Konserttråden

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Tenkte jeg skulle prøve å sparke liv i noen gamle tråder, så det kanskje blir litt mer å lese på meg når jeg stikker innom igjen over helga.

Egentlig har jeg aldri vært noe særlig til konsertgjenger, men da et av de desiderte favorittbanda mine, Dinosaur Jr, kom til Trondheim i august, måtte jeg selvfølgelig ta turen. Dessverre har de spilt protogrungen sin i over tjue år, og må derfor spille alt for jævla høyt, noe som medførte at Js følsomme og geniale gitarsoloer fullstendig drukna i støy, støy og atter støy. Hadde jeg ikke hatt hodet i ræva, men kommet på øreplugger kunne det dog kanskje ha vært bedre. Men det er litt kjipt at man må ha øreplugger for å nyte en først og fremst auditiv kunstart. Det kunne dessuten kanskje ha passet bedre i et litt større lokale enn Storsalen på Samfundet; Storsalen blir litt for intim...

Ellers var det jo Gåte under UKA, og selv om jeg aldri egentlig har vært den helt største Gåte-fanen (jeg liker dem godt, men er ikke helt frelst) måtte jeg nesten ta turen. Siden jeg gikk glipp av dem ved tre-fire anledninger mens de fortsatt var aktive, mener jeg. Og konserten var grei nok, den. Eller, mer enn grei nok, egentlig; den var veldig bra. Tror ikke jeg har reflektert særlig over hvor utrolig crescendo-basert musikken deres er før; de var jo nesten på Explosions in the Sky-nivå.

Det ser ikke ut til å være alt for mange spennende konserter i Trondheim i vår, og jeg gidder ikke dra langt. Men én godbit skal jeg i alle fall få med meg: Mew den 12. februar. Har høye forventninger. ^^
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Jeg fikk med meg Dinosaur jr. i på Rockefeller, noe som var en stor opplevelse for en gudfryktig fan som meg. Fikk sneket meg helt fremst i klynga og slapp dermed også de villeste opptøyene som oppsto bak meg.

En kompis dro meg med på the Prodigy (igjen...) i høst, midt i den verste svineinfluensa-hysteriet. Er ingen stor Prodigy fan, men har nå sett dem to ganger live med bare noen måneders mellomrom (de spilte på Hove). Oppvarmingsbandet deres var forferdelig; som å høre på en emo prog-rock remix av Super Mario soundtracket, men det tok seg opp når Prodigy spilte. Det ble alt i alt en fornøyelig, om enn svett aften, dog nå har jeg hørt Smack My Bitch Up for siste gang (forhåpentligvis).

Var også så heldig å få med meg Grizzly Bear og St. Vincent da de var i Oslo. Jeg tror begge har spilt bedre konserter før (St. Vincent spilte INGEN av mine favorittlåter :( ), men absolutt en morsom opplevelse. Two Weeks var vel en av fjorårets største slagere (Lady Gaga eksludert, selvfølgelig).

Hadde lyst å se Kaizers og Grand Island i februar, men den var jommen meg utsolgt allerede. Får nøye meg med Motorpsycho, Yeasayer og the Magnetic Fields i mars i stedet :)
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

På Samfundet var det helt fremst det var mest styr, og gjengen jeg var der med sto akkurat nærme nok til berserkerne til at vi fikk mesteparten av ølet deres på klærne våre. Ikke at det var noe problem for dem; de virka ikke som de trengte øl i det hele tatt, men det var jo litt kjipt for oss.
- Verg., Aen., 3.315.
Chriz
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Chriz »

Jøss, ikke mange innlegg siden mitt siste.. Den konserten er vel for øvrig den eneste ordentlige konserten jeg har vært på (om man ikke regner korpskonserter da...) i nyere tid. Noen som har konsert/festivalplaner for våren/sommeren da? :p
Sa souvraya niende misain ye
- Mat
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Er det noen festivaler som har lyst ut et brukbart program, da? Sist jeg tok runden var det smått med band jeg vil se. Roskilde har Muse, og selv om jeg ikke er noe stor fan akkurat så hadde de sikkert vært fete å se live.
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Mierin Eronaile
Sitter
Sitter

Post by Mierin Eronaile »

muuuuuuse :D de har jeg lyst til å se! Også er de bra live!
Vurderer strekt å ta meg en festivaltur i sommer. Har aldri vært på festival før, så nå er det virkelig på tide!
lolzi
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer

Post by Faile »

Terje wrote: Ellers var det jo Gåte under UKA, og selv om jeg aldri egentlig har vært den helt største Gåte-fanen (jeg liker dem godt, men er ikke helt frelst) måtte jeg nesten ta turen. Siden jeg gikk glipp av dem ved tre-fire anledninger mens de fortsatt var aktive, mener jeg. Og konserten var grei nok, den. Eller, mer enn grei nok, egentlig; den var veldig bra. Tror ikke jeg har reflektert særlig over hvor utrolig crescendo-basert musikken deres er før; de var jo nesten på Explosions in the Sky-nivå.
Jeg og Lieungh var der vi også. Stod helt forran, på den sia som Magnus stod selvfølgelig, hu innsisterte på det. Jeg er ikke den største Gåte-fanen jeg heller, men jeg må si at konserten faktisk var veldig bra. Blei sikkert litt revet med av stemninga, siden jeg stod der hvor alle blodfansa stod, men men. ^^ De veit hvertfall hvordan man lager show på scenen!
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Asphyxiate »

Det er vel ikke mange festivaler som har hatt de største slippene ennå, men ser at Hove feks skal ha habile Gallows, Dizze Rascal, Serena Maneesh og Kråkesølv, som for min del ga ut forårets beste norske musikalske utgivelse (fløtt deg John Olav Nilsen!). Mens Øya nok en gang virkelig henter inn kvalitet, nevner i fleng: The Gaslight Anthem, Pavement, Converge, Iggy & The Stooges. Heller ikke Roskilde har hatt de største slippene ennå, men har bl.a. Muse, NOFX, Pavement og det syke bandet Valient Thorr.

Personlig oppfylte jeg IKKE fjorårets mål om flere konserter enn tidligere år. Det ble med The Gaslight Anthem på Lille Vega (København) og Adolescents på Garage (Oslo). Men her var det kvalitet som gjaldt, og ikke kvantitet. Jeg mener, fy pokker for noen konserter! Legendariske The Adoelscents spilte fletta av de fleste, selv om Tony Reflex/Adolescent etc. og Steve Soto er over 50! The Gaslight Anthem var også ikke bare bra, men fordømt bra! Fikk jo også med meg oppvarmingsbanda og, så de er kanskje verdt å nevne. For The Adolescents var det Ronny Pøbel, ganske rett fram punk på norsk, og Blood Command som virker spennende og som gir ut plate før sommern. For The Gaslight Anthem var det Polar Bear Club som er et av de største "nye" hardcorepunk banda i USA og Frank Turner, en av de bedre punkbandmedlem gone singer/songwriter.

Alt i alt var 2009 kvanitetsmessig ikke så supert, men kvalitetsmessig var det supert. 2010 virker hittils ikke like spennende, desverre!
Manbearpig
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Jeg er ikke den mest ivrige festivalgjengeren, for å si det mildt. Jeg pleier å begrense meg til det som eventuelt måtte være av interesse på Moldejazz, som jo er rett i nabolaget og såvidt jeg ser ikke har sluppet en eneste artist ennå, og Raumarock, som stort sett bare har det norske rælet som er på alle andre grendafestivaler i hele Norge.

Og å reise særlig langt, er jeg ikke sikker på om jeg gidder. Er ikke så glad i gjørme og telt, egentlig.
- Verg., Aen., 3.315.
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General

Er ingen stor fan av telt-liv, men festival-liv er nokså deilig i små doser. På Hove var det steikende sol hvert eneste minutt under hele festivalen, og ikke en dråpe med gjørme noe sted.

Dette står selvsagt i sterk kontrast til året før da det regnet så mye av teltene fløt rundt som et moderne kunstverk.
Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Asphyxiate »

Det var vel det året jeg var der, nemlig 2007. Det er min eneste telt-festival-opplevelse, og ga ikke så sykt mye mersmak (daglig regn, og en masse gjørme). Men festivallivet er jo ganske digg, sove til et stykke ut på dagen, rusle rundt på campen, og så rusle inn på konsertområdet og gå litt fram og tilbake og se på flere band, drekke mer og mer øl, for så å slokne halvveis inn i teltet (ikke nødvendigvis ditt eget)
Manbearpig
Post Reply