Film av Tidshjulet?

Diskuter nyheter, rykter og annet som er WoT relatert

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Syns du de skal lage film av Tidshjulet?

Ja
66
65%
Nei
35
35%

Total votes: 101

Mizu
Hengiven
Hengiven

Post by Mizu »

Hvis det blir film så gleder jeg meg til å se kampen med Mat mot Gawyn og Galad :D

Hvis man skal ha tanker med i filmen så er vel en bakgrunnstemme til hver karakter den eneste måten å gjøre det på? Det er veldig mye tenking i WoT, så man kan jo ikke droppe alt ut.
Moghedien
Sitter
Sitter

Post by Moghedien »

Jeg må også si meg uenig i at man skal ta handlingen i en eventuell film rett fra boken. Ikke bare fordi det ville blitt vanskelig, men også fordi det ville blitt kjedelig. Om filmen hadde vært helt lik boken, hadde det ikke vært noe poeng å se den, for jeg vedder på at jeg i mitt hode kan lage minst like spektakulære bilder av teksten i boken som et hvilket som helst filmteam. Og da blir det litt skuffende å se filmen, hvis det er de samme bildene, bare mindre spektakulære.
Og om man så filmen først, hadde det ikke vært noe poeng i å lese boken. Man ville ikke fått særlig mye nytt ut av det, og det ville bare tatt fryktelig lang tid.

De bok-til-film-filmene jeg liker best, er de som forteller historien, men bare ikke på samme måte som forfatteren fortalte den. Ingen leser en bok på samme måte, og i filmen ser man hvordan filmskaperen leste den, og hva vedkommende syntes var viktig med historien.
I filmatiseringen av Ringenes Herre syntes man tydeligvis ikke at Tom Bombadil var viktig, men de fikk fortalt historien på en fin måte likevel.
"Når vi ikke selv kan tenke, kan vi alltids sitere."
Chriz
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Chriz »

Mizu wrote: Hvis man skal ha tanker med i filmen så er vel en bakgrunnstemme til hver karakter den eneste måten å gjøre det på? Det er veldig mye tenking i WoT, så man kan jo ikke droppe alt ut.
Det er dette jeg ser for meg kan bli litt rart :?

Når det gjelder Ringenes Herre så var filmene strålende bra :D Men det var bare det at første gang jeg så filmen, hadde jeg lest boka og Tom Bombadil er jo med i ganske mange kapittel, så jeg ble litt skuffa over at de hoppa over hele Gammelskogen og kutta rett til Bri. :lol: Bombadil var kul 8)
Skal det bli en film av dette så de kutte ned mye, sånn må det bare bli... desverre
Sa souvraya niende misain ye
- Mat
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Shallis »

Og stemmene er ikke nødvendige.

Jeg tror tenkning kan erstattes med bilder, da det er lettere å vise hvordan noen ser ut i ansiktet uten at det trenger å stå: Hun så rar ut der hun sto å beit seg i underleppa. Eller sånne ting.

Bok og film har helt forskjellige måter å formidle ting, og det som må sies eller tenkes i en bok kan bare vises i et halv sekund på et bilde.

Sånn som alle beskrivelsene av kjoler og rom og ditt og datt som vi alle er så glade i vil jo gå helt bort, da et rom er en slags rekvisitt i filmen, og ikke kan gies så mye mer tyngde enn at det er der.
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
Mierin Eronaile
Sitter
Sitter

Post by Mierin Eronaile »

Men da, siden vi ikke får være høyt elskede beskrivelser av nydelige silkekjoler må kostymene være utrolig bra. Hvis de ikke er det i filmen (hvis den skulle bli laget) hadde jeg blitt veldig skuffet!
lolzi
Chriz
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Chriz »

Det er jo klart at når en kjole blir beskrevet i boka, så må man følge beskrivelsen i filmen. Kanskje ikke etter hver eneste perleplassering, men er en kjole flott i boka så må den være flott i en eventuell film. Mener ikke at alle Jordans beskrivelser burde følges til punkt og prikke men grovt sett; ja!
- Mat
Mizu
Hengiven
Hengiven

Post by Mizu »

Bare filmen blir bedre enn Conan så er jeg vel egentlig fornøyd :lol:

Er det ett eller annet filmselskap som har kjøpt rettighetene til å filme WoT? Hadde de holdt auditioner så vet jeg om en del som ville kommet på besøk ...
Chriz
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Chriz »

Jeg har hørt et eller annet om Red Eagle Entertainment... og at det skal komme en film om førsteboka i 2010 eller noe sånt :?
- Mat
Aldieb
Mørkefrende
Mørkefrende

Post by Aldieb »

Tror jeg bare blir skuffet av film eller serie.. For de klarer nok ikke å gjenskape bildene som jeg har i hodet når jeg leser.
Perrin
Trollok
Trollok

Post by Perrin »

Er enig med de fleste at film ville bli vanskelig, men er ikke veldig glad i serier sa haper egentlig pa film, jeg
Palantir
Trollok
Trollok

Post by Palantir »

Det store håpet må vel være at HBO skulle plukket opp denne som en ny storsatsning.

ps! Ang. dette med tanker på film.. tanker formidles hele tiden på film. i hvert eneste bilde. Eller rettere sagt; oftest i sammenhengen mellom bildene. Filmskapernes oppgave (fotografer, lydfolk, scenografer,osv..) jobber alle med å sette oss seere inn i filmen. Ofte lykkes de bare med å fortelle hva figurene tenker, men noen ganger også hva figurene føler. Dette er kasnkje det viktigste aspektet ved en film og det som avgjør om filmen blir holdt for å være god/dårlig. (evt uinterressant/engasjerende)

Tenk litt på dette neste gang du ser en film ;)

poenget er altså at å filmatisere WoT absolutt er gjennomførbart, og med alt materiale som er tilgjengelig mener jeg det skal la seg gjøre til noe historisk bra - om abre økonomien er på plass og rettighetene hos folk som vet hva de driver med.
From delusion bring me to thruth
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Torbjørn »

Palantir wrote:Det store håpet må vel være at HBO skulle plukket opp denne som en ny storsatsning.
HBO skal kanskje lage noko basert på A Song of Ice and Fire saman med BBC, veit ikkje om dei vil satse på to «like» prosjekt samtidig. Men tida vil vise om det skjer noko.
Palantir
Trollok
Trollok

Post by Palantir »

Det må de gjerne gjøre, men de bøkene falt aldri i smak hos meg. En eventuell filmatisering vil nok også vise det i form av mangel på mystikk og dypere lag. Men sikkert mye billigere å lage i forhold til WoT. Først og fremst fordi de formelen der er så kjent. Blir omtrent som å lage 'Rome' (og nettopp den var vel også dels et samarbeid mellom de to).
From delusion bring me to thruth
Chriz
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Chriz »

Tror det kan bli bra jeg, kan bli moro å se hvordan de tolker det :)
- Mat
rand al'thore
Mørkefrende
Mørkefrende

Post by rand al'thore »

blir det ikke sabla mange filmer skal de lage film av tidshjulet?
Ringenes Herre er vel ei bok som kan sammenlignes med de fleste bøkene i tidshjulet strørelses messig, og den lagdde de tre lange filmer av, så da blir det nærmere 36 filmer? og med et til to års mellomrom? så da kan det jo ta bortimot 72 år å lage film av hele serien?
Post Reply