Everestia - en norsk Zelda-klon

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Everestia - en norsk Zelda-klon

Post by Terje »

Liker du Zelda og andre 2D-RP-spill? Da bør du lese videre!

Everestia - the Secret of Seregon: en uatorisert biografi :P
Historia om Everestia begynte i Molde for 3-4 år siden, da to venner, la oss kalle dem Seregon og Planeswalker, bestemte seg for å prøve å lage et eget spill. De var begge interessert i og hadde kunnskaper om programmering (i hvertfall på et grunnleggende nivå), samtidig som at Seregon og noen av vennene hans sysla med animasjon.

Å lage et spill fra grunnen av syntes de imidlertid var for strevsomt - de gikk jo tross alt fortsatt på videregående - så gleden var stor da de fant et program - RPGMaker 2000 - som faktisk var lagd spesielt for å lage slike spill de selv kunne tenke seg å lage: En klon av favorittspillet deres gjennom tidene - Zelda.

Så de satte seg ned, planla, programmerte, sletta, testa for bugs, og alt mulig annet. Og en dag, i 2003, var endelig demoen ferdig.
Demoen var en simpel sak - dytt unna noen steiner, snakk med noen folk, og spasér ut av skjermbildet. Like før demoen var ferdig lanserte de også Everestia Community, et forum som tidvis var et samlingssted for internetts verste spammere - undertegnede inkludert.
Det kan forøvrig bemerkes at min nåværende avatar viser ansiktet til en vismann fra denne demoen. I selve spillet var dessverre de individuelle karakterene frarøvet sine gamle ansiktsbilder.

Med et eget forum dedikert til spillet, og med en allerede relativt stor og internasjonal fanbase, skulle man kanskje forvente at spillet ville komme snart etter. Men nei.

Seregon forlova seg, og Planeswalker var en streber som var veldig nøye på å gjøre lekser (han skulle bli lege, så han måtte konsentrere seg). Så det varte og det rakk, men intet spill var å se.

Noen av oss begynte nesten å miste håpet. Ville vi noensinne få spille dette lenge etterlengtede spillet? Ville vi få lede Maethril til seier over den onde Seregons arv?
Men uansett hvor nærme det virka som om det var, så beholdt vi håpet. For hver dag, når vi traff Seregon og Planeswalker sammen i gangene på gamle, ærverdige Molde Videregående, kunne vi høre snakk om bugs, kode, feller, plotlinjer, animasjon, artwork, bugtesting, quests, og slikt noe. Og de minuttene de hadde ledig, ble faktisk brukt til programmering.

Så kom sommeren 2004. Planeswalker skulle gå folkehøgskole i Akershus for å samle poeng og ha det sosialt, mens Seregon skulle begynne på informatikk i Bergen. Med så store avstander mellom dem, ville de finne muligheter til å fullføre spillet? Noen tvilte.

Sommeren gikk. Høsten kom.
Selv hadde jeg nesten glemt Everestia, helt til begynnelsen av september. For en dag fikk jeg en sms fra Planeswalker: "Kom til EC, d e fullt liv der no! Everestia e sluppe!" og jeg logga meg på via ei datamaskin på NTNU Dragvoll. Og der fant jeg endelig Everestia. (En annen ting er at jeg også gjenoppdaga hvor morsomt det er å henge på internettforumer - like etter at jeg sjekka EC fant jeg også tilbake til mitt kjære heroescommunity.com, og wotmania. Det er vel ingen overdrivelse å si at uten Everestia, ingen terje på tidshjulet.net...)

Og spillet - hvilket spill!
Enkelte detaljer var endra fra demoen, og spillet myldra av bugs - men det var der.

Og det var ikke bare spillet som var der - det var nemlig også bl.a. armenske ratmonky, som hadde venta på spillet nesten like lenge som meg. Og der var Dragonslayer, sverrej0n, terje, og nesten alle de gamle folka fra EC (som på dette tidspunktet hadde vært ganske dødt i nesten et halvår). Og alle spilte spillet, og alle rapporterte om bugs, som Planeswalker og Seregon gjorde sitt ytterste for å fikse.

Like etter, i midten av oktober i fjor, tror jeg det var, fant imidlertid Planeswalker ut at det ikke var vits i å ha et eget forum, siden de som frekventerte det var omtrent de samme som besøkte heroescommunity, og Guardians' Grove. Sistnevnte ble løsninga. EC og GG slo seg sammen, og enda flere fant fram til det geniale spillet.

Flere patcher og oppdateringer ble lansert, for spillet var et ormebol av bugs, men det bidro merkelig nok bare til at spillet ble mer spredt, samt at de som gadd å spille det ble skikkelig hardcore fans.

Stemninga rundt spillet økte bare av at communitiet fikk høre historier om hvordan Seregon hadde sittet foran PCen hele netter på rad, for å programmere vekk bugs.

Så, for et par dager siden ble versjon 1.17 lansert - nå mer bugfritt enn noensinne. Dessverre har jeg ikke spilt spillet så mye selv, siden jeg generelt ikke spiller mye spill (relativt sett har jeg imidlertid spilt Everestia mye), men de som har greie på det, sier at det er genialt.

Hvis dette har trigga nysgjerrigheta deres, sjekk ut http://www.guardiansgrove.com/everestia/ og prøv spillet selv!
Og hvis dere har noen spørsmål, kan dere registrere dere på Guardians Grove, og få svar på dem der. Alle folka der er utrolig hjelpsomme.

takk for seg. :D
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Nedlastingslinken på den sida verka ikkje... :( Snakkar om antiklimaks etter den posten der. :lol:
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Å fy faen, de idiotene skal få høre det! her har jeg brukt nesten en time på den fordømte posten! :x

Skal gi lyd når ting er fiksa...
- Verg., Aen., 3.315.
Eivind
Ta’veren
Ta’veren

Post by Eivind »

:lol:

jaja, livet går videre ;)
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Jepp, det gjør den. Regner forresten egentlig med at det bare er serveren som er nede et øyeblikk. Kan hende sverrej0n driver å fikser noe på Rahien.com (et navn som forvørig er "stjelt" fra et Aielsk krigersamfunn: Rahien Sorei - the Dawn Runners).
- Verg., Aen., 3.315.
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Eivind wrote:livet går videre ;)
Kan du be det vente på meg?
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Eivind
Ta’veren
Ta’veren

Post by Eivind »

Nei, det har jeg desverre ikke tid til.

(er det en eller to s-er i desverre?)
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

To. :lol:
- Verg., Aen., 3.315.
Eivind
Ta’veren
Ta’veren

Post by Eivind »

Har skrivd dessverre en del ganger i det siste, og alltid lurt på om jeg har skrevet det riktig. Tror det har blitt sånn 50/50 :p
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Eivind wrote:Nei, det har jeg desverre ikke tid til.
AAAAARGH! LIFE HAS LEFT ME! CURSES! CURSES! CURSES UPON CURSES! THE VERY FABRIC OF MY BEING IS CRUMBLING INTO DUST! WOE! WOE IS ME, FOR I HAVE LOST MY CHANCE AT LIVING! AND I WAS SO YOUNG, TOO, I HAD SO MUCH TO LIVE FOR! NOO! NOOO! SCREAMS AND UTTERLY HORRIFIC WAILS! OOOH! NOOO! LOST! ALL IS LOST! MEEEEEEEERCYYYYYYY...
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Det er jo en sammenslåing av de to ordene "dess" (som kan bety noe i retning av "enda") og "verre" (hvis mening forhåpentligvis er åpenbar :lol: ).
- Verg., Aen., 3.315.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Loki wrote:
AAAAARGH! LIFE HAS LEFT ME! CURSES! CURSES! CURSES UPON CURSES! THE VERY FABRIC OF MY BEING IS CRUMBLING INTO DUST! WOE! WOE IS ME, FOR I HAVE LOST MY CHANCE AT LIVING! AND I WAS SO YOUNG, TOO, I HAD SO MUCH TO LIVE FOR! NOO! NOOO! SCREAMS AND UTTERLY HORRIFIC WAILS! OOOH! NOOO! LOST! ALL IS LOST! MEEEEEEEERCYYYYYYY...
Drama Queen... :lol:
- Verg., Aen., 3.315.
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

terje wrote:
Loki wrote:
Drama Queen... :lol:
Halfway there, but you missed on the gender. But that's okay. I'm not going to be all prickly about it. :lol:

Did I pun? I punned. Punily so. :P
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Uansett, Seregon har fiksa linken. Versjon 1.17 er nå tilgjengelig, hvis noen skulle være interessert...
- Verg., Aen., 3.315.
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

...og då er me i gong. ;-)
Post Reply