Særemne...

Diskuter andre bøker dere leser

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki

Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Kaster ihvertfall bort masse tid på den, om ikke du koker den. Jeg vil anbefale koking.
Mierin Eronaile
Sitter
Sitter
Posts: 663
Joined: Fri Jan 18, 2008 19:39
Location: Oslo

Post by Mierin Eronaile »

Kjetil wrote:Kaster ihvertfall bort masse tid på den, om ikke du koker den. Jeg vil anbefale koking.
Den skjønte jeg ikke!?! Hva betyr koking??

Men den teller vel ganske mye egentlig. Og den varer leenge.. Vi ble ferdig for en måned siden (litt mer) og vi startet på den rundt høstferien.

Skal dere skrive særemnet på skolen, hjemme eller ha foredrag?
lolzi
Eivind
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 1470
Joined: Thu Apr 28, 2005 18:18
Location: Oslo

Post by Eivind »

Koking er sånt som foregår på universiteter. Kjent på videregående som å skrive av ;)
Mierin Eronaile
Sitter
Sitter
Posts: 663
Joined: Fri Jan 18, 2008 19:39
Location: Oslo

Post by Mierin Eronaile »

hehe haha:D ok!
Men skolen vår har fått et sånt plagiatprogram nå.. Som skjekker om man har kopiert fra nett! Mange andre skoler som har det også... kopier fra noen du kjenner :D!!
lolzi
Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1077
Joined: Wed Apr 11, 2007 19:59
Location: Rett ved Akerselva

Post by Asphyxiate »

Når jeg hadde særemne fikk vi bare beskjed om å lese tre bøker, også hadde vi en heldags"tentamen" hvor vi skulle svare på problemstillinga. Husker at læreren hadde putta noe ekstra inn i problemstillinga mi uten å si ifra til meg, så ble mer hektisk enn planlagt. Dette gjelder dog norsk-særemne som jeg jo skjønner det er snakk om her, og ikke særemne/oppgave i et annet fag.
Min anbefaling er ihvertfall De Fire og Han Som Gjør Galt Verre, tidligere anbefalt, lettlest, morsom og spennende nok. Eneste kjipe er at den ikke er fullført, men det er heller ikke Wheel of Time eller A Song of Ice and Fire, som jeg leser er dine mest trolige sammenligningsserier.
Lykke til!
Manbearpig
Mizu
Hengiven
Hengiven
Posts: 142
Joined: Sun Nov 11, 2007 21:05
Location: Jessheim

Post by Mizu »

hei,
jeg er søstera til Mizu=) du skulle skrive om norsk fantasi og sammenlikne med engelsk, eller slik jeg kalte det; populærfantasien? for det første:
phenomena av Ruben Eliassen = BRA BOK!!! og norsk.
Dragen som elsket meg av Ole Daniel Enersen = elendig norsk fantasi. aldri les den.

Phenomena har mange bra punkter i forhold til fantasi. både magi, ny verden, både jenter og gutter i hovedrollene, lang reise, hovedrollene må sørge for at den nye (og i dette tilfelle vår) verden skal overleve, de har spesielle evner, portaler, hovedrollene er kjente gjennom profetier osv. mange fine poeng i forhold til fantasi.

for det andre;

ikke gidd å gi referat av bøkene du har lest. det er kjedelig for de som hører på, tar lang tid, og har ikke noe med problemstillingen din å gjøre. i alle fall hvis problemstillingen handler om forskjeller og likheter mellom norsk fantasi og (slik jeg kaller det) populærfantasien. eller verdensfantasien om du liker det.
det å dra frem forskjeller og likheter tar lang tid, spesielt om du drar frem mange, forklarer dem, gir eksempler. hvis du tar enda en norsk bok (jeg måtte ha minst to norske bøker, og selv om phenomena er en serie på 5 syntes jeg det var lite å sammenlikne én norsk bok med to svære serier på engelsk (hadde med harry potter og narnia. mange likheter). finn en norsk bok til, men hold deg unna Dragen som elsket meg. den var så sinnsykt dårlig.

lykke til :P hvis det skulle være noe mer, så bare spørr Mizu.
vennlig hilsen
StM

PS; søk litt på fantasi, og fortell litt om den i stedet for å gi referat. det er faktisk ganske spennende. fant en bok jeg har lyst til å lese^^den første fantasiboken..... mwuahahahhahaa :twisted:
Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1077
Joined: Wed Apr 11, 2007 19:59
Location: Rett ved Akerselva

Post by Asphyxiate »

Er det ikke egentlig ganske essensielt å i hvertfall gi et kort innlednings-referat, eller ihvertfall en pekepinn på hva de forskjellige historiene går ut på? Slik at leseren (husk du må tenke at det er andre totalt uvitende personer som skal kunne lese det) ihvertfallhar en viss peil på hva du snakker om når du sammenligner. Mye av historien kommer uansett frem ved sammenligningen og eksempler, men jeg mener at en kort introduksjon av hver historie er på sin plas. Fantasy er som oftest innfløkt og litt vanskelig for utenforstående pga. nye verdener og ofte rare navn, magi og annet "fremmede" ting er også ofte med.
Selvfølgelig, vis du starter med å skrive mange siders referat blir det feil, men en halvside tilsammen mener jeg at man burde ha med.
Manbearpig
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Mierin Eronaile wrote:hehe haha:D ok!
Men skolen vår har fått et sånt plagiatprogram nå.. Som skjekker om man har kopiert fra nett! Mange andre skoler som har det også... kopier fra noen du kjenner :D!!
Koking er ikke det samme som steking. Steking er å skrive rett av, koker du tenker du ihvertfall litt underveis. Du finner noen som har skrevet det tidligere (bror, søster, en eller annen du kjenner), og skriver din etter den. Er særemnet skrevet for hånd, er det jo ikke mulig å sjekke om du har kopiert.

Det aller letteste er å slutte i norsk, å ta det som privatist, koster 900kroner (3 eksamner, muntlig, skriftlig og nynorsk), og du trenger en særemne på ti minutter som du fremfører muntlig for sensor. Så du trenger bare å skrive et kort foredrag, og til nød lese boka. Det fine er at du kan gi fullstendig faen i det tåpeligste faget som finnes.


(Ja, jeg var slapp på vgs, nå er jeg derimot en mønsterelev om du ser meg sittende på Gløshaugen en sen lørdagskveld!)
Mizu
Hengiven
Hengiven
Posts: 142
Joined: Sun Nov 11, 2007 21:05
Location: Jessheim

Post by Mizu »

Søstra mi fikk 5/6. Hun sier at det er sjangeren og sjangertrekkene som er viktige og ikke selve boka :) Med mindre det er relevant med problemstillingen, så trenger du ikke referat.

It's up to you now!
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1316
Joined: Mon Mar 27, 2006 18:52
Location: Oslo

Post by Shallis »

Mizu wrote:hei,
jeg er søstera til Mizu=) du skulle skrive om norsk fantasi og sammenlikne med engelsk, eller slik jeg kalte det; populærfantasien? for det første:
phenomena av Ruben Eliassen = BRA BOK!!! og norsk.
Dragen som elsket meg av Ole Daniel Enersen = elendig norsk fantasi. aldri les den.

Phenomena har mange bra punkter i forhold til fantasi. både magi, ny verden, både jenter og gutter i hovedrollene, lang reise, hovedrollene må sørge for at den nye (og i dette tilfelle vår) verden skal overleve, de har spesielle evner, portaler, hovedrollene er kjente gjennom profetier osv. mange fine poeng i forhold til fantasi.

for det andre;

ikke gidd å gi referat av bøkene du har lest. det er kjedelig for de som hører på, tar lang tid, og har ikke noe med problemstillingen din å gjøre. i alle fall hvis problemstillingen handler om forskjeller og likheter mellom norsk fantasi og (slik jeg kaller det) populærfantasien. eller verdensfantasien om du liker det.
det å dra frem forskjeller og likheter tar lang tid, spesielt om du drar frem mange, forklarer dem, gir eksempler. hvis du tar enda en norsk bok (jeg måtte ha minst to norske bøker, og selv om phenomena er en serie på 5 syntes jeg det var lite å sammenlikne én norsk bok med to svære serier på engelsk (hadde med harry potter og narnia. mange likheter). finn en norsk bok til, men hold deg unna Dragen som elsket meg. den var så sinnsykt dårlig.

lykke til :P hvis det skulle være noe mer, så bare spørr Mizu.
vennlig hilsen
StM

PS; søk litt på fantasi, og fortell litt om den i stedet for å gi referat. det er faktisk ganske spennende. fant en bok jeg har lyst til å lese^^den første fantasiboken..... mwuahahahhahaa :twisted:
Tuuuusen Takk :D

Jeg tror vi skal levere sammendrag etter hver bok, til forskjellige tider, etterhvert, også skal vi skrive ti sider utenfor dette. Kjempegøy :? Men derfor jeg prøver å velge et tema som jeg liker. Mamma mener det er altfor useriøst, og at sensor ikke kommer til å like temaet mitt, hun mener jeg skal ta noe diktgreier eller noe :?
Hva tror dere? Er emnet mitt for useriøst?
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
hooi
Trollok
Trollok
Posts: 22
Joined: Wed Apr 23, 2008 18:10

Post by hooi »

de fire og han som gjør galt verre. det er norsk fantesy. eller eg tror det e norsk. men uanz eg annbefale alle å lese de uansett.. døds bra:)
Jeg trener ikke, for jeg er svak for damer.

what the fuck is wtf?
Chriz
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 831
Joined: Thu Jan 03, 2008 23:34
Location: Trondheim

Post by Chriz »

Det er ikke for useriøst! Dessuten kan du bestemme seriøsiteten i det du framstiller. Du velger selv hva du vil fremstille, og det er mange seriøse sider du kan sammenligne og fortelle om og whatever. Ikke ta dikt! Ta fantasy! :D
Sa souvraya niende misain ye
- Mat
Mizu
Hengiven
Hengiven
Posts: 142
Joined: Sun Nov 11, 2007 21:05
Location: Jessheim

Post by Mizu »

Hun snakket om den muntlige delen, btw.
Chriz
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 831
Joined: Thu Jan 03, 2008 23:34
Location: Trondheim

Post by Chriz »

Hø? Var det ikke tema? Jaja, jeg er ikke akkurat kjent med hva særemne er for noe, men du fikk i alle fall min mening :wink:
Sa souvraya niende misain ye
- Mat
Mizu
Hengiven
Hengiven
Posts: 142
Joined: Sun Nov 11, 2007 21:05
Location: Jessheim

Post by Mizu »

Jeg bare nevnte det for Shallis :D Hadde ikke noe med det du sa ^^
Post Reply