Hm. Både mitt kull(89) og kullet før oss brukte pc i nesten all undervisning. Husker ikke helt om det gjaldt ennå fler klassetrinn over det igjen, men for alt jeg veit...Elgen wrote:Hah! Husker vi klagde noe sinnsykt på 90-kullet. Dere fikk bruke datamaskin i undervisningen. Store greier. Vi måtte gå helt til datarommet for å spille i timene. Samt at vi ikke fikk solgt bøkene våre.
Studentliv og skole
Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Trur kanskje skolen min var en pilotskole for kunnskapsløftet. Vi kjøpte omtrent ikke bøker da, for å rettferdigjøre at vi måtte svi av mange mange tusen på pc. Kullet etter oss fikk dem jo delt ut gratis.
Men for å være ærlig. Den pcen hadde ikke en positiv virkning på skolearbeidet mitt, snarere tvert om. Snakka nok mer med klassekamerater på msn de tre åra enn jeg fulgte med i timen.
Men for å være ærlig. Den pcen hadde ikke en positiv virkning på skolearbeidet mitt, snarere tvert om. Snakka nok mer med klassekamerater på msn de tre åra enn jeg fulgte med i timen.
Haha, ser den. Alt vi brukte pcene til når vi engang fikk låne dem var å spille på. Men ja, kullene etter oss fikk bærbarpcer gratis, bøker gratis og masse morsomt som vi ikke fikk. Vi ble en gjeng bitre elever. Vi omtalte oss selv som den glemte generasjonen.
Sove...
Sove...
Oh say that you'll be true and never leave me blue
Suzie Q
Suzie Q
-
Mierin Eronaile
- Sitter

-
Asphyxiate
- Den Fortapte

Bah, synes ikke at pc er så innmari viktig i skolen. Hvor mye bedre er det enn å sitte å høre på læreren, og evt. skrive notater? Nå skal det sies at jeg egentlig ikke vet hva all pcbruken er til nå, de gangene vi brukte pc, utenom i økonomi, var det halvhjertede nettundervisningssider, og var lite produktivt...
Manbearpig
Nei, som sagt, det er liten vits. Selvfølgelig veldig kjekt på norsk, engelsk og tysk tentamen og eksamen når man veldig enkelt kan gå tilbake og rette opp ting, skrive nye avsnitt osv, isteden for å måtte skrive hele stilen på nytt.
Ellers ser jeg ikke nytten. En blir mye mer konsentrert når man ikke har alle de distraksjonene internett fører med seg.
Ellers ser jeg ikke nytten. En blir mye mer konsentrert når man ikke har alle de distraksjonene internett fører med seg.
Ja, må si at effektiviteten går jevnt ned når man bruker PC på skolen. Med det hederlige unntaket som Faile nevner her, nemlig tentamen og eksamen. Gadd aldri kladde på stilene, untatt når jeg fikk skrive på PC.
Men i matematikk tror jeg de bruker PCen som en slags stor og avansert kalkulator. Det kunne vært nyttig, selv om jeg ikke klarer å skrive mattestykker på data for å redde livet mitt.
Men i matematikk tror jeg de bruker PCen som en slags stor og avansert kalkulator. Det kunne vært nyttig, selv om jeg ikke klarer å skrive mattestykker på data for å redde livet mitt.
Suzie Q
Suzie Q
Vi får bruke et program på dataen (Ti-Nspire) som kalkulator og regneprogram.. Det er, med visse unntak, rimelig vanskelig å lære seg hele systemet. Men har man først lært seg det, kan kan jo legge inn så å si alle regnestykker, og få svaret...! Men, som sagt, det er sinnsykt komplisert, og vanskelig å lære seg..Elgen wrote:Men i matematikk tror jeg de bruker PCen som en slags stor og avansert kalkulator. Det kunne vært nyttig, selv om jeg ikke klarer å skrive mattestykker på data for å redde livet mitt.
Det er forresten sant med at konsentrasjonen forsvinner delvis eller helt med en data foran seg.. Går i vg1 nå, og en rimelig stor del av klassen sitter på facebook eller spiller div. spill i timene, meg selv inkludert..
"Nobody tells us how to be men. We just are."
Vi brukte TI som kalkulator. Kjempekjekt. Syntes ikke det var et spesielt vanskelig program å bruke, og veldig fint å ha til å kontrollere om man hadde regna rett for hånd.
På tentamen hadde vi først en del uten pc, og etter det en del med. Den andre delen blei jo tilsvarende vankeligere enn den de som ikke hadde pc fikk, men så lenge man hadde alle notater og eksempler man hadde regna før inne på pcen, så gikk det som regel greit ^^
På tentamen hadde vi først en del uten pc, og etter det en del med. Den andre delen blei jo tilsvarende vankeligere enn den de som ikke hadde pc fikk, men så lenge man hadde alle notater og eksempler man hadde regna før inne på pcen, så gikk det som regel greit ^^
Hmm, Faile, det høres ut som om du har det slik elevene under den nye læreplanen har det. To deler, en med PC og en uten.
Hos oss vanlige dødelige regnet vi alt som best vi kunne, med vår trofaste Casio. Som forsåvidt er en jævla dårlig ingeniørkalkulator. Man trenger alltids tall på polarform.
Og Tam, hadde en kompis som klarte seg jævli dårlig på eksamen grunnet at han ikke kunne bruke kalkulatoren deres på PCen.
Hos oss vanlige dødelige regnet vi alt som best vi kunne, med vår trofaste Casio. Som forsåvidt er en jævla dårlig ingeniørkalkulator. Man trenger alltids tall på polarform.
Og Tam, hadde en kompis som klarte seg jævli dårlig på eksamen grunnet at han ikke kunne bruke kalkulatoren deres på PCen.
Suzie Q
Suzie Q
Har? Hadde er vel mer riktig. Egentlig likegreit, noen av de nye reglene kom meg veldig tilgode. Sånn som den at den siste tentamen i matte er det eneste som teller for karakteren du får på vitnemålet. Og siden vi bare var en pilotskole, og bare testet ut disse reglene, bestemte læreren min seg for at den regelen kun telte hvis det ga positivt utslag for oss
Redda meg opp fra 4 før jul til 6er på vitnemålet i 2.klasse husker jeg^^
Redda meg opp fra 4 før jul til 6er på vitnemålet i 2.klasse husker jeg^^
-
Asphyxiate
- Den Fortapte

Ser at pc kan være greit for å skrive lengre saker - er jo slik for meg i dag også på universitetet. Men har fortsatt kladdebok på kladdebok med forelesningsnotater.
Husker at kalkulatoren funket utmerket i matte på vgs for meg, sånn halvveis avansert kalkulator (sånn svart, senere hvit og blå for de hippe, casio). Kan ikke her jeg sitter forstå at å bruke pc hjelper så mye her - er da mye mer praktisk med en relativt liten kalkulator ved siden av arket/kladdeboka på pulten, enn en pc. Og jeg forstår ikke hvordan det funker med pc på mattetentamen/-eksamen, kan noen forklare?
Alt i alt er pc en nyttig og fin ting, men jeg ser ikke helt den store nytten den gjør i dagens grunn-, ungdoms- og videregående skole
Husker at kalkulatoren funket utmerket i matte på vgs for meg, sånn halvveis avansert kalkulator (sånn svart, senere hvit og blå for de hippe, casio). Kan ikke her jeg sitter forstå at å bruke pc hjelper så mye her - er da mye mer praktisk med en relativt liten kalkulator ved siden av arket/kladdeboka på pulten, enn en pc. Og jeg forstår ikke hvordan det funker med pc på mattetentamen/-eksamen, kan noen forklare?
Alt i alt er pc en nyttig og fin ting, men jeg ser ikke helt den store nytten den gjør i dagens grunn-, ungdoms- og videregående skole
Manbearpig
Som sagt:
Så etter en viss tid måtte man levere første delen, og først da fikk alle ta opp pcen. I tillegg til pc kunne vi ha absolutt alle notater vi hadde skrevet, både for hånd og på pcen. Kravet var at det skulle være egenskrevet. Selvfølgelig, en hadde de som scanna hele matteboka, men prøva var lagt opp til at tida såvidt skulle strekke til, og at man ikke bare kunne kopiere eksempler fra boka, bare bytte ut talla. Kunne man det ikke, så kunne man det ikke.
Eneste hjelpemiddelet som ikke var tillatt var kommunikasjon(og internett).
Første del uten hjelpemidler i det hele tatt. Var vel rein formelbok vi fikk lov til å ha. Husker ikke om det var enkel kalkulator også, men det tror jeg ikke.Faile wrote:På tentamen hadde vi først en del uten pc, og etter det en del med. Den andre delen blei jo tilsvarende vankeligere enn den de som ikke hadde pc fikk, men så lenge man hadde alle notater og eksempler man hadde regna før inne på pcen, så gikk det som regel greit ^^
Så etter en viss tid måtte man levere første delen, og først da fikk alle ta opp pcen. I tillegg til pc kunne vi ha absolutt alle notater vi hadde skrevet, både for hånd og på pcen. Kravet var at det skulle være egenskrevet. Selvfølgelig, en hadde de som scanna hele matteboka, men prøva var lagt opp til at tida såvidt skulle strekke til, og at man ikke bare kunne kopiere eksempler fra boka, bare bytte ut talla. Kunne man det ikke, så kunne man det ikke.
Eneste hjelpemiddelet som ikke var tillatt var kommunikasjon(og internett).
-
Asphyxiate
- Den Fortapte