I en periode bruker Sammael og Graendal Shaidoene til å oppnå sine planer. Hva bruker de for å friste/lokke/forhandle med Shaidoene til å gjøre som de vil?
Jeg vil minst to navn på det de bruker, samt virkemåten på det de bruker.
Si fra om det skulle være problemer med formuleringen av spørsmålet
Sevanna fikk en Call box av Sammael for å kontakte han, men det hun virkelig vil ha er noe som kan transportere dem dit de vil, og noe å kunne styre Rand med(og gjerne også Aes Sedai'er da de har Galina som fange)
De får "travel boxes" og en binder som kan binde kvinner som leder kraften. Som en edstav. Transporteringsboksene er bare humbug, for det er vel han selv som åpner en gateway for dem, og han vil ikke gi dem noe å kontrollere Rand med før de har tatt han til fange.
Virkemåte. Hm. Binder'en funker slik at en kvinne som kan lede kraften sverger noe mens hun holder den å hånden, mens en annen leder Spirit inn i tallet på enden.
Transporteringsboksene funker ikke i det hele tatt
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Faile var så tett opp mot riktig at det godtas, selv om det var ett lite fravik fra hva jeg egentlig mente, men jeg skal ta det på min kappe, ettersom spørsmålet var dårlig formulert og lett kunne misforstås.
Det jeg egentlig ville frem til, var at Sammael lokket dem ned narrebokser, også kalt nar'baha. Virkemåten var jo at det egentlig skulle være ett hjelpemiddel for å fare, men det var bare vanlige klosser, og Sammael åpnet portene.
Ah. Fikk aldri med meg hva han kalte de der altså...
Hm. Nytt spørsmål. Kappene til vokterne. Spørsmåle(ne)(t) er som følger:
Hva blei de/det/stoffet brukt til i AoL, når endret bruken seg og hvorfor, og hvordan lager de dem mest sannsynlig nå?
I AoL var det vel først og fremst klær, akkurat som de brukte streith. Mote, altså. Så begynte folk å bruke det til militære formål da alt sammen datt sammen under krigen. Nå for tida blir det laget av en ter'angreal, mener jeg å huske at en Aes Sedai har sagt, og da regner jeg med at det blir laget i Tar Valon. Ser ikke at stoffet kunne blitt laget noe annet sted.
Hun heter egentlig Saine Tarasind. Gikk over til skyggen forid hun ikke fikk den annerkjennelsen hun mente hun hadde krav på. (Dritsur fordi hun ikke fikk forskerstilling, men isteden måtte bli lærer og bare lære bort andres nyoppdagelser.)
SPOILER TGS!
Nytt spørsmål.
Hvordan blir noen opphøyd til Amyrlin, og hva var spesielt med denne sermonien de to gangene Egwene ble valgt?
En Aes Sedai borges for hallen/lanseres som Amyrlin. Etter dette skal alle sitterne stemme på/godkjenne denne som Amyrlin.
Det uvanlige i Egwenes tilfeller er at det er en uskreven regel som sier at alle sitterne skal bli enige for å innsette en ny Amyrlin. I hennes tilfeller fikk hun vel akkurat bikket minimumantallet stemmer.
Vel det spessiele er vel egentlig at hun ikke var tatt op som aes sedai og så må alle i hallen bekrefte av de er jenter (eller kvinner) med å ta av seg på overkroppen.
"Every man dies. Not every man really lives.
- William Wallace"