Hva leser du for tiden? II

Diskuter andre bøker dere leser

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki

Chriz
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Chriz »

Arg, jeg klarer ikke å sette meg ned med en bok for tiden! Det er litt irriterende til tider. Jeg har lest et godt stykke i Lamentation, og nå har jeg og lånt to tilfeldige bøker på biblioteket, Gardens of the Moon av S. Erikson, og Daggerspell av K. Kerr. Vi får se hvordan det går med det... Tips?
Det jeg derimot har gledet meg over, er å ha hørt the Eye of the World på lydbok de siste ukene. Enern er skikkelig bra altså, selv om jeg alltid sliter med å henge med på slutten.
Sa souvraya niende misain ye
- Mat
Siri Sedai
Den Eldste
Den Eldste

Post by Siri Sedai »

Gjenlesning av WOT her også. Er kommet til bok nr 8.
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Shallis »

Jeg har vært på bokhandel og kjøpt meg masse nye bøker :D

Har kjøpt:
- Garden of the moons og Deadhouse Gates
- Alice's Adventures in Wonderland
- The Lies of Locke Lamora og Red seas under Red skies
- American Gods

Problemet nå er å finne ut hvor jeg skal begynne xP
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Jeg vil gratulere Shallis med sin fantastiske boksmak, og håper ho klarer seg over bøygen som er "Gardens of the Moon", fordi "Deadhouse Gates" er en virkelig rysare!

Selv ble jeg ferdig med "Horns" av Joe Hill (også kjent som sønnen til Stephen King), som var en de bøkene jeg så mest frem til i 2010. Boka handlet om en ung mann ved navn "Ig" som våkner opp etter en litt forfyllet aften, og oppdager til sin forundring at han har djevelhorn i panna. Som en konsekvens av dette begynner alle han møter å snakke om synd og all slaks galskap de vanligvis holder godt skjult for offentligheten, og etterpå glemmer de at samtalen i det hele tatt tok sted. Ig, som har blitt familiens og bygdas skam etter at han angivelig drepte og voldtok sin kjæreste, bestemmer seg for å bruke sine nye krefter for å finne den virkelige skyldige, og vi får deretter en historie full av tanker om tap, hevn and the devil and the deep blue sea :)
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Shallis »

Lothair Mantelar wrote:Jeg vil gratulere Shallis med sin fantastiske boksmak, og håper ho klarer seg over bøygen som er "Gardens of the Moon", fordi "Deadhouse Gates" er en virkelig rysare!

Selv ble jeg ferdig med "Horns" av Joe Hill (også kjent som sønnen til Stephen King), som var en de bøkene jeg så mest frem til i 2010. Boka handlet om en ung mann ved navn "Ig" som våkner opp etter en litt forfyllet aften, og oppdager til sin forundring at han har djevelhorn i panna. Som en konsekvens av dette begynner alle han møter å snakke om synd og all slaks galskap de vanligvis holder godt skjult for offentligheten, og etterpå glemmer de at samtalen i det hele tatt tok sted. Ig, som har blitt familiens og bygdas skam etter at han angivelig drepte og voldtok sin kjæreste, bestemmer seg for å bruke sine nye krefter for å finne den virkelige skyldige, og vi får deretter en historie full av tanker om tap, hevn and the devil and the deep blue sea :)
Takk for det, men nå har jeg jo forhørt meg med dere før jeg valgte noe som helst, så nå bør dere ikke skuffe meg :D

Angående Horns hørtes den kjempebra ut :)
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Asphyxiate »

Har selv startet på American Gods (Gaiman), etter at den har vært sånn nr 2-3 på leselisten i laaaang tid - hver gang den har nærmet seg nr 1, så har det dukker opp en eller flere nye foran. Hittils ihvertfal særdeles lesverdig
Manbearpig
Akira
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Akira »

Jeg har gått imot mitt eget prinsipp om å holde meg til 1 bok om gangen og leser nå flere.

Toll the Hounds av Steven Erikson, Malazan-serien er min favoritt blant disse store fantasy-forfatterne nå, han skriver så utrolig bra og spennende at det sjelden er et kjedelig øyeblikk i bøkene hans. Og karakterene er fantastiske.

Og som den halvgale Halo-fanen jeg er, holder jeg på med den gigantiske Halo Encyclopedia, som er et komplett leksikon over Halo-universet.

Jeg leser også Sjur Gabriel og Avkom i forbindelse med norsken på Bjørknes. Dette er en sjanger som nesten tar livet av meg, er virkelig deprimerende. :P

Ellers så står det en shitload med andre bøker i hyllene mine og venter på å bli lest.
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."
Mierin Eronaile
Sitter
Sitter

Post by Mierin Eronaile »

Du er heldig som har mye å lese! Jeg ble akkurat ferdig med a Feast for Crows, og nå vet jeg ikke hva jeg skal lese. Jeg har det alltid sånn rett etter en bok. Med mndre jeg har lagt frem en ny på nattbordet.
lolzi
Eerath
Hengiven
Hengiven

Post by Eerath »

Jobber fortsatt med Lord of Chaos, og tar noen hvilepauser ved å lese litt av Hobbitten. Den nyfødte tar litt for mye tid til at jeg føler jeg kommer skikkelig i gang med lesingen igjen.
"Why do we fall, sir?"

"So that we might better learn to pick ourselves up."
Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Asphyxiate »

Mierin Eronaile wrote:Du er heldig som har mye å lese! Jeg ble akkurat ferdig med a Feast for Crows, og nå vet jeg ikke hva jeg skal lese. Jeg har det alltid sånn rett etter en bok. Med mndre jeg har lagt frem en ny på nattbordet.
Sliter ofte med det selv, er litt "synd" å gå direkte fra en bok, spesielt når det er i en serie, til en ny. Pleier da ofte å gå en tur på biblioteket og bare skikke og se om det er noe som ser spennende ut, eller på outland. Ofte jeg velger enkeltstående bøker for å ikke peise rett ut i en serie, om det ikke er en bok i en serie jeg har lest før i
Manbearpig
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Eg har brått fått vinterferie, og har tatt pause i frå den litt tyngre "No country for old men" av Cormac McCarthy for å lese litt anna. I går fekk eg utruleg lyst til å lese "En folkefiende" av vår kjære Ibsen, men dog ikkje lenger enn til det meste kjende sitatet. Det vart så eg tok med dei to siste replikkane og, dog.

Sidan sist har eg lese ut den fyrste av Fosse sine samlade, altså dei seks fyrste skodespela hans. Eg har og lese Eugene O'Neill sin "Lang dags ferd mot natt". For uinvidde er O'Neill ein av dei største amerikanske dramatikarane, med psykologisk drama og fyll som hovudgreiene. Anbefales på det sterkaste, då O'Neill verkeleg kan dei to nemnde temaa.

Og no er eg i gang med ei lita søt bok om livet etter dauden i eit kristent perspektiv. Namnet er "Ditt livs sjokk" eller noko liknande, og forfattaren ser eg ikkje i farta, så så veldig farleg er det vel ikkje. Men eg tek meg i tenkje litt over forhaldet mitt til Gud undervegs, så noko godt gjer vel boka.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Mierin Eronaile
Sitter
Sitter

Post by Mierin Eronaile »

Har funnet ut at jeg skal lese "Og solen går sin gang" av Ernest Hemingway. Noen som har lest den her? I så fall, hva synes dere?
lolzi
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Eg nevnte i ein annan post at eg stod millom A Game of Thrones og Bestialitetens historie. Om det freista aldri så mykje med gjenlesing av Martin, så starta eg på Bjørneboe, og jaggu lik eg det. Etter 70 sider kan eg trygt seie at eg ikkje angrer. Martin er der og er trygg seinare, han.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Chriz wrote:Arg, jeg klarer ikke å sette meg ned med en bok for tiden! Det er litt irriterende til tider. Jeg har lest et godt stykke i Lamentation, og nå har jeg og lånt to tilfeldige bøker på biblioteket, Gardens of the Moon av S. Erikson, og Daggerspell av K. Kerr. Vi får se hvordan det går med det...
GotM er på kanten til god, men veeeldig tung. Det går dog bedre etter hvert, Deadhouse Gates og Memories of Ice er blant de beste fantasybøkene som eu utgitt de siste åra. Kerr er blant favorittene mine, hun skriver ganske god keltisk fantasy, men hun har et litt dårlig rykte er tidvis litt hit-and-miss. Det holder å lese en av seriene hennes, og da er ikke den der av de verste.
Har funnet ut at jeg skal lese "Og solen går sin gang" av Ernest Hemingway. Noen som har lest den her? I så fall, hva synes dere?
Har bare lest Farvel Til Våpnene og et par noveller, og de var ganske gode. For å si det mildt. Har dog hørt rykter om at Klokkene Ringer For Deg skal være bedre enn Og Solen Går Sin Gang, da sistnevnte stort sett kretser rundt en mann eller to som prøver å drikke seg ihjel i Pamplona under okseløpene. Men jeg leste Og Solen Går Sin Gang-pastisjen Dødt Løp av Erling T. Gjelsvik på videregående, og den var ikke verst. Men jeg er veldig interessert i å høre hva du synes om den, når du er ferdig. :)

Ellers leste jeg ut The Gone-Away World av Nick Harkaway for to uker siden. Og den var genial. Fantastisk blanding av action- og idéfokusert science fiction. Kan virkelig ikke anbefale den varmt nok. all heder og ære og løfter om mange spanderte pils til Lotta for anbefalingen.

Jeg har imidlertid ikke kommet meg skikkelig i gang med noe siden da. Hadde tenkt å gå løs på Catch-22, etter å ha hatt den i bokhylla i fem år, men da jeg gikk for å hente den falt mine øyne blå på en oversettelse av Homers Illiaden som jeg fikk til jul av ei venninne. Så da begynte jeg på den, heller enn å prøve å gjøre meg ferdig med en av de veldig mange andre bøkene jeg holder på med for tida...

EDIT: Har jeg forresten nevnt at jeg endelig har funnet og kommet meg igang med Jorge LUis Borges' "Labyrinter"? :D Har lett etter den i seks-sju år, minst, så det var godt å finne den. Genial samling kortprosa, hvor høydepunktet så langt hat vært et essay om en person som bestemte seg for å skrive Don Quixjote. Ordrett, en gang i første halvdel av 1900-tallet. Fantastisk premiss, fantastisk utførelse, med gjennomgang av implikasjonene av den nye utgaven; hvordan betydningen av historien endrer seg når forfatteren blir en annen, uten at så mye som et ord av teksten blir annerledes.

Nevnte jeg at dette er geniale saker?
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Så bra at du likte The Gone-Away World, Terje. Den eneste andre jeg kjenner som har prøvd boka måtte gi opp etter hundre sider, og har siden sagt det var den verste boka han har lest på lenge, så jeg var litt bekymra da du uttrykte litt tvil i starten.

Og faen, jeg burde leste noe av Borges, men for øyeblikket er jeg igang med et forsøk på John Crowleys klassiske fantasyroman "Little, Big". Har også Benioffs roman "25th Hour" liggende, men jeg burde kanskje la den fantastiske film-adapsjonen synke litt lenger ned i underbevisstheten før jeg går løs på den.

Fikk også fatt i Brian K. Vaughans vol. 2 av Ex Machina i hardcover. Jeg har digga alt av BKV jeg har lest utenom vol. 1 av denne serien, men min samlemani kunne ikke stanses, og halvveis inni denne boka var alle tvil glemt. Nå håper jeg bare at BKV får fart på filmkarrieren, eller aller helst begynner på en ny Vertigo-serie...
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Post Reply