Ny ekteskapslov

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Er du FOR den nye ekteskapsloven?

Ja: Lik rett til alle!
16
80%
Nei: Fysjameien, bare heterofile skal få lov!
4
20%

Total votes: 20

Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Shallis »

Det syns jeg også..! Downs Syndrom er ikke farlig..! :)
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
Moghedien
Sitter
Sitter

Post by Moghedien »

Downs syndrom gjør ikke noen til mindreverdige som menneske, men jeg vil tro at de, selv om de selvsagt blir elsket, krever mer krefter av foreldrene. Og senere også skolen og slikt.
Og jeg skjønner ikke helt hvorfor vi ikke skal hjelpe syke mennesker, for de er jo syke. Genetiske feil som på diverse måter hindrer deg å leve på egen hånd, er uønsket, og det er en sykdom. Og for all del, det er syndromet jeg mener er uønsket, ikke barna.

Syke mennesker bør hjelpes, vi kan ikke bare la dem være slik fordi vi ønsker mennesker som er anderledes. Og hvorfor er det akkurat Downs syndrom det er så viktig å bevare? For det er jo ingen som ville finne på å råde en schizofren til ikke å søke hjelp fordi det ikke er noe i veien å ha en feil, og hvem er det egentlig som bestemmer at det "rette" mennesket ikke er schizofrent?
"Når vi ikke selv kan tenke, kan vi alltids sitere."
Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Asphyxiate »

davram bashere wrote:
Asphyxiate wrote:Så man skal stanse forskningen på dette, som kan føre til at man kan, vis man vil, forhindre uønskede sykdommer for barn, feks Downs Syndrom? Jeg skjønner skremselspropagandaen som pågår angående det med å skape "det perfekte mennesket", men skal det stoppe en allerede pågående forskning/prosess?
Men hvorfor er Downs uønsket? Har ikke vi muligheten til å ha et samfunn som åpent og inkluderende, og der alle har lik rett til livet, selv om de er født med en "feil?" Og hvem er det egentlig som bestemmer hva som er det "rette" mennesket?
Nå tok jeg Downs syndrom som et eksempel siden det er så kjent, selv for de som ikke har noen i nær slekt eller omgangskrets. Men vil tro at å ha en sykdom er uønsket uansett hva den er.
Joda, alle har like stor rett til livet som alle andre, men hvorfor ikke hindre den på forhånd vis det ikke er til det verre for noen parter?
Manbearpig
Sisnera
Sitter
Sitter

Post by Sisnera »

Det er faktisk flere schizofrene menesker som avstår fra behandlign siden de selv ønsker å være sånn.

Jeg spør deg hva det er du vil fjerne. Vi har alle små feil, og ønsker vi egentlig å fjerne de feilene??

Du må jo spørre de som lever med syndromet om DE ønsker å bytte det bort. for selv om alt annet hadde vært genetisk riktig hadde de antagelig ikke vært de samme menneskene. Det handler ikke om hva vi tror de barna ønsker, men hva de ønsker.

Det er også snakk om at man skal fjerne dysleksi, og jeg vet at det er en stor del av hvordan jeg er, og jeg ville ikke ha byttet det bort, for det er en del av meg som jeg er glad for at er en del av meg.

Grensen burde nok settes nå før man går ett skritt videre, for så ett skritt videre, og da vet vi virkelig ikke hvor dette vil ende. Selv om vi har teknologien, så burde vi kanskje ikke forske på det.
Som vann til tørst strupe
Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Asphyxiate »

Jeg aner ikke hvor man skal sette "grenser" for hvilke ting man skal fjerne/hele, grensesetting er jo vanskelig for vi ikke vet så mye om de klare konsekvensene ennå. Skal vi satse på bedre-føre-var-prinsippet, eller være eventuell etterpåkloke?

Man kan da ikke spørre en med sykdommen, dette er jo ting som må gjøres mens barnet fortsatt er i magen til moren! Skal man kontakte sånne klarsynte eller mediumer for å kommunisere med fostere om hva de vil?

Du vil ikke fjerne din egen dysleksi, men det er sikkert noen som vil det, skal ikke de ha muligheten siden det er noen som nekter for det? Er du den rette til å nekte dem?

Jeg sier ikke at jeg har rett, men dette er jo et vanskelig tema/spørsmål, som sikkert alltid vil være under diskusjon, selv om det evt. gjennomføres
Manbearpig
Moghedien
Sitter
Sitter

Post by Moghedien »

Hvor har du det om de schizofrene menneskene i fra?
La oss ta noe annet da, angst for eksempel. Eller kronisk forkjølelese. Er det noe man ønsker å beholde for å være spesiell og seg selv?

En sykdom handler dessuten ikke bare om den som har den. Menneskene rundt kan lide ganske mye de også.
"Når vi ikke selv kan tenke, kan vi alltids sitere."
Yawron
Hengiven
Hengiven

Post by Yawron »

Akkurat nå irriterer jeg meg endel over kirkens holdninger til den nye ekteskapsloven. Jeg mener at så lenge det er en statskirke må de rette seg etter statensvedtak og så får deres tolkninger av Bibelen legges til side. Sånn det er nå er Gud ansatt av staten slik jeg ser det og hvis man vil bestemme selv er det på tide å skille lag.
"Once more the drama begins"

- Paul Muad'dib
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Yawron wrote:Sånn det er nå er Gud ansatt av staten slik jeg ser det
Strengt tatt er det vel omvendt...
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Yawron
Hengiven
Hengiven

Post by Yawron »

Det er klart, men sånn er det jo med Kongen og.
"Once more the drama begins"

- Paul Muad'dib
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Såklart.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Mattrim Cauthon
Hengiven
Hengiven

Post by Mattrim Cauthon »

Mierin Eronaile wrote:det er et langt skritt over tror jeg (det at mann begynner å bestemme utseende). Dessuten synes jeg ikke det er så innmari farlig heller.
Og det med at homofile ikke passer seg til å være foreldre har mest å gjøre med fordommene til folk som ikke er homofile. Hadde det vært akseptert hadde det jo ikke vært noe problem. To menn kan være like flinke som en mann og en dame.
Jeg leste for en stun siden i "Illustrert Vitenskap" og der sto det at forskerene jobber med å lage barn i Laboratoriumene sine, og at du kan velge utseende, kjønn, kroppsbygning og sånt.
Du skal og om kort tid få "Reservedeler" som kan holde deg i livet for alltid.
Image
Sisnera
Sitter
Sitter

Post by Sisnera »

Det du snakker om der er faktisk mulig i dag ja. men det er absolutt IKKE etisk riktig. hva hvis du ble skapt kun for å være en reserve del til orginalen. herregud!!

Når man først er inne på sånt, så er forskerne i dag fulstendig istand til å redde matproblemet. de kan dyrke bla indrefile i vann (påstår de, men de får ikke lov til å praktisere det), sprøsmålet er på etikk og moral.

Og så en fin en i Nemi her. Hvis en homofil adopterer et barn fra afrika så få barnet faktisk en fremtid, kanskje det blir mobbet, kanskje det får en anerledes oppdragelse, MEN det får faktisk en mulighet til å leve. Men kanskje man i starten burde si at de homofile kun får adoptere eldre barn sånn at barnet har et ord med i laget. eller at foreldrene til barnet er kjente så de kan si nei eller ja. Men som sagt homofile burde få muligheten til å adoptere.
Som vann til tørst strupe
Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Asphyxiate »

Det kan jo hende at samfunnet man adopterer fra er heller skeptiske (eller værre) til homofili, sånn at denne holdningen indoktrineres hos barnet og at det da ikke velger å bli adoptert av det homofile paret. Ved å adoptere småbarn/babyer så kan man jo "redde" barna fra å vokse opp i et dårligere stilt samfunn pga. mentaliteten.

Angående det med å "produsere" reservedeler; tror da ikke at det er snakk om å lage mennesker som skal leve/være reservedelmennesker, det er kanskje heller snakk om å kunne lage hele armer o.l. for å slippe proteser
Manbearpig
Post Reply