Harry Potter
Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki
Tror noe med ideen med de bøkene var at leserne skulle vokse i takt med Harry Potter og kunne identifisere seg best mulig med han og miljøet rundt. Nå som både "barnebøkene" og de mer "dystre" bøkene er ute, er det hvertfall blitt spennende for de fleste.
Når det kommer til filmene gjelder jo det samme der. De prøvde jo hardt (eller pga ny regissør) å få til en mer dyster film forrige gang, og jeg er sikker på at de siste filmene er mer tilsiktet et eldre publikum.
Når det kommer til filmene gjelder jo det samme der. De prøvde jo hardt (eller pga ny regissør) å få til en mer dyster film forrige gang, og jeg er sikker på at de siste filmene er mer tilsiktet et eldre publikum.
Kneel and swear to the Ta'veren, or you will be knelt.
Absolutt. Den er skreven med tanke på born, ergo er det ei barnebok.Stefan wrote:Men som Loki sier, ingenting galt i å være barnebøker, ser på Hobbiten som en barnebok også jeg, men syntes også den er svært bra.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

- Posts: 4724
- Joined: Tue May 03, 2005 0:22
- Location: Trondheim/Eidsvåg
- Contact:
Treeren syntes jeg var rett og slett vakker. I tillegg til at den var svært dyktig laget, rent estetisk sett, hadde regissøren ikke bare klart å gjenskape den utrolig deilige HP-atmospfæren, som er voldsomt viktig for meg, men han hadde også gjenskapt en noe slemmere og mer morbid versjon av humoren i bøkene.
Mer vekt på historie framfor action hadde han også...
Mer vekt på historie framfor action hadde han også...
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
Mitt problem med HP filmene er den **!@*#£##$!!`s musikken. Film-musikken er kanskje det aller viktigste når selve følelsen fra boken skal overføres til film. Det ble gjort glimrende i Ringenes Herre filmene, men i HP stemmer det bare ikke for meg.
Film-musikken i HP minner meg alt for mye om film-musikken til Hjemme alene filmene (hadde ikke overrasket om det er samme person som står bak musikken til begge filmene) og jeg husker godt at jeg satt og irriterte meg grenseløst over dette spesielt i den første filmen.
Har dog sett alle filmene og er enig i at den siste tok et kvantesprang i riktig retning. Har stor tro på den neste filmen da ildbegeret også er min favoritt i serien. Skal bli morsomt å se hvordan Voldemort ser ut i levende live!
Film-musikken i HP minner meg alt for mye om film-musikken til Hjemme alene filmene (hadde ikke overrasket om det er samme person som står bak musikken til begge filmene) og jeg husker godt at jeg satt og irriterte meg grenseløst over dette spesielt i den første filmen.
Har dog sett alle filmene og er enig i at den siste tok et kvantesprang i riktig retning. Har stor tro på den neste filmen da ildbegeret også er min favoritt i serien. Skal bli morsomt å se hvordan Voldemort ser ut i levende live!
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

- Posts: 4724
- Joined: Tue May 03, 2005 0:22
- Location: Trondheim/Eidsvåg
- Contact:
Skal se om jeg husker url-en; så den hos noen venner av typen til søstra mi, av alle ting...
Oi, se: den har kommet på filmweb!
http://www2.filmweb.no/trailer/article. ... leID=56324
Så den et sted hvor man bare trengte MSMediaPlayer, men denne trenger man QuickTime for å se. QuickTime er det imidlertid utrolig enkelt å få tak i...
Oi, se: den har kommet på filmweb!
http://www2.filmweb.no/trailer/article. ... leID=56324
Så den et sted hvor man bare trengte MSMediaPlayer, men denne trenger man QuickTime for å se. QuickTime er det imidlertid utrolig enkelt å få tak i...
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
Enig med mye av det dere skriver. HP er en god serie, men de første par bøkene er litt ... vel... barnslige. Historia topper seg hver gang JKR avslutter et kapittel. Dette er en enkel måte å skape spenning på, men litt for enkel for oss litt voksnere.
Jeg mener dette er problemet med filmene. Bøkene er fulle av små episoder, og for å få en film til å fungere må alle "småepisodene" syes sammen. Dette har de klart bra i forhold til hva de har å arbeide med synes jeg. Film en var utrolig flott og magisk. Kjempe bra rollebesetning!
Film to og tre har derimot ikke klart seg så bra. Fikk seriøse grøss av en assosiasjon jeg fikk mens jeg satt og kikka på treeren på kino: Olsenbanden junior, tenkte jeg, og så var filmen ødelagt for min del.
Nå skal det også sies at av alle fem bøkene så er jo toeren dårligst, så jeg forstår at det var vanskelig å gjøre den filmen så bra som de andre. Men jeg gleder meg til film nummer fire, og til bok nummer seks!
Jeg mener dette er problemet med filmene. Bøkene er fulle av små episoder, og for å få en film til å fungere må alle "småepisodene" syes sammen. Dette har de klart bra i forhold til hva de har å arbeide med synes jeg. Film en var utrolig flott og magisk. Kjempe bra rollebesetning!
Film to og tre har derimot ikke klart seg så bra. Fikk seriøse grøss av en assosiasjon jeg fikk mens jeg satt og kikka på treeren på kino: Olsenbanden junior, tenkte jeg, og så var filmen ødelagt for min del.
Nå skal det også sies at av alle fem bøkene så er jo toeren dårligst, så jeg forstår at det var vanskelig å gjøre den filmen så bra som de andre. Men jeg gleder meg til film nummer fire, og til bok nummer seks!





