For oss som venter på Towers of Midnight

Diskuter nyheter, rykter og annet som er WoT relatert

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Sit, de gode argumentene renner jo bare ut av deg i dag! :o
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer

Post by Faile »

Ser du. Det er håp for alle n00bs. 8)
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Smalahøve
Trollok
Trollok

Post by Smalahøve »

Hvis Dem har en hær er det egentlig bare å ramse opp de med makt over hærene (tviler egentlig på at Dem ville hatt en "mindre" stilling enn personen med makten). Det gir jo da:

- Rand - kan jo krysses ut med en gang
De som har makt over Rands hær rett under han er:
- Bashere - blir nesten som å si at Thom er Dem
- Aielhøvdingene - tviler STERKT
- Ituralde - greit mange kapitler ble fortalt gjennom han, og føler jeg kan konkludere med at det ikke kan være han etter å ha lest dem.
- Darlin - kan jo alltids komme en liten overraskelse, men tipper Min ville ha lagt merke til et eller annet når hun leste auraen hans.
- Dobraine - Igjen, tviler. Har vært alt for mye rundt Rand og Min burde ha sett noe.
- Resten av adelen under Rand mener jeg har for liten status, for lite makt og er for sløve til å kunne være Dem.

- Shara - han kan jo alltids ha tatt turen over der, og Graendal kan jo ha hjulpe han med å skaffe seg makt med å bortføre lederene (sha'boy-ett-eller-annet). Men igjen syntes jeg å huske at Dem hadde sikret seg en posisjon før Graendal stakk og tok de. Og ville hun ha prøvd å få Sammael til å fokusere på Shara hvis Dem var der?

- Seanchan? Han kan jo kanskje ha rollen som han seanchanske generalen (han som Suroth trodde ville prøve å bli Keiser under Tuons forsvinnelse og Den Keiserlige Familiens død. Han har makt over en hær og har en solid posisjon. Men igjen, Dem ville kanskje hatt den øverste rollen.. Å fjerne tuon ville ha vært enkelt for han. Og siden Semirhage var Suroths So'jhin, tviler jeg egentlig at to Fortapte plasserer seg så nærmt hverandre/ i samme samfunn.

- En av kapteinene i Mats hær? Talmanes? Estean? Edorion? Reimon? Carlomin? Men, tviler. Dem ville ha skaffet en hær som er lojal til han, og slik som det ser ut som i Mats hær, er alle 100% lojal til Mat og "forguder" han som en general.

- En i det svarte tårnet? Vi kan jo utelukke Taim ifølge Jordan (og jeg tror han er den ene som strengt tatt hadde peiling på det her). Men kan jo være en høystående person i det svarte tårnet som har kontroll over hærene. Kanskje en ny "Tsorovan'm'hael" eller en ny "Baijan'm'hael" etter Rochaid og Gedwyn døde?
Du kan kanskje tvile litt med å si at: "to Fortapte på en plass?" Men så må du huske at et fåtall viste hvem Osan'gar var, kanskje han hadde forkledning, og kanskje de bare sullet rundt der begge to uten å vite om hverandre.

- En av Grenselandenes konger? Paitar eller Easar?

- Så til slutt har vi Andor. Han kan jo alltids ha gjømt seg i Elaynes hær, men tror den er for liten for Dem. Han har også hatt seg en "sikret" stilling i flere bøker, og Elaynes hær har ikke vært der noe lenge, og du kan heller ikke si at det var noe spesielt der før Elayne kom.

- Han kan jo for all del sitte foran peisen i en hytte i The Blight med en grisesvær Trolloc/Myrdraal hær.

Jeg mener du kan også utelukke alle som har vært i nærheten av Rand samtidig som Cadsuane var der. Når Rand ble angrepet av Semirhage var det tydeligvis en av Cadsuanes ter'angrealer som "brøt gjennom" og fjernet forkledningen til Semirhage. Lews Therins minner hjelper Rand til å kjenne igjen alle de Fortapte og han kjente Semirhage igjen på flekken. Derfor mener jeg at hvis Dem hadde vært en som Rand og Cadsuane noen gang har snakket samtidig med, ville forkledningen ha forsvunnet og Rand vile ha kjent han igjen (eller Rand ville ha kjent han igjen med en gang hvis han ikke hadde forkledning).

Det gjør at vi står igjen med følgende:
- Shara
- Seanchan (han general-typen som jeg ikke finner navnet på)
- En høytstående person i Det Svarte Tårnet
- Paitar
- Easar
- En kaptein i Andors hær (under sterk tvil)
- Grisestor Trolloc/myrdraal-hær

Greit langt innlegg :) God stemning
"Sa souvraya niende misain ye"
"I am lost in my own mind."
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Shallis »

Smalahøve wrote:Jeg mener du kan også utelukke alle som har vært i nærheten av Rand samtidig som Cadsuane var der. Når Rand ble angrepet av Semirhage var det tydeligvis en av Cadsuanes ter'angrealer som "brøt gjennom" og fjernet forkledningen til Semirhage. Lews Therins minner hjelper Rand til å kjenne igjen alle de Fortapte og han kjente Semirhage igjen på flekken. Derfor mener jeg at hvis Dem hadde vært en som Rand og Cadsuane noen gang har snakket samtidig med, ville forkledningen ha forsvunnet og Rand vile ha kjent han igjen (eller Rand ville ha kjent han igjen med en gang hvis han ikke hadde forkledning).
Vi vet ved flere tilfeller at denne fungerer på kvinner, men er vi sikre på at den har samme effekten på menn? Den bør kanskje det ettersom Cadsuane har brukt mye tid på å fange Falske Drager, men jeg er likevel ikke helt overbevist. Det blir litt for enkelt, bare...
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer

Post by Faile »

Ser ut som, etter litt googling, at vi må forkaste noen av våres teorier her.(min blant annet :( )

Henta fra en diskusjon fra dragonmount:
To add to the RJ statement, Brandon said that Demandred had not been seen during KoD, and refused to answer if he had been seen in TGS. So it's entirely possible that the Demandred secret ID has not yet been onscreen.
Dette kan jeg da ikke finne noen link som bekrefter(ikke at jeg lette så nøye heller da men)

Jeg veit jeg har lest i et referant fra en spørsmålsrunde at RJ har selv sagt at vi ikke har sett hans falske identitet før CoT(eller kanskje han inkluderte CoT også, litt usikker her), og nå har visst Sanderson bekrefta at vi heller ikke har sett han i KoD.(her kan jo jeg håpe at han sa feil og mente CoT, siden min hest først dukka opp i KoD :P )

Så hvis dette stemmer så kan man jo helle mer og mer til dette forslaget her:
Smalahøve wrote:Han kan jo for all del sitte foran peisen i en hytte i The Blight med en grisesvær Trolloc/Myrdraal hær.

Hadde jeg hatt mer penger igjen, så hadde jeg satt dem på Shara...
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Torbjørn »

http://docs.google.com/View?docID=dcjsp ... on=_latest

via

http://www.theoryland.com/vbulletin/sho ... .php?t=372
Someone asked for clarification about whether we had seen Mesaana's and Demandred's alter-egos on screen. Sanderson said that we had seen Mesaana's alter-ego on screen as of Knife of Dreams, but that we had not seen Demandred's alter-ego on screen as of Knife of Dreams. Sanderson would not elaborate on whether Demandred's alter-ego had been seen in The Gathering Storm—Sanderson didn't want to narrow down the suspects for us if Demandred really had appeared in The Gathering Storm.
Crossroads of Twilight book tour 16 January 2003, Dayton OH - Michael Martin reporting
Q: Have we yet seen the alter-ego Demandred presents to the Third Agers on-screen?
A: NO. (I asked twice to make sure.)
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer

Post by Faile »

Takk, inca! Kan visst alltid regne med at du har mer orden på ting enn meg. ^^
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Jeg snakka forresten med en kompis her om dagen, som hadde kommet over en WoT-diskusjon på et ASOIAF-forum, og følgelig la fra noen punkter for meg som i ettertid virker ganske plausible.

Det første var ganske enkelt at Rand kan komme til å bruke The True Power (The Dark One sin, i tilfelle jeg skulle glemme ting her) når han skal forsegle nevnte mørke personasje sitt fengsel. I så fall ville det løst problemet med smitten -- det ville vel snarere vært en fordel om denne kraften ble ubrukelig for mennesker. Den er jo nesten det allerede, etter Ishy å dømme, men dog.

Et par innvendinger melder seg likevel. Den første er ganske enkelt denne: må ikke folk ha tillatelse fra Den Mørkeste, eller i alle fall hans samtykke for å få brukt den kraften? I så fall virker det mildest talt lite sannsynlig at Rand vil få brukt den i et slikt henseende. Videre, vil en kraft som emanerer fra Den Mørkeste være i stand til å fungere som et (meta)fysisk hinder for ham?

Disse innvendingene til tross, det er et godt forslag.

Det andre forslaget var at verden har holdt på å rakne ikke (bare) fordi Den Mørkeste strekker seg ut og tar på den, men (også) fordi Rand har vært så mørk og, eh, gal. Jeg er litt skeptisk til denne også, siden f.eks. værproblemene vanskelig kan forklares med denne modellen, men hvis vi sier at det er en blanding, litt Rand, litt Den Mørkeste, blir den straks bedre. Men kanskje det bare er ønsketenkning fra min side, fordi det hadde vært fint hvis Rands bedring fikk litt mer vidstrakte konsekvenser enn at han bare blir friskere i hodet...

Noen som i farten kommer på noen RJ-sitater eller profetier som kan tolkes i den ene eller den andre retningen? :?
- Verg., Aen., 3.315.
Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Asphyxiate »

Terje wrote: Et par innvendinger melder seg likevel. Den første er ganske enkelt denne: må ikke folk ha tillatelse fra Den Mørkeste, eller i alle fall hans samtykke for å få brukt den kraften? I så fall virker det mildest talt lite sannsynlig at Rand vil få brukt den i et slikt henseende. Videre, vil en kraft som emanerer fra Den Mørkeste være i stand til å fungere som et (meta)fysisk hinder for ham?
Hvordan brukte da Rand den kraften i tGS? Eller er jeg helt ute på viddene nå, og roter meg skikkelig bort og gjøres til latter for alle og enhver?
Manbearpig
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Jeg har alltid bare regna med at Den Mørkeste ganske enkelt har mørke planer (unnskyld; den var billig) for Rand, og derfor ga ham et middel for å overleve.

Ellers slår det meg som et alternativ at folk får bruke Kraften til Den Mørkeste hvis de er desperate nok til å ville gi fra seg en del av seg selv for å få noe de vil ha. Hvilket jo kan være relevant for Rand senere; han har jo vært ganske villig lenge til å ofre seg for verden, og nå når han elsker den, har han jo faktisk et motiv for det, også.
- Verg., Aen., 3.315.
Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Asphyxiate »

Vil det innebære å bruke The True Power å begynne å gå dark side, siden man gir bort litt av seg selv tenker jeg, i så fall er det jo en risk å ta
Manbearpig
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer

Post by Faile »

Vel, Lews blir jo tydeligvis helt panisk når Rand bruker den krafta, og selvom man kanskje ikke skal ta råd fra en gal, død mann som snakker inne i hodet ditt, så tror jeg det er et godt råd å høre på i denne sammenheng.

Jeg tror heller ikke at denne krafta på noen som helst måte kan brukes til å forsegle tDO igjen.
Mierin Eronaile
Sitter
Sitter

Post by Mierin Eronaile »

Terje wrote:Jeg har alltid bare regna med at Den Mørkeste ganske enkelt har mørke planer (unnskyld; den var billig) for Rand, og derfor ga ham et middel for å overleve.
Har alltid trodd at det var på grunn av den forbindelsen Rand har til Moridin. Husker ikke helt hva som står om denne forbindelsen, men det er jo i hvert fall sånn at han kjenner Rands smerte. Er det ikke derfor De Fortapte ikke får skade Rand.
lolzi
Lily
Hengiven
Hengiven

Post by Lily »

Jeg er enig med Mierin. Rands og Moridins tråder ser ut til å ha blitt satt sammen på et vis etter at de møttes i Shadar Logoth, og jeg trodde i hvert fall at Rand fikk tilgang på True Power gjennom Moridin. Og Den Mørkeste vil vel ikke nekte ham krafta? Skjønt, jeg vet heller ikke om den kan brukes til å fange ham, ettersom det virker som han har veldig stor kontroll over den og den er bortimot en del av ham. Kanskje det går an å pakke inn saidar og saidin i True Power?

Når det gjelder været, kommer jeg ikke på de nøyaktige sitatene akkurat nå, men Rand har en drøm i tEotW, der Thom sier at "landet er ett med Dragen, og Dragen er ett med landet", og jeg tror det er i hvert fall ett åpnings/lukkingssitat til som hinter til det samme.
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer

Post by Faile »

Jeg tror ikke bare the True Power er nærmest en del av tDO, jeg tror det er selve han, en vanvittig destruktiv kraft.

Hm. Ishy er vel blitt (mer?) rablende gal av å bruke the True Power. Vil det ikke være logisk at det var denne krafta som blei brukt til å smitte saidar i utgangspunktet? Og eneste måten å bli kvitt denne smitten på var å skape en forbindelse mellom den ene kraften(som var delvis smittet av skyggen), og ondskapet i shadar logoth, som hadde sitt utspring i et intenst hat mot skyggen.
Post Reply