Hva leser du for tiden?
Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki
-
davram bashere
- Sitter

- Location: Tellus, tredje planet fra sola. Ja, den forrurensa søppeldynga. Du vet hvor det er? Flott!
Når du skriver "timer" så er det flere timer, type 2-5. En 1/9-delstime er en kort time (eller strengt tatt så burde du si "under 7 minutter.") Små ting, kanskje, men allikevel viktige for at dine medmennesker skal forstå deg.
(Forresten, det med at du leste 70 sider på en 1/9 time. Du prøver vel ikke å fortelle meg at du leser rundt 2000 ord i minuttet? Selv ikke Brækar leser så raskt)
(Forresten, det med at du leste 70 sider på en 1/9 time. Du prøver vel ikke å fortelle meg at du leser rundt 2000 ord i minuttet? Selv ikke Brækar leser så raskt)
Mia ayende, Moderator! Caballein misain ye! Inde muaghde Moderator misain ye! Mia ayende!
-
Asphyxiate
- Den Fortapte

Prøvde bare å illistruere at det nødvendigvis ikke var så lang tid alikevel. Uansett, så må jeg innrømme at jeg IKKE er særlig kjapp til å lese, og jeg prøver å bruke tid til å få med meg ALT og, eh, nyte boka, nå som jeg har den på norsk. Når jeg leste den på engelsk i fjor sommer, gikk det radig unna, og brukte kort tid.
Manbearpig
-
Siri Sedai
- Den Eldste

Har endelig lest ut Gardens of the Moon. Begynte fra begynnelsen igjen, etter det lange oppholdet. Skjønte litt mer da.
Jo da boka tok seg opp utover, men synes kanskje det ble litt for mye av det gode.
Men stoler på at det blir bedre, så er nå et kapittel uti Deadhouse Gates.
Ellers så har jeg lest Heksen fra Portobello av Paulo Coelho. Kjedelige greier! Litt filosofi rundt en ganske så usannsynlig historie.
Jo da boka tok seg opp utover, men synes kanskje det ble litt for mye av det gode.
Men stoler på at det blir bedre, så er nå et kapittel uti Deadhouse Gates.
Ellers så har jeg lest Heksen fra Portobello av Paulo Coelho. Kjedelige greier! Litt filosofi rundt en ganske så usannsynlig historie.
-
Mierin Eronaile
- Sitter

Jeg har nesten nettopp lest første bok i Tidshjulet på nytt, og holder på med Emma av Jane Austen. Den er veldig koslig. Og må inrømme at jeg liker Austen!
Men jeg tror jeg leser neste bok av henne på engelsk for å fa mer hennes måte å skrive på.
Hvis noen har sett filmen (ganske gammel) så ikke døm boken ut fra det.. haha! Sa den i helgen, og den var mildt sagt dårlig! Fikk ikke frem det karateristiske i nesten noen av personene, og mange morsome hendelser manglet. Ikke se den! ... Eller se den for å le. Helt sykt dårlig klipping var det også egentlig. Selv om jeg ikke har noe peiling på dette i det hele tatt.
Boken bør leses da. Veldig søt.. Og Jane Austen har morsom ironi i beskrivelsen av personene sine
Men jeg tror jeg leser neste bok av henne på engelsk for å fa mer hennes måte å skrive på.
Hvis noen har sett filmen (ganske gammel) så ikke døm boken ut fra det.. haha! Sa den i helgen, og den var mildt sagt dårlig! Fikk ikke frem det karateristiske i nesten noen av personene, og mange morsome hendelser manglet. Ikke se den! ... Eller se den for å le. Helt sykt dårlig klipping var det også egentlig. Selv om jeg ikke har noe peiling på dette i det hele tatt.
Boken bør leses da. Veldig søt.. Og Jane Austen har morsom ironi i beskrivelsen av personene sine
lolzi
Det var det eg tykte òg. Dei resterende bøkene i serien (i alle fall dit eg er kommen) er langt betre, om det er ei trøyst, så fint at du gir Deadhouse Gates ein sjanse.Siri Sedai wrote:Har endelig lest ut Gardens of the Moon. Begynte fra begynnelsen igjen, etter det lange oppholdet. Skjønte litt mer da.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
-
Asphyxiate
- Den Fortapte

-
davram bashere
- Sitter

- Location: Tellus, tredje planet fra sola. Ja, den forrurensa søppeldynga. Du vet hvor det er? Flott!
Riftkrigen, særleg fyrste to bøkene, "Magician" (ofte delt i to bind, "Apprentice" og "Master") og "Silverthorn", er som det vart sagt her ein fin, grunnleggende fantasyserie. Den kan verke i overkant forutsigbar og oppskriftsaktig for ein som har lese mykje i sjangeren, men om du har kun lese ein eller to fantasyserier/bøker før, eller om du ikkje er så veldig gamal enno så kan den vere veldig underhaldende. Feist klarer etter mi meining å få ein ganske oppskriftsmessig verden og oppskriftsmessige karakterer til å bli veldig levende og få dimensjonar og personlegheitar utover stereotypene dei er bygd på. (I motsetnad til til dømes David Eddings) Eg er veldig glad i Eddings' verd og les fortsatt alle bøker han utgir som er satt til den. Men om du er ein veldig erfaren lesar er det nok andre ting du vil like betre.
Kva språk angår bør ein lese på det ein behersker best - kun om ein meinar det er såpass likt at det er irrelevant kva for eit språk ein kan best bør ein prioritere originalspråket etter mi meining, med unntak av litteratur som leiker veldig mykje med uoversettelege språklege verkemiddel (og det gjer standard fantasy veldig sjeldan). Dessutan er oversetjinga rimeleg fin om eg hugsar rett.
Kva språk angår bør ein lese på det ein behersker best - kun om ein meinar det er såpass likt at det er irrelevant kva for eit språk ein kan best bør ein prioritere originalspråket etter mi meining, med unntak av litteratur som leiker veldig mykje med uoversettelege språklege verkemiddel (og det gjer standard fantasy veldig sjeldan). Dessutan er oversetjinga rimeleg fin om eg hugsar rett.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
-
Asphyxiate
- Den Fortapte

-
Sauegjeteren
- Sauegjeter

Jeg aner ikke hvor jeg var hen i lesinga forrige gangen, men det var sikkert noe av Nesbø. Nå har jeg hvertfall lest ut alle bøkene om Harry Hole, gitt opp Den tiende innsikt av James Redfield (gi opp ei blekke på 200 sider? Hva kan man si... Jeg liker vel bare ikke dårlig og belærende litteratur), og startet på Animal Farm og En midsommernattsdrøm i skolesammenheng. Så får jeg prøve å ta til vettet og ikke kjøpe noe annet før jeg skal hjem igjen til helga.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.