Landområder og hudfarger?

Diskuter nyheter, rykter og annet som er WoT relatert

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Post Reply
Lillefaile
Trollok
Trollok

Landområder og hudfarger?

Post by Lillefaile »

Noe jeg har lurt på, men ikke har god nok hukommelse fra bok til bok til å huske er hvilke forskjellige hudfarger og andre felleskjennetegn de har fra de forskjellige landområdene?

Feks, ser sjøfolket ut som afrikanere, og er det noen som ser ut som asiatere og lignende? Hvis noen vet det hadde jeg satt pris på om dere kan skrive en liten liste over hvordan de er, litt lettere å plassere folk da. Lurer mest på stedene som Illian, Rift, Andor og slikt, de stedene det er mest om i bøkene :)
Chiad
Asha’man
Asha’man

Post by Chiad »

Hei, nå ble jeg også forvirra gitt!
Tror at Rift er en havnby, så det vel nokså blandet med forskjellige typer folk..Andor er vel mer "Norge" om du skjønner hva jeg mener, et folkeslag? Pfft! :roll: Jaja..Illian, der har ikke jeg peiling..

Sjøfolket..det er vel ikke det de heter da men..tror de er brune fordi de er ute i sola hele tiden? Nei det er vel mer sannsynlig at de er mørkhudete..eh.
Leowilde
Mørkefrende
Mørkefrende

Post by Leowilde »

Så langt (ut bok 4) har jeg i allefall også forstått det slik at sjøfolket er mørkhudete. Sikkert noe ala Afrika, ja. Det er i allefall det jeg ser for meg. Da har de nok svart hår også.

Og ja, jeg mener også at folk fra Andor er ganske Europeiske av utseende. Ta Elayne, for eksempel: hun er jo datterarvingen i Andor, og er vel dermed så Andoransk som man kan bli. Hun er jo nesten blond. Og i Tvillingelvene har de fleste mørkebrunt hår, mener jeg.

I Tarabon kan man tydeligvis være blond, siden Liandrin har honningfarget hår.

Så var det Saldaea... Vel, Faile er beskrevet med høye kinnben. Det kan jo bety at det er et gjennomgående trekk i de traktene (men det kan vel også være helt individuelt...)
Last edited by Leowilde on Wed Jul 16, 2008 9:17, edited 1 time in total.
Hastian: "Hva er vitsen med å ha dørbolten på UTSIDEN? Nå kommer jo alle seg inn!" Horatiu lempet den av, før han svarte med selvfølgelig stemme: "Var den på innsiden, ville jo ikke VI komme oss inn!"
Mierin Eronaile
Sitter
Sitter

Post by Mierin Eronaile »

Saldea har jo skjeve øyne og sånn og.. litt asiatiskaktig?

Sjøfolket har jo tatoveringer på henda, så de kan ikke være helt svarte. Da hadd jo ikke de syntes.

Siuan er jo fra Rift og har blå øyne og er blek, så tror de har mange farger der? eller noe? Siden jeg tror de har nevnt at de er mørke der også.
lolzi
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Shallis »

I tillegg har jo mange andormenn brune eller mørke øyne, for Rands lyse yne og røde hår blir jo lagt merke til.

Høyde er de jo også opptatt av. Sånn jeg har tenkt meg det, er Cairhiener lave (opplagt) Rift ikke så mye høyere, men litt, Andor er et høyt folkeslag, og jeg tror Illianere er normalt høye.

Jeg har masse sånne forslagstegninger med litt klesmoter og vanlige trekk som jeg har funnet på nettet... De syns jeg er fine. Hva med google.no? :)
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
Mierin Eronaile
Sitter
Sitter

Shallis wrote:I tillegg har jo mange andormenn brune eller mørke øyne, for Rands lyse yne og røde hår blir jo lagt merke til.

Høyde er de jo også opptatt av. Sånn jeg har tenkt meg det, er Cairhiener lave (opplagt) Rift ikke så mye høyere, men litt, Andor er et høyt folkeslag, og jeg tror Illianere er normalt høye.

Jeg har masse sånne forslagstegninger med litt klesmoter og vanlige trekk som jeg har funnet på nettet... De syns jeg er fine. Hva med google.no? :)
Mennee.. andor er det mange med ganske lyse øyne. Det er i Tvillingelvene alle har mørke. Og i Tvill. er de jo heller ikke sånn kjempehøye. Mer vanlige, mens i Caemlyn (og sånn) er de ganske høye. I hvert fall kongefamilien.
lolzi
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Shallis »

Sant sant... Det er ikke akkurat noe lett land Andor. Er liksom nesten hele Europa i et land :S
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
Chiad
Asha’man
Asha’man

Post by Chiad »

Mierin Eronaile wrote:Siuan er jo fra Rift og har blå øyne og er blek, så tror de har mange farger der? eller noe? Siden jeg tror de har nevnt at de er mørke der også.
Som sagt er jo Rift en havnby så da er det mange forskjellige folkeslag som bor der..domanerene er jo ganske høye så vidt jeg har fått med meg..

La oss tenke på denne måten; de som er høye folkeslag i boka er europeere og de som er lave er asiatere..jeg har i hvert fall hørt at asiatere er lavere enn andre folk på andre kontinenter og der har de vel ikke lyst hår og lyse øyne?
Mierin Eronaile
Sitter
Sitter

Det er vel ikke så enkelt. Tror ikke det akkurat er de samme folkeslagene som finnes i vår verden.
Hvis alle som er høye er europeere og domaner er høye. Hvorfor har de da den gylne huden? De kunne jo vært fra sør i europa, og der er de ikke særlig høye (de fleste), og hva med f.eks. saldea? De har jo litt asiatiske trekk, men de er høye (i hvert fall er Faile det). Dessuten har mange av dem ganske stor nese, noe som ikke er kjempetypisk for asiatere (ville heller sagt de ofte har små).
Je ser vel egentlig ikke hvor Cairhienerne skulle kommet fra i. Det er ikke noe sted i vår verden der de er veldig lave med mørkt hår og lyse øyne.
I tillegg finnes det ikke noe land (hos oss) hvor veldig mange har gyllent/blondt/honningfarget hår, men brune øyne. Tror ikke RJ har tenkt at landt skal være forskjellige steder i vår verden.
Chiad wrote:Som sagt er jo Rift en havnby så da er det mange forskjellige folkeslag som bor der..domanerene er jo ganske høye så vidt jeg har fått med meg..
Flere andre havnebyer i Tidshjulet som ikke mange forskjellige folkeslag.
lolzi
Chiad
Asha’man
Asha’man

Post by Chiad »

Jeg må si meg enig og bukker under din visdom. :wink:
Chriz
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Chriz »

De fleste beskrevne fra Saldaea har skjeve øyne... da tenker jeg at de kunne ligne litt på asiater, om ikke i hudfarge akkurat.
Sa souvraya niende misain ye
- Mat
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Mierin Eronaile wrote:Det er vel ikke så enkelt. Tror ikke det akkurat er de samme folkeslagene som finnes i vår verden.
Hvis alle som er høye er europeere og domaner er høye. Hvorfor har de da den gylne huden? De kunne jo vært fra sør i europa, og der er de ikke særlig høye (de fleste), og hva med f.eks. saldea? De har jo litt asiatiske trekk, men de er høye (i hvert fall er Faile det). Dessuten har mange av dem ganske stor nese, noe som ikke er kjempetypisk for asiatere (ville heller sagt de ofte har små).
Je ser vel egentlig ikke hvor Cairhienerne skulle kommet fra i. Det er ikke noe sted i vår verden der de er veldig lave med mørkt hår og lyse øyne.
I tillegg finnes det ikke noe land (hos oss) hvor veldig mange har gyllent/blondt/honningfarget hår, men brune øyne. Tror ikke RJ har tenkt at landt skal være forskjellige steder i vår verden.
Chiad wrote:Som sagt er jo Rift en havnby så da er det mange forskjellige folkeslag som bor der..domanerene er jo ganske høye så vidt jeg har fått med meg..
Flere andre havnebyer i Tidshjulet som ikke mange forskjellige folkeslag.
Jeg tror Failes høyde er mer ett unntak enn regelen, for hun er høyere enn faren sin. Men det er mora hennes også, så det er kanskje han som er unntaket. Men grenselendere generelt er vel ganske høye, er det ikke? Jeg mener å ha skjønt at arefellinere er høye og tynne, shienarer høye og kraftige og malkierer hakket høyere enn shienarere igjen.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Aldieb
Mørkefrende
Mørkefrende

Post by Aldieb »

Saldea - Asiatisk utseende
Sjøfolket - Veldig mørke
Seanchan - Korte med brun hudfarge
Andor - Lys hudfarge, og brun/blondt hår
Ødelandet - Høye, rødt/blondt hår grå/blå øyne
Chairien - Lave

Dette er det jeg har fått med meg (tror jeg)
Merrilin
Hengiven
Hengiven

Post by Merrilin »

Slik jeg har forstått det nå, virker det som utseende + klima = avvik i WoT i forhold til vår verden ?

Mener også å ha lest at dette var en "practical joke" av Jordan, men er ikke sikker.. Noen som vet?
Post Reply