle verdenshandelen skulle bryte sammen og importen av fantasylitteratur som en konsekvens stoppe opp. :P
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Ninin
Hengiven
Hengiven

Post by Ninin »

Terje wrote: Holder nok ei stud for meg også, om enn ikke til 2015. Jeg har tross alt foretatt slike grossistinnkjøpr før, og jeg kan ikke skryte av å ha lest så fryktelig mye fra dem. Men jeg har dem i alle fall, sånn i tilfelle verdenshandelen skulle bryte sammen og importen av fantasylitteratur som en konsekvens stoppe opp. :P
Da hadde vi nerder hadd grunn til å reise oss og demonstrere :lol:
Også kalt Tyr, Old Anger (eller bare et av ordene), Nin, Amon, og Brian. Velg selv :D
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Uff, og eg som blir gal i hovudet av å berre ha beskjedne fem bøker liggende kjøpt og ulest....
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Loki wrote:Uff, og eg som blir gal i hovudet av å berre ha beskjedne fem bøker liggende kjøpt og ulest....
Heh, jeg har minst tre hyllemeter bare her på hybelen, og hva jeg har hjemme har jeg ikke engang oversikt over...

Men ja, galskap i hodet er en tilstand jeg også kjenner når jeg tenker på de uleste bøkene mine.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Terje wrote:Basically, The Belgarion (eller er det The Belgariad? Jeg kommer aldri til å lære meg dette... :P ), siden Loki en gang ba meg så tynt om å prøve den, og den visstnok skal være noe av det mest stereotype som noen gang er skrevet i denne sjangeren. Og jeg har egentlig ikke lest forferdelig mye stereotyp episk fantasy, utover Goodkind og Jordan (og jeg anser begge dem for å være relativt originale, innenfor episk fantasy, men siden jeg som sagt knapt har lest annet, hva vet vel jeg? :P ), så jeg tenkte det var på tide.
Leste denne når jeg var elleve eller tolv. Likte den godt på den tid.
Ellers ble det Buffy the Vampire Slayer, Omnibus vol. 1 (kjøpte vol. 2 på Outland forrige uke, under en raptus jeg skal komme tilbake til), og XIII vol. 2. Altså tegneserier.
Hmm. Jeg skal ta en kikk på disse når jeg er i London. Loki sa at det var tvilsomt om jeg kom til å like det, men det skader ikke å se i hvert fall.
Cormac McCarthy - The Road: Er vel regna som en av fjorårets beste utgivelser, uansett sjanger.
Jeg har denne liggende. Skal leses ved nærmeste anledning (d.v.s. før jul)
Terry Goodkind - Phantom: Endelig i pocket! :P
Og for ikke lenge siden ble "Confessor" utgitt! Yay!
Megan Whalen Turner - The Thief, The Queen of Anatolia og The King of Anatolia: En treboksserie jeg putta med meg på impuls. Ikke helt sikker på hvorfor, men den hadde ganske fine covre... :\
Aldri hørt om. Det er som oftest ikke så godt et tegn :P
Orson Scott Card - Ender's Game: Faktisk ikke lest denne ennå. Må nesten gjøres noe med snart.
En av mine favorittbøker noensinne. Les. Nå.
J.E.A. Tyler - The Complete Tolkien Companion: Må nesten ha et skikkelig Tolkien-oppslagsverk, og siden David Day viste seg å være en bedrager...

Glen Cook - The Black Company-bøkene: Erikson liker dem, så selv om jeg syntes å huske en lite entusiastisk Lotta-anmeldelse, måtte jeg nesten prøve dem selv.
Så du kjøpte ikke den fordi Hobitten fylte 70 år her forleden? Det blir spennede å se hva du synes om "The Black Company". Jeg leste bare noen hundre sider av den, så det kan godt være jeg tok feil.
Guy Gavriel Kay - The Fionawar Tapestry-serien: Visstnok noe av det best han har skrevet, og jeg likte jo Tigana.
Noe av det beste? Jeg har hørt det motsatte...
Michael Swinwick - The Iron Dragon's Daughter: Beskrevet som anti-fantasy. Ei fortelling om ei jente som vokser opp i en dragerobotfabrikk, og som blir bundet til en slik en. Senere rømmer hun visstnok, og må livnære seg som tyv, med metalldragen på slep.

Lord Dunsany - The King of Elfland's Daughter: Husker ikke hva den handler om, sånn i farten, men det er jo Lord Dunsany.

E.R. Eddison - Mistress of Mistresses: Baksideteksten fikk det til å høre ut som ei bok full av hoffintriger og finurlig plotting, så jeg måtte ha den.

Fletcher Pratt - The Well of the Unicorn: En ung bondegutt befinner seg plutselig uten gård, og før han vet ordet av det er han leder for et opprør mot et militærdiktatur. Høres også bra ut.
Den eneste jeg har hørt om er Lord Dunsany boka - og den er jo en ordentlig klassiker. La oss høre hva du synes om den.
John Gardner - Grendel: Den eneste av disse jeg har lest ennå. En gjenfortelling av det episke diktet Beowulf fra monsteret, Grendel, sitt synspunkt.

Hope Mirrlees - Lud-in-the-Mist: To tvillingbyer, en alvisk og en menneskelig, liker ikke hverandre, men må likevel sameksistere. Høres litt ut som en slags Ankh-Morpork. Og oisann, bakpå påstår Neil Gaiman at det er "The single most beautiful, solid, unearthly and unjustifiably forgotten novel in the twentieth century." Gjett om den nettopp spratt oppover på leselista mi!

John M. Ford - The Dragon Waiting: Alternativ historie der Bysants er den største trusselen mot et senmiddelaldersk/rennesansisk Vest-Europa, som også er ganske alternativt, etter hva jeg kan skjønne.
John M. Ford skal være gode saker, og "Lud-in-the-Mist" er står på min innkjøpsliste. Alle bøkene med Neil Gaiman blurber jeg har lest har vært helt konge, så denne burde ikke være noe unntak.
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
davram bashere
Sitter
Sitter
Location: Tellus, tredje planet fra sola. Ja, den forrurensa søppeldynga. Du vet hvor det er? Flott!

Post by davram bashere »

Terje wrote:
davram bashere wrote:Noe du prøver å fortelle oss Terje
Åh Herregud, ikke den greia der igjen. :(

Nei, DB, jeg er ikke homo. Jeg er student som deler en kjeller med tre andre studenter. Ergo er de samboerne mine, fordi vi bor sammen. Vanskelig å forstå? ;)
Igjen :? Jeg har da aldri sagt noe slikt før!

Loki wrote:Uff, og eg som blir gal i hovudet av å berre ha beskjedne fem bøker liggende kjøpt og ulest....

*Humre, humre* Gikk litt amok på bruktbokhandelen for et par uker siden. Har rundt 100 stykker som ikke er lest. Gud hvor jeg hater 2 kr salg.[/b]

Forresten: Ankh-Morpok... Er det noen som har smuglest Discworld nå igjen?
Mia ayende, Moderator! Caballein misain ye! Inde muaghde Moderator misain ye! Mia ayende!
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Jeg lurer på om noe av forvirringa til Terje angående Belgariad/Belgarion er grunnet oversettelsen som jeg mener å huske heter Belgarion.

Har ikke Morten oversatt de bøkene, tro?
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Sauegjeteren wrote:Jeg lurer på om noe av forvirringa til Terje angående Belgariad/Belgarion er grunnet oversettelsen som jeg mener å huske heter Belgarion.
"Sagaen om Belgarion", jepp. Tiden likte visst å oversette fantasyserietitler med "Sagaen/Legenden om [Tweaked Originaltittel]"
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Morten
Oversetter
Oversetter

Post by Morten »

Sauegjeteren wrote:Jeg lurer på om noe av forvirringa til Terje angående Belgariad/Belgarion er grunnet oversettelsen som jeg mener å huske heter Belgarion.

Har ikke Morten oversatt de bøkene, tro?
Jepp, det har han. :-)
Ninin
Hengiven
Hengiven

Post by Ninin »

Jøsses, oversetteren er medlem til og med!

Det minner meg på, Bull-Hansen forfatteren av Horngudens Tale blir kanskje oversatt til japansk da. :lol:
Yawron
Hengiven
Hengiven

Post by Yawron »

"Once more the drama begins"

- Paul Muad'dib
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Det der så genialt ut, Yawron. Tusen takk for tipset :wink:
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Anar ikkje kvifor, men eg er for nevrotisk til å faktisk gjere sånt. Same kor smart det måtte vere. :(
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General

Jeg kom hjem fra London i dag morges. Jeg hadde i grunn lovet meg selv å ikke kjøpe altfor mange bøker, men det sprakk jo like kjapt som et ordinært nyttårsløfte:

"The Glass Books of the Dream Eaters" av G. W. Dahlquist (signert, hardcover, first edition).

"The Modern World" av Steph Swainston (signert hardcover first edition)

"The Last Wish" av Andrej Sapkowski (first edition hardcover)

"Anansi Boys" av Neil Gaiman (signert hardcover, YAY!!!)

"Soon I Will Be Invincible" av Austin Grossman (hardcover, first edition)

"The Wasp Factory" av Ian Banks (pb)

"The Reality Dysfunction" av Peter F. Hamilton (signert pb)

"Altered Carbon" av Richard Morgan (signert pb)

"The First Book of Lankhmar" av Fritz Leiber (fantasy masterworks, pb)

Jeg har allerede lest ferdig "Soon I Will Be Invincible" og kommer til å skrive en anmeldelse av den snarest. Og ja, jeg er gal :P
Post Reply