Lothar wrote:Oppdater her, da, hvis du finner ut noe
Jeg synes imidlertid det ville være dumt hvis det du sier, er tilfellet. Det får være grenser for hvor lett det skal være å omgå slike eder, og Egwene er da smartere enn som så?
Jeg sitter ikke med aCoS for hånden, men jeg mener at eden folk avla til Egwene, kan omgås. Grunnen til dette, er at de ikke sverger troskap til Egwene al'Vere som person, men som til Amyrlins Trone Egwene al'Vere.
Og når Egwene blir avsatt som Amyrlin og degradert til novise igjen, klarer Beonin å overbevise seg selv om at eden ikke holder lengre. Noe som kanskje ikke er så vanskelig, siden eden er presset frem, og ikke frivillig avgitt.
Men det viser seg jo at hun får noen vansker når Egwene fortsatt hevder at hun er Amyrlins Trone.
"Meg, jeg har ikke forrådt noen ting," sa hun stille. "Jeg ville aldri ha avlagt noen ed til deg hvis ikke det hadde vært for Hallen, de ville ha fått meg prylt hvis de hadde fått vite om de hemmelighetene du hadde kjennskap til. Kanskje til og med mer enn èn gang. Grunn til å sverge, nei? Jeg har aldri latt som jeg har vært så veldig glad i deg, men jeg overholdt eden til du ble tatt til fange. Men nå er du ikke lengre Amyrlin, ja? Ikke som fange, ikke når det ikke var noe håp om å redde deg, når du nektet å la deg redde. Og du er novise igjen, så det er to grunner til at eden ikke gjelder lenger. Alt snakket om opprør, det er bare fantasier. Opprøret er over. Det Hvite Tårnet, det kommer snart til å bli helt igjen, og det blir jeg ikke lei meg for."
[...]
Røde flekker blusset opp i kinnen til Beonin. "Jeg sier jo at jeg ikke har forrådt n-!" Hun avsluttet med et halvkvalt grynt og førte hånden til halsen som om den ikke tillot løgnen å forlate leppene hennes. Det beviste at hun ikke tilhørte den Svarte Ajah, men det beviste også noe annet.
Mye interessant, jeg kjøper ikke helt den med at hun ikke klarer å si at hun har forrådt noen, for det har hun allerede sagt tidligere(se øverst i sitatet).
Mye ordkløveri, men jeg velger å kjøpe den at hun har klart å forvrenge eden slik at den opphører når Egwene blir avsatt av Elaida.
I tillegg, i prologen til KoD får vi ett POV fra Beonin, og da får jeg inntrykk av at hun ikke tilhører Svart Ajah, utifra hennes egne tanker.
Men man kan jo aldri vite... Men som sagt, jeg kjøper den at Beonin er "god".