Særemne - Tidshjulet

Diskuter nyheter, rykter og annet som er WoT relatert

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Post Reply
Smalahøve
Trollok
Trollok

Særemne - Tidshjulet

Post by Smalahøve »

3. klasse videregående og tid for særemnet:
Jeg har lest serien to ganger på norsk og en gang på engelsk og hadde veldig lyst å skrive om Tidshjulet, og valgte derfor temaet "Robert Jordan og Tidshjulet".

Så kom det til problemstillingen:
Etter å ha sett rundt på nettet etter andre oppgaver om tidshjulet, var en problemstilling rundt populariteten det eneste å finne. Etter å ha lagt problemstillingen
"Hvilke faktorer har spilt og spiller inn på populariteten for bøkene"
frem for læreren min (som syntes at det var en god ide og kom med nok av ideer) syntes jeg faktisk at det var en bra problemstilling. Men etter noen uker der jeg har sett på den, virker den bare mer og mer... idiotisk.

Jeg lagde en tråd tidligere i dag om den samme problemstillingen og likte Lothair Mantelar sitt svar og ide for en ny problemstilling som jeg føler mer for å skrive om:

"Personlig ville jeg tatt en problemstilling som sikta seg nærmere emner der jeg kunne benyttet min kunnskap om sjangeren - og bøkene, selvsagt - på en best mulig måte. Kanskje en oppgave der du sammenligner WoT med andre lignende verk innenfor sjangeren (som LotR, Eragon, Belgarion, Terry Brooks sine bøker, Riftwar osv osv). Da kunne jeg ha lekt meg med å peke på sjangertrekk, klisjéer og samtidig også gitt en ganske god forklaring på populariteten (nemlig at WoT er en finfin omskrivning av Tolkiens Lord of the Rings, akkurat slik de andre verkene jeg nevnte er)."

Så om dere har noe å komme med om noen av problemstillingene eller har noen egne ideer, er det bare å kjøre på. Er fortsatt i idefasen og all hjelp er satt pris på.

Takk for hjelpen på forhånd og takk for ideen Lothair

(lagde ny Tråd for å få det mer ryddig for de som skal lese den)
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Alt mitt harde arbeid, og så må jeg bruke et helt minutt bare på å slette det! Oh sweet woe :P

Men, men. Jeg burde vel være stolt over at du likte forslaget mitt. Husker at jeg selv var innom tusenvis av grusomme problemstilliger før jeg til slutt landet på en jeg kunne leve med (til en viss grad).

Min erfaring med å skrive særemnet fortalte meg at det var veldig nyttig å bare sette seg ned noen punkt du vil diskutere. Nivået på slike oppgaver er ofte ikke så veldig høyt uansett hva norsklæreren din sier; han vil være fornøyd hvis oppgaven din ser pen og ryddig ut og kan leses uten at han må klø seg altfor mye i hjernebarken.

Skaff deg noen punkt du vil diskutere. Hvis jeg tar utgangspunkt i min utspekulerte idé - som er sitert så flott i din post, ville jeg tygd over om jeg kanskje burde inkorporere flere fantasyverker for å lette min byrd. Det er lettere å se på vanlige ting som sjangertrekk og tematiske likheter når du slipper å måtte gå så i dybden som WoT ville krevd for at du skulle få noe vettugt ut av det.

Med andre ord; det er lettere å gjøre én ting ordentlig flere ganger enn å gjøre én ting og ikke vite om det blir bra i det hele tatt.

Personlig synes jeg kanskje det hadde vært mest interessant å se på likheter mellom Ringenes herre og andre fantasyverk (herunder selvsagt WoT). Dette er fordi læreren din trolig har lest RH og dermed har et forhold til boka, og kan dermed lettere relatere til emnene du tar opp. Jeg har personlig prøvd å skrive tekster om obskure science fiction bøker og lignende som ikke har falt i god jord fordi ble vanskelig å skjønne en analyse av noe man ikke skjønner. Ganske innlysende i grunn, ikke sant?

Altså. Ta utgangspunkt i LotR og kok den ned til sine komponenter:

1. Hovedrollene. Arketyper og stereotyper innen episk fantasy (trollmannen, bondegutten, the dark lord osv)

2. Tematikken (gode mot det onde)

3. Vanlige plottelementer (magi?)

4. Historienes oppbygging og likheter (Begynnelsen på WoT og RH er for eksempel skremmende lik)

5. Kvinners rolle i episk fantasy? (dette kan i grunn være nok til et helt særemne)

et cetera ad infinitum ad nauseum.

Håper jeg var til hjelp :)
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Mierin Eronaile
Sitter
Sitter

Post by Mierin Eronaile »

Lothair Mantelar wrote: 5. Kvinners rolle i episk fantasy? (dette kan i grunn være nok til et helt særemne)
Dette hadde jeg som særemne faktisk. Det gikk veldig fint. Enkelt og greit å skrive om.
lolzi
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Er helt sikker på at læreren din ville likt dette:

"En sammenlikning av moderne fantasy representert ver Robert Jordans verk, "Tidshjulet", og den tradisjonelle eventyr-sjangeren."

Da kunne du rett og slett brukt "eventyr"-oppskriften og vist hva du kunne om denne, ved å vise til avsnitt i Tidshjulet som har fellestrekk.

Enkelt og helt sikkert en femmer/sekser. Om du kan skrive rettskriving så. :)
Urban tilværelse
Smalahøve
Trollok
Trollok

Post by Smalahøve »

Tenkte litt på det her i dag og føler egentlig mest for å skrive om Tidshjulet og likheter med andre moderne fantasy bøker, eller det Ceres skrev:
"En sammenlikning av moderne fantasy representert ver Robert Jordans verk, "Tidshjulet", og den tradisjonelle eventyr-sjangeren."

Men så gjenstår et problem, hvordan å få dette ned i en problemstilling. Har tenkt på dette litt også, har en del muligheter, men alle forslag dere kan komme med er velkomne :)
Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Asphyxiate »

Tja, problemstillingen er ikke så farlig, den viser jo bare hva du skal jobbe med/skrive om. Ta det lett, slik at det ikke kan være ting du ikke får med som problemstillingen insinuerer, vær konsis! Feks "Hvilke likheter finnes det mellom de tradisjonelle eventyrene og den moderne fantasyen, representert ved "Tidshjulet" av R.J." Den trenger ikke å inneholde alt det du tenker å ta med, det gjør du i innledningen av oppgaven hvor du utdyper problemstillingen.
Manbearpig
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

For å oppnå god karakter gjelder det dessuten å være super kritisk. Bare fordi du liker tidshjulet betyr ikke det at norsklæreren din gjør det, og dette er ikke din mulighet for å bevise at du har rett, men for å vise at du har logisk sans og evne til å dissikere verket.

Dersom du på noe tidspunkt i oppgaven din skriver: "Jeg elsker tidshjulet!" eller liknende så er du fordømt.
Urban tilværelse
Aldieb
Mørkefrende
Mørkefrende

Post by Aldieb »

Jeg vil også skrive særemne om Tidshjulet. Går bare på VG2 enda, på en skole som nekter oss å bruke PC, gir oss bare drittoppgaver som handler om globalisering og rasisme. Lykke til med oppgaven iallefall :D
“Schemes within schemes. The Great Serpent is a good sign for you Aes Sedai, I think. Someday you may swallow yourselves by accident.”
TamalThor
Asha’man
Asha’man

Post by TamalThor »

Hadde en framføring for noen uker siden om det gode og onde i WOT-serien.. Var heldig med å ha en norsklærer som også er fan av WOT :wink:

Men det er mye morsommere og enklere å skrive om noe man liker, og faktisk kan mye om. ;)
Merrilin
Hengiven
Hengiven

Post by Merrilin »

Da vår klasse hadde særemne, opplevde jeg at læreren satt pris på følgende da han skulle sette karakteren:
- En definert, velformulert og dyp problemstilling (IKKE "Hvorfor er tidshjulet kjekt?")
- En ryddig og oversiktlig powerpoint-presentasjon
- Det å kunne snakke uavbrutt, dvs uten notater
- Ett klart og tydelig svar/konklusjon på problemstillingen.

Dette bare til info om hvordan oppnå en god karakter ;)

Så til problemstillingen;

Etter å ha lest gjennom diverse forslag, faller faktisk valget mitt på en blanding mellom din første problemstilling "Hva er det som gjør Tidshjulet så populært(kanskje litt bedre forumlert: Hva er det som appelerer til leserne i Tidshjulet slik at det er blitt en av verdens mest populære fantasy-serier?) og Lothair Manthelar's.
Ved å ha denne problemstillingen kan du uten problem dra inn alle elementene du ramset opp, det er rett og slett en glimrende mulighet for å veie Tidshjulet opp mot andre serier, samtidig som du gir ett klart bilde av hvordan Tidshjulet er bygget opp.
Smalahøve
Trollok
Trollok

Post by Smalahøve »

Må si takk for hjelpen :) Fikk igjen særemnet i dag og det gjekk no greit. Læreren gav oss både muntlig og skriftlig karakter for arbeidet, og jeg fikk to 5'ere :)

Kjørte en liten vri av Asphyxiate sitt forslag:
"Kan den moderne fantasyen, representert ved Robert Jordans "Tidshjulet", være inspirert av det klassiske eventyret"

Igjen takk for hjelpen, tviler jeg hadde fått noe til uten disse forslagene :)
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Shallis »

Gratulerer :D Ikke at jeg gjorde noe særlig assa, men alltid bra å høre om gode karakterer :D
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
Post Reply