Noen som har fulgt med på den siste ukas drama mellom Terra Securities og de nord-norske kommunene?
Jeg syns det er ganske morsomt at disse kommunene har prestert å investere sine fremtidige kraftinntekter, selv om det er tydelig at meglerne som solgte inn produktet, ikke opplyste alt de skulle. Enhver person vet at hvis man får høyere avkastning enn i banken, så er det risiko knyttet til det. Og det betyr at i verste fall taper man alt. Er selv ned 15 % på fondene mine jeg kjøpte i Mai, men var smart nok til å være forberedt på det, og at jeg har 70 % i bank. Diversifisering er nøkkelen til lav risiko, men det ser ikke ut som kommunene skjønnte dette.
Men, hva syns dere om at kommunene vil at Sparebankene skal dekke tapet nå som Terra Securities er slått konkurs?
Jeg syns ikke det, av den enkle grunn at de kun er eiere av Terra Securities, og dermed ikke er ansvarlige da de er et AS.
Terra Securities og kommunene
Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren
-
- Den Gjenfødte Dragen
På samme måte som at det er en grunn til at man kan få høyere avkastning enn på banklån, er det også en grunn til at vi har aksjeselskaper: Folk skal kunne investere pengene sine i noe uten å risikere å miste alt dersom det de investerer i ikke gjør det så bra. Man skal miste det man har investert, ikke mer.
Ellers er det interessant å se hvordan noen prøver å framstille det som om noen i denne saken er bedre enn andre. Kommunene oppførte seg dumt, Terra Securities oppførte seg trolig en smule uredelig. Selv om kommunene naturligvis burde ha kosta på seg en uavhengig konsulent til å evaluere avtalen. Det er kanskje ikke billig, men ettersom de har investert flere hundre millioner, har jeg følelsen av at de ville hatt råd til det...
Ellers, som stemmeberettiga i en kommune med store kraftinntekter, inkompetente politikere og en lokalbank som er medeier i Terra-gruppen, er jeg letta of nesten overraska over at denne kommunen ikke er involvert, også...
Til slutt, hva synes folk om at kommunepolitikere spekulerer med felleseiendommen på denne måten? Vel er de valgt av folket som deres representanter, og som sådan har de jo i prinsippet lov til å skalte og valte med kommunens penger som de vil så lenge de mener det de gjør er til fellesskapets beste. Men burde de ikke likevel vise litt måtehold?
Ellers er det interessant å se hvordan noen prøver å framstille det som om noen i denne saken er bedre enn andre. Kommunene oppførte seg dumt, Terra Securities oppførte seg trolig en smule uredelig. Selv om kommunene naturligvis burde ha kosta på seg en uavhengig konsulent til å evaluere avtalen. Det er kanskje ikke billig, men ettersom de har investert flere hundre millioner, har jeg følelsen av at de ville hatt råd til det...
Ellers, som stemmeberettiga i en kommune med store kraftinntekter, inkompetente politikere og en lokalbank som er medeier i Terra-gruppen, er jeg letta of nesten overraska over at denne kommunen ikke er involvert, også...
Til slutt, hva synes folk om at kommunepolitikere spekulerer med felleseiendommen på denne måten? Vel er de valgt av folket som deres representanter, og som sådan har de jo i prinsippet lov til å skalte og valte med kommunens penger som de vil så lenge de mener det de gjør er til fellesskapets beste. Men burde de ikke likevel vise litt måtehold?
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
"Vel har me demokrati, men burde me ikkje legge inn ein forventingsklausul om at me ikkje har tillit til det?"Terje wrote: Til slutt, hva synes folk om at kommunepolitikere spekulerer med felleseiendommen på denne måten? Vel er de valgt av folket som deres representanter, og som sådan har de jo i prinsippet lov til å skalte og valte med kommunens penger som de vil så lenge de mener det de gjør er til fellesskapets beste. Men burde de ikke likevel vise litt måtehold?

(Svaret er "nei, eg ser egentleg ikkje kvifor dei burde det". Er dei representantar så er dei representantar.)
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Når man ser hvordan kommunenorge er, med mange små kommuner, så er det nok ingen god idé at de skal investere pengene sine i alskens finansielle produkter. Men, jeg syns de skal få lov, så lenge de klarer å diversifisere, og ikke gearer investeringene sine. Men da får de heller ikke klage hvis de taper alt.Terje wrote:Til slutt, hva synes folk om at kommunepolitikere spekulerer med felleseiendommen på denne måten? Vel er de valgt av folket som deres representanter, og som sådan har de jo i prinsippet lov til å skalte og valte med kommunens penger som de vil så lenge de mener det de gjør er til fellesskapets beste. Men burde de ikke likevel vise litt måtehold?
Det hadde de vel egentlig ikke lov til heller…
-
- Den Fortapte