Ny ekteskapslov

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Er du FOR den nye ekteskapsloven?

Ja: Lik rett til alle!
16
80%
Nei: Fysjameien, bare heterofile skal få lov!
4
20%

Total votes: 20

Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Asphyxiate »

Loki wrote:For ein forferdeleg polariserende formulert poll. :cry:
Åh, du er bare misunnelig...
Uansett anså jeg at man enten er for eller i mot loven, uenigheter med deler av den blir vanskelig å få til i en poll!
Manbearpig
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Var ikkje "ja" og "nei"-alternativa eg sikta til saa mykje som setningen bak som ein samtidig maatte forplikte seg til. :P
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Loki wrote:Han har aapenbart trykka "siter" heller enn "edit" ved ein feil og ikkje merka det. Kan skje dei fleste.
Stemmer det, erfaren forumtraver du :)
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Jeg var bortpå med saksa, jeg. Håper det går greit?
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Kjetil wrote:
Loki wrote:Han har aapenbart trykka "siter" heller enn "edit" ved ein feil og ikkje merka det. Kan skje dei fleste.
Stemmer det, erfaren forumtraver du :)
The tell-tale clue, dear Watson, was the changed spelling of a single word from faulty to correct between the respective posts. :wink:
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Eneste sporet, og du fant det! Hadde jeg kunnet sitert Sir Arthur Conan Doyle, skulle jeg ha gjort det.
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Ditto. Det kan eg diverre ikkje, saa eg feika det i staden. :oops:
Lothar
Asha’man
Asha’man

Post by Lothar »

Argumentet om at barn "helst bør vokse opp med to foreldre" synes jeg virker veldig, veldig tynt. Det er mange barn som vokser opp med bare èn forelder, og disse har det helt fint.

Når det gjelder loven om at homofile kan få gifte seg, er det trist at den er nødvendig. Mennesket har for lenge siden overskredet grensen for hva de kan ha lover for, men hvordan kan man nektes å gifte seg? Så og si alle mennesker i kristne land idag er påvirket av meninger som ikke er deres egne, selv om de tror det. Mange "kristne" tror ikke på Bibelen, og de mener nok at de ikke følger den, men det gjør de faktisk, uten å tenke over det. Selv om dere kanskje ikke skjønner hva jeg mener. Vel, Bibelen er faktisk stort sett babylonske myter. Og fantasi.

@ Shallis: Du sier mye rart om kunstig befruktning. Skal ikke påstå at jeg vet så mye om det, men jeg kan ikke begripe hvordan scenarioene du skisserer kan bli virkelighet. Det jeg husker om gener fra skolen tilsier at du burde sette deg litt mer inn i dette. Men selvfølgelig kan jeg ta feil.
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Shallis »

Jeg har ikke så ekstremt mye peiling selv, men jeg vet at det har vært snakk om at ved kunstig befruktning kan man fjerne celler som vil utvikle Downs Syndrom, slik at ikke disse blir befruktet, så man slipper å få et barn som er psykisk utviklingshemmet. Jeg mener at dette kan være første steg til en verden hvor man finner massevis av egg, og sædceller, og kombinerer to av disse for å få det ønkelige resultatet, og at dette kan ende opp med å styre hårfarge, øyenfarge o.l. Dette er selvfølgelig LANGT frem i tid, og blir kanskje ikke aktuelt i det hele tatt, men jeg syns at tanken på det er skummel... Veldig skummel...
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
Lothar
Asha’man
Asha’man

Post by Lothar »

Jeg synes tanken er urealistisk, med mindre man kommer dithen at man kan sette sammen sædceller av ønskede gener. Samtidig må alle disse genene være dominante (hvilket utelukker diverse farger på hår, øyne etc.. Så langt som jeg er i stand til å tenke, i hvert fall. Men jeg gjentar at ikke er noen ekspert på området.
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Shallis »

De trenger vel ikke være dominante, hvis man slår sammen to gener hvor det ressisive genet er aktivt i begge, kan dette komme frem, og det er jo dette som er skummelt å drive å tukle med. Jeg skjønner godt at det virker urealistisk for noen, men jeg er overbevist om at hvis man ikke setter grenser, kan det ende med dette.
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
Chriz
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Chriz »

Enig med Shallis, mener man ikke bør tukle for mye med sånt. Vi mennesker har tuklet nok med naturen som det er og...
Sa souvraya niende misain ye
- Mat
Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Asphyxiate »

Så man skal stanse forskningen på dette, som kan føre til at man kan, vis man vil, forhindre uønskede sykdommer for barn, feks Downs Syndrom? Jeg skjønner skremselspropagandaen som pågår angående det med å skape "det perfekte mennesket", men skal det stoppe en allerede pågående forskning/prosess?
Manbearpig
Chriz
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Chriz »

Vet ikke helt om dette går mot mine andre meninger, men man må bare forske på å hindre slike sykdommer, men det må ikke gå for langt.
Sa souvraya niende misain ye
- Mat
davram bashere
Sitter
Sitter
Location: Tellus, tredje planet fra sola. Ja, den forrurensa søppeldynga. Du vet hvor det er? Flott!

Post by davram bashere »

Asphyxiate wrote:Så man skal stanse forskningen på dette, som kan føre til at man kan, vis man vil, forhindre uønskede sykdommer for barn, feks Downs Syndrom? Jeg skjønner skremselspropagandaen som pågår angående det med å skape "det perfekte mennesket", men skal det stoppe en allerede pågående forskning/prosess?
Men hvorfor er Downs uønsket? Har ikke vi muligheten til å ha et samfunn som åpent og inkluderende, og der alle har lik rett til livet, selv om de er født med en "feil?" Og hvem er det egentlig som bestemmer hva som er det "rette" mennesket?
Mia ayende, Moderator! Caballein misain ye! Inde muaghde Moderator misain ye! Mia ayende!
Post Reply