Musikk

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Ashaman
M’hael
M’hael

Post by Ashaman »

Dei billettane blei vel utsolgt på 15 minuttar etter det eg høyrer? Så skal ein ha tak i må ein kaupe svart, eller vinne ein eller anna konkurranse der det er billett i premie. :lol:

On topic: når me fyrst snakkar om Metallica så må ein vel seie litt og då. Eg høyrer då på Metallica, endå meir før enn det eg gjer no. Gjeng liksom ikkje ann å høyre på dei for mange år, men alltid litt kosleg å høyre litt på dei no au då. Men trur ikkje eg hadde gidde å gange på konsert med dei, finnes andre som står høgare på lista.
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Akira
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Akira »

Ashaman wrote:Har høyrd på metall i eindel år no, men må ærleg innrømme att black/death metallen blir for ekstrem. Taklar growling som ein liten del av temaet, kan fakta vere litt artig samman med kvinneleg vokal, men klarer ikkje høyre på det gnålet gjennom ein heil/mange sangar.
Høyrer litt viking metall innimellom, men gjeng mykje i power, speed og aller mest i metall med kvinne vokal. Er noko fengande med gode tunge gitarriff og reine kvinnestemmer. :P
Ikke alle takler den brølegreia nei. :P Det er dessverre altfor mange som sier de ikke orker høre på musikken fordi brølinga blir for mye. Men da sier jeg: Deal with it! Brøl og skrik skal det være i slik musikk, hvis det hadde blitt tatt bort, hadde mye av energien og aggresjonen i musikken blitt borte. ;) Det er derfor jeg synes at metall må ha nettopp slik vokal. Fordi når sånne power metal band har et sånt vennlig og lyst sound så blir det rett og slett litt for mye av det gode når gubber gauler i lys operaaktig stemme (les: hammerfall, helloween, dragonforce...), damer med lys stemme blir litt bedre, men da er det en fordel om musikken er litt mer heavy. Jeg får liksom en følelse av at trøkket og brutaliteten i metall faller helt bort når band spiller for puslete. En dame det derimot står respekt av er Angela Gossow i Arch Enemy, hun growler like bra som gutta, og det er heftig det.
Men jeg skal allikevel si at det er bra det er slikt et stort mangfold av sjangere innen metallen, det gir stadig utvikling og progresjon av musikken, med masse spennende eksperimentering (les: ikke alt er bra :P).

Metallica og AC/DC burde forresten gi seg. De er gamle dinosaurer som det fokuseres for mye på, slik at mange andre band som ikke er like profilerte aldri klarer å komme til overflaten.
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."
Sisnera
Sitter
Sitter

Post by Sisnera »

Hørt en del black metall uten vokal i hele tatt. Det er faktisk forholdvis bra, hvis man i tilleg fjerner de alt for kraftige gitar-greiene :P
Men er kanskje ikke mye igjen av hva dere hører på da :S

Men er vel litt som folk sier black metall må høres inn... spørsmålet er bare om man vil.
Som vann til tørst strupe
Akira
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Akira »

Sisnera wrote:Hørt en del black metall uten vokal i hele tatt. Det er faktisk forholdvis bra, hvis man i tilleg fjerner de alt for kraftige gitar-greiene :P

Men er vel litt som folk sier black metall må høres inn... spørsmålet er bare om man vil.
Kan nok være riktig at for mange så må man bli vant til en del av det mest ekstreme greiene.

Hvis du fjerner gitarene fra svartmetall eller metall generelt så er det ikke lenger metall. Det er tre instrumenttyper som må brukes, ellers kan det ikke regnes som metall, rett og slett fordi det ikke får den punchen og lyden som er metall, uansett hvilken subsjanger det er. Disse er gitar, trommesett og bass. Alt annet er tilleggsutstyr for å berike lydbildet ytterligere om man vil. Slik jeg ser det, og sånn de fleste metallband gjør det, så bør det brukes 2 gitarer, det gjør at man kan lage musikken enda tyngre og mer variert. Er som regel alltid en rytmegitar og en som tar seg av eventuelle krumspring som soloer og enda mer riffing. Jeg hører forøvrig på et deathcore-band ved navn Whitechapel som har tre gitarer. Dette er med på å gjøre lyden så tung som det er fysisk mulig vil jeg påstå. Er hvertfall ikke mange andre som spiller så heftig og brutalt som gutta i Whitechapel. Det bare MÅ høres: http://www.myspace.com/whitechapel Anbefaler også å se videoen på venstre siden.
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."
Ashaman
M’hael
M’hael

Post by Ashaman »

Ett band med kvinnelegvokal (og damer på bass og gitar) eg har høyrd eindel på i den siste tida er Meldrum. Dei hadde ett utruleg bra trøkk i musikken sin og stemma til Moa satte spissen på det heile.
http://www.youtube.com/watch?v=Wd46H5LVX-U

Bandet eksisterar endå, men tia framover er vel usikker. Vokalisten Moa slutta, sammen med bassisten (bassistinna? :P). Dei blei erstatta, men for ei tid sidan gjekk pådrivaren i bandet bort, R.I.P Michelle Meldrum. :(
Kjem ei skive etter kvart, så kjem vel til å få tak i den, men er veldig usikker på kor god den er i forhold til en overlegne skiva dei ga ut før.
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Asphyxiate »

For alle som ikke er like interessert i såpass tung musikk, så kan jeg anbefale et av årets mest påventede album blant punkfans verden over: Rise Against - Appeal To Reason. Hardtslående melodiøs hardcore-punk (det høres kanskje like hardt ut som en del av metalen som er nevnt, men det er det altså ikke) med politiske temaer og en og annen kjærlighetsvise... Anbefales!
Manbearpig
Mierin Eronaile
Sitter
Sitter

Post by Mierin Eronaile »

Akira wrote:Ikke alle takler den brølegreia nei. :P Det er dessverre altfor mange som sier de ikke orker høre på musikken fordi brølinga blir for mye. Men da sier jeg: Deal with it!
Hva mener du med "Deal with it"? At folk skal tvinge seg til å høre på det og bare godta det? Eller hva?
Ingen som sier at man skal forandre på det, men man trenger ikke å like det. Derfor skjønte jeg ikke helt hva du mente med deal with it?
lolzi
Akira
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Akira »

Mierin Eronaile wrote:
Akira wrote:Ikke alle takler den brølegreia nei. :P Det er dessverre altfor mange som sier de ikke orker høre på musikken fordi brølinga blir for mye. Men da sier jeg: Deal with it!
Hva mener du med "Deal with it"? At folk skal tvinge seg til å høre på det og bare godta det? Eller hva?
Ingen som sier at man skal forandre på det, men man trenger ikke å like det. Derfor skjønte jeg ikke helt hva du mente med deal with it?
Det betyr rett og slett deal with it. For det kommer ikke til å forandre seg. Så hvis du har lyst til å høre på black metal så må du akseptere skrikinga, hvis ikke så kan du ikke høre på det. ;)
Asphyxiate wrote:For alle som ikke er like interessert i såpass tung musikk, så kan jeg anbefale et av årets mest påventede album blant punkfans verden over: Rise Against - Appeal To Reason. Hardtslående melodiøs hardcore-punk (det høres kanskje like hardt ut som en del av metalen som er nevnt, men det er det altså ikke) med politiske temaer og en og annen kjærlighetsvise... Anbefales!
Det albumet kjøpte jeg nylig. Er stor fan av Rise Against. Må si jeg likte albumet veldig godt. Særlig sangen Hero Of War; teksten i den taler for seg selv. En god ting at folk bruker musikken til å sette søkelys på viktige ting.
Mierin Eronaile
Sitter
Sitter

Post by Mierin Eronaile »

Akira wrote:
Mierin Eronaile wrote:
Det betyr rett og slett deal with it. For det kommer ikke til å forandre seg. Så hvis du har lyst til å høre på black metal så må du akseptere skrikinga, hvis ikke så kan du ikke høre på det. ;)
Det var bare en litt rar ting å si. Hvis man først vil høre på black metal, så liker man vel den skrikingen.
lolzi
Akira
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Akira »

Mierin Eronaile wrote:
Akira wrote:
Mierin Eronaile wrote: Hva mener du med "Deal with it"? At folk skal tvinge seg til å høre på det og bare godta det? Eller hva?
Det var bare en litt rar ting å si. Hvis man først vil høre på black metal, så liker man vel den skrikingen.
Skriking er herlig. :wink:
Sisnera
Sitter
Sitter

Post by Sisnera »

Akira wrote:
Sisnera wrote:Hørt en del black metall uten vokal i hele tatt. Det er faktisk forholdvis bra, hvis man i tilleg fjerner de alt for kraftige gitar-greiene :P

Kan nok være riktig at for mange så må man bli vant til en del av det mest ekstreme greiene.

Hvis du fjerner gitarene fra svartmetall eller metall generelt så er det ikke lenger metall. Det er tre instrumenttyper som må brukes, ellers kan det ikke regnes som metall, rett og slett fordi det ikke får den punchen og lyden som er metall, uansett hvilken subsjanger det er. Disse er gitar, trommesett og bass. Alt annet er tilleggsutstyr for å berike lydbildet ytterligere om man vil. Slik jeg ser det, og sånn de fleste metallband gjør det, så bør det brukes 2 gitarer, det gjør at man kan lage musikken enda tyngre og mer variert. Er som regel alltid en rytmegitar og en som tar seg av eventuelle krumspring som soloer og enda mer riffing. Jeg hører forøvrig på et deathcore-band ved navn Whitechapel som har tre gitarer. Dette er med på å gjøre lyden så tung som det er fysisk mulig vil jeg påstå. Er hvertfall ikke mange andre som spiller så heftig og brutalt som gutta i Whitechapel. Det bare MÅ høres: http://www.myspace.com/whitechapel Anbefaler også å se videoen på venstre siden.
Synes det var "skrikingen" på den som gjorde den tyngst egentlig.

Men det jeg skulle frem til med fjerning av gittar osv, var at det ligger en forholdsvis god og lettlikelig melodi i bakgrunn. Samtidig er også black metall en forholdsvis avangsert teknikk i bakgrunnen.

Men som sagt liker ikke skrikinga.
Som vann til tørst strupe
Chriz
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Chriz »

Sisnera wrote:
Akira wrote:

Synes det var "skrikingen" på den som gjorde den tyngst egentlig.

Men det jeg skulle frem til med fjerning av gittar osv, var at det ligger en forholdsvis god og lettlikelig melodi i bakgrunn. Samtidig er også black metall en forholdsvis avangsert teknikk i bakgrunnen.

Men som sagt liker ikke skrikinga.
Skrikinga er jo herlig den, men jeg klarer ikke å høre på det i strekk. Strekker meg til Children of Bodom, det er bra. Ellers liker jeg helst rene stemmer.
Sa souvraya niende misain ye
- Mat
Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Asphyxiate »

Akira wrote: Skriking er herlig. :wink:
Nei, skriking er bare en kompensasjon for at de enten ikke kan synge, eller for at de har en liten.....
Har prøvd en og annen gang å høre på tyngre metal for å forsøke å finne ut hvorfor folk liker det, men hver gang blir jeg først og fremst sliten i hodet, og vis jeg ikke blir det, så prøver jeg å lese tekstene samtidig for å få et bedre innblikk i hva sangene handler om. Da er det litt sånn som dette: "Okey sangen i gang. Pokker til bråk da, menmen. Ok, der starter det å lage vokalske lyder, får sjekke teksten. Hmmmm, hvor i all verden er de hen nå. Er det refrenget? Hva fa*n, er sangen ferdig, hva med all teksten?"
Skal ikke påstå at de fleste banda jeg hører på har så innmari flinke vokalister, men forstår som oftest hva de synger ihvertfall!
Manbearpig
Chriz
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Chriz »

Kjenner meg igjen i den beskrivinga. Men jeg har hørt at de som hører på mye svartmetall ikke har noe problem med å få med seg teksten. Man trener vel opp øret da... ikke at jeg skjønner meg noe på det.
Sa souvraya niende misain ye
- Mat
Akira
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Akira »

Asphyxiate wrote:
Akira wrote: Skriking er herlig. :wink:
Nei, skriking er bare en kompensasjon for at de enten ikke kan synge, eller for at de har en liten.....
Tøys og tull. Growl og skrikevokal tar det utrolig lang tid å trene opp, og det finnes mange variasjoner og måter å gjøre det på. Og hvorvidt du kan synge med rein stemme eller ikke er helt irrelevant. Hvis du bare hører growling fra et band, så er det også det som er poenget, noe annet ville vært ødeleggende for musikken. Dessuten må jeg si at sånne power-metal dudes som "synger" vanlig, synes jeg egentlig bare høres ut som om de har fått kappa av penis og knust ballene. Det er sånn der intens damehyling.
:lol: En annen ting er at det er mye mer krevende å growle/skrike fordi det er mye mer slitsomt for stemmebåndene. Derfor krever det mye øving. Dessuten høres det unektelig mer mann og barskt ut når du hører på menn som brøler enn "menn" som hyler etter å ha blitt kastrert. :wink:
Post Reply