Knife of Dreams

Her kan du diskutere bøkene

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Hvor bra var Knife of Dreams?

1
0
No votes
2
0
No votes
3
0
No votes
4
0
No votes
5
0
No votes
6
1
4%
7
1
4%
8
4
17%
9
9
39%
10
8
35%

Total votes: 23

Treveler
Hengiven
Hengiven

Post by Treveler »

incanus wrote:Moghedien var "advisor of investments"...

Ser heller ingen grunn til at Drømmevandring skal vere eit utelukkande feminint Talent. Det virker og som dei fleste av dei Fortapte har iallfall ein viss kunnskap og dyktigheit i t'a'r (dei hadde riktignok opplæring i t'a'r i AOL, via ter'angrealar, so det er kanskje ikkje so rart), men det vert sagt ein gong at nokre av dei (Balthamel og ein eller to andre) var ganske dårlege.

Be'lal var forresten og i draumane til Rand.

Spoiler for KoD:
Spoiler
Aran'gar dreiv jo å tulla med/overvaka draumane til Egwene, men ettersom ho (Balthamel) er so dårleg når det gjeld Drøyming, gjorde ho ein dårleg jobb...
EDIT:
Treveler:
Det er ingen menn som vert lærlingar hjå dei Vise, so om dei har eit slikt Talent, er det lite truleg at nokon ville vite om det. Og alle mannlege aielar som viser seg å kunne leie Krafta, reiser til Pestlandet for å døy...
Det er ikke lett å si om de var i drømmene til Rand eller om de trakk han ut i TAR og manipulerte "drømmen" der.

Vi vet vel ikke om Aran`gar overvåket drømmene til Egwene. Var det ikke mer det at hun svekket evnen til drømming, eller ihvertfall gjorde ett eller annet som fikk Egwene til å ikke huske drømmene? Hodepinen var vel et resultat av dette?
Treveler
Hengiven
Hengiven

Post by Treveler »

incanus wrote: Treveler:
Det er ingen menn som vert lærlingar hjå dei Vise, so om dei har eit slikt Talent, er det lite truleg at nokon ville vite om det. Og alle mannlege aielar som viser seg å kunne leie Krafta, reiser til Pestlandet for å døy...
De oppdaget jo at Egwene hadde Talentet. Gikk Egwene inn i TAR av seg selv eller brukte hun teragrealen da hun traff en vis i ødelandet i TAR? De burde vel i løpet av tusenvis av år oppdage en mannlig drømmer i TAR med Talentet vist de kunne oppdage Egwene.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Egwene brukte Verins ter angreal.

Og det kan vel godt hende de oppdaget mannlige drømmere, men unnlot å gjøre noe med dem som ikke kunne channle uten opplæring, og lot dem som kunne channle dra til pestlandet.
Urban tilværelse
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Torbjørn »

Eg er imponert over kor lett me går off-topic...

Siste ord:
Treveler wrote:Det er ikke lett å si om de var i drømmene til Rand eller om de trakk han ut i TAR og manipulerte "drømmen" der.
Nei, begge to er alternativ.
Treveler wrote:Vi vet vel ikke om Aran`gar overvåket drømmene til Egwene. Var det ikke mer det at hun svekket evnen til drømming, eller ihvertfall gjorde ett eller annet som fikk Egwene til å ikke huske drømmene? Hodepinen var vel et resultat av dette?
Overvaka var kanskje feil ord (men eg skreiv overvaka/tulla med...).

Aran'gar sjølv sa/tenkte at ho/han ikkje kunne finne draumane til Egwene om ho/han ikkje var nær ho. (EDIT) Akkurat kva ho gjorde med draumane er eg ikkje sikker på, men det kan vere berre det du seier. Hovudpinen var Aran'gars verk ja.

Om ho/han ikkje hadde hatt Talentet Drøyming, ville ho ikkje ha vore i stand til å finne draumar. Det vert sagt ein gong at om ein ikkje har det Talentet, men må bruke ter'angrealear for å gå inn i tel'aran'rhiod, kan ein ikkje gjere det. Om det same gjeld for å gå fysisk inn i t'a'r, veit eg ikkje, men vil tru det.
Morten
Oversetter
Oversetter

Post by Morten »

Mulig dette har vaert nevnt her allerede, men KoD er anmeldt i Adresseavisen: http://www.adressa.no/kultur/bok/fantas ... 598355.ece Jeg har ikke lest boka selv ennaa, men maa si at anmeldelsen stemmer ganske bra overens med min personlige mening om mange av de andre boekene i serien. Maa innroemme at jeg ikke er noen stor fan, selv om jeg oversetter boekene. En gang telte jeg hvor mange ganger det var snakk om glatting av skjoert i en av boekene, og det var neimen ikke faa!

Morten,
for tiden i Estland, derfor ingen norske bokstaver
Wolfbrother
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Wolfbrother »

Jeg har nå hørt at de seks første bøkene, og ikke bare de 4 første som holder mål, som anmelderen sier.
For once you have tasted flight you will
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
Eivind
Ta’veren
Ta’veren

Post by Eivind »

Vi får være glad de ikke gir terningkast på bokanmeldelsene sine :lol:
Treveler
Hengiven
Hengiven

Post by Treveler »

Anmeldelsen peker på en del punkter som også den harde kjerne av fans også har poengtert siden oppstarten av serien. Bading, kjolebeskrivelser, glatting av skjørt og flettenapping kan gå hvem som helst på nervene, og kommunikasjonen mellom kjønnene/hovedpersonene/kommunikasjon generelt har blitt kritisert for å være lite troverdig.
Lews
Mørkefrende
Mørkefrende

Post by Lews »

ble nettopp ferdig med boka....en av de bedre ....sidestiller den med EoTW....
eneste som kan kalles kjedelig med boka er elayne..men når det er sagt så var de kapitlene som omhandlet henne faktisk bra..i forhold til det det har vært før

beste kapittelet er når lews tar over kontrollen av den ene kraften
"Actually Lan is the Dragon Reborn, but he's part of a 'Victims Protection Unit' and had to go undercover...!"
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Haha! Det mener du bare fordi du er lews! :P Egwenes kapitler mener jeg var dødsbra!
Urban tilværelse
finduz
Centurion
Centurion

Post by finduz »

Var veldig bra denne boken ja, hvertfall etter en litt skuffende Crossroads Twilligth.

Kapitlene om Egwene var kanskje ikke så alt for spennende i starten, men ble bra etterhvert. Rand sine kapittel var skikkelig bra. Likte også veldig godt kapittelet om Tuon (husker ikke hvor mange det var).
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Morten wrote:Mulig dette har vaert nevnt her allerede, men KoD er anmeldt i Adresseavisen: http://www.adressa.no/kultur/bok/fantas ... 598355.ece Jeg har ikke lest boka selv ennaa, men maa si at anmeldelsen stemmer ganske bra overens med min personlige mening om mange av de andre boekene i serien. Maa innroemme at jeg ikke er noen stor fan, selv om jeg oversetter boekene. En gang telte jeg hvor mange ganger det var snakk om glatting av skjoert i en av boekene, og det var neimen ikke faa!

Morten,
for tiden i Estland, derfor ingen norske bokstaver
Heh, søstra mi, som abonerer på Adressa, tok med anmeldelsa hjem til jul, bare for å plage meg og ødelegge juleferia. Ikke ble det bedre av at anmeldelsa av KoD sto rett under noe som vanskelig kan karakteriseres som annet enn en nesegrus tilbedelse av AFfC. Tror jeg må være en særdeles ukritisk leser, for ingenting av det frk. Almhjell klaga på har irritert meg.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Merkelige utsagn i anmeldelsen:

"Men hvorfor er romanen så kvelende kjedelig?"

Vel. Tror ikke kjedelig er ordet på ei bok på 800 sider som ble fortært på tre døgn... Noen andre?

"Det at karakterene til stadighet riser hverandre på rumpa er ikke med å gjøre det hele mer spennende, bare litt mindre troverdig. "

Til stadighet? Riser hverandre? Snøfting og slikt, ja, men rising? Tror jeg må ha oversett noe... Tuon gjorde vel muligens det med Mat? Og jo... Egwene ble jo spanket ganske grunidg i tårnet, men hallo da!

Amhjell kritiserer også RJ for ikke å gå nok i dybden når det gjelder spenningen mellom kjønnene, og den delen av kritikken er den eneste jeg godt kan forstå. Det er et spennende og interessant tema som ligger til grunn for mye av rand-land-intrigene, og det kunne gjerne vært utforsket mer og dypere.

Mangel på komunikasjon og snøfting og syting er jo en del av menneskeheten. Det er jo ingen som til tross for all slags prøvelser mister den delen av seg selv som alltid irriterer seg over enkelte ting, eller som mister sin usikkerhet bare fordi verden går under.

Kunne kommentert adskillig mer...
Urban tilværelse
Chriz
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Chriz »

Knife of Dreams er en veldig bra bok! Her kommer vi tilbake til det samme nivået som de første bøkene i serien. Urolig mange tråder som blir nøstet opp, skal ikke liste de opp, de er nevnt før i denne tråden. Jeg stiller meg bak de som mener Mat og Egwene sine POV er best! Gleder meg til Elaida bli kastet. :D
Endelig er vi ferdig med Faile sin fangenskap. Perrin ble så.. annerledes og kjedelig når hun var borte, så la oss håpe at ting endrer seg i neste bok, og at Perrin blir like kul som han var i TDR og TSR.
Boka får en sterk nier av meg. :)
Sa souvraya niende misain ye
- Mat
Merrilin
Hengiven
Hengiven

Post by Merrilin »

Denne boken er helt syk! Gidde den en tier, uten tvil!

Utrolig mange spennende scener i boka, lite dødtid, og veldig spennede å ha POV fra ellers "ukjente" personer som Harine, Furyk Kadere.

Også veldig mange spennende småelementer her, som at Perrin blir omtalt som Ulvekongen i Drageprofetiene i Seanchan, at Aram prøver å drepe han, og en ting jeg lurer en del på.. Ang. tipsene til Elyas om at Perrin burde holde på øksa lengre enn han gjør, vet han mer enn vi har fått inntrykk av?

Også Matt er jo helt utrolig å følge med på. Den "beste" karakteren jeg vet om, helt genial når det kommer til slag, men en slyngel og lathans :) Og at han nå er adelsmann er jo bare helt fantastisk ! Haha

Litt dumt at vi ikke fikk se mer av Rand og hva som skjer med Semirhage, men går utifra at dette ikke er glemt i den kommende boken :)
Post Reply