Som Ashan'Sei skriver så er Aginor den som mest trolig har skapt disse vesnene ja, men jeg har ikke funnet noen referanse til at det er Moridin som skal ha sluppet den løs.
Den eneste sannsynlige løsningen på hvor den kommer fra, er at den har blitt holdt i live i en stasiskasse. Birgitte forklarer dette til Mat i aCoS.
Om hvem som har sluppet den løs, så finnes det et par mulige og en veldig sannsynlig kandidat. Det er fire stasiskasser som vi har hørt om i serien. Den som inneholdt Hornet og dragebanneret var trolig en, Graendal har funnet en med bare streith(sier hun), Ishy har funnet en med flere zomara i(sånne tjener som vi leser om i starten av tGH) og Sammael som har funnet en med diverse artighetet oppi(som kunst og en slags 3Dfilmprosjektorsak om jeg forstod det rett) I tillegg kan det finnes fler som ikke vi har fått lese om.
Sammael seiler opp som min soleklare favoritt. Han lover Carridin i aCoS at han skal sende han "someone" til å hjelpe han mot Aes Sedaier. Det er også etter at vi har hørt om funnet av stasisboksen at de første gholam angrepene vi har hørt om(et par tidligere spekuleres det i) begynte. Hvis han slapp den ut, kanskje han har noe myndighet over den til å kunne kontrollere den hvertfall til en viss grad.
Desuten så bemerker Graendal at denne 3Dfilmgreia er et bevis for at den som eide stasiskassen var en DF, da "filmen" som ble vist var av en slik karakter at ingen i Lyset ville ha eid noe slikt. Tviler på at noen som vandrer i Lyset har stor lyst til å spare på en gholam for ettertiden...
Nå kan det jo selvfølgelig være mer enn en av de seks gholamene som ble laget som er sluppet løs, men inntilvidere har vi bare bevis for den ene som har lagt sitt hat på Mat.
Dette er et så godt svar som jeg får til hvertfall

Er svært få ting rundt gholamene som er sikre i det hele tatt. Jeg gleder meg hvertfall til å se hvordan om om de klarer å drepe en tilslutt...