Navna på folket....
Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

Godt poeng - hvis jeg var DO, er jeg ikke helt sikker på om Ishy hadde vært mitt førstevalg som Nae'blis - men på den annen side, han virker jo som en god mellomtng mellom alle de andre (ikke helt Graendal i da'es daemar; ikke helt Sammael som general; ikke helt Moghedien som spion; ikke helt Lanfear eller Aginor som vitenskapsmann; osv...). Middelmådig, ja, men middelmådig i alt, uten å være direkte dårlig i noe. 
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
Trur Ishamael var tDO sin favoritt heile tida. Han var vel og den einaste som prøvde å vende Lews Therin til skuggen, noko som kanskje er den beste/einaste måten å sikre sigeren til Shai'tan. Det kan vere ein faktor.
I tillegg er han vel ikkje like "følelsesmessig involvert" i høve til Rand som nokre av dei andre. T.d. Sammael som hater Lews/Rand (var Lews som gav han arret), og Demandred som gjekk over til skuggen fordi han var misunneleg på LTT. Og Lanfear veit me jo alle om...
Og han var no ikkje middelmådig i alt då. Som sagt var han ein av dei fremste filosofane i AoL (han fekk jo eit tredje namn). Og det at han tydelegvis er veldig intelligent (ikkje at han er åleine om det), og er ein mester i sha'rah - som virker å vere eit komplisert spel, med mange koplingar til røynda.
I tillegg er han vel ikkje like "følelsesmessig involvert" i høve til Rand som nokre av dei andre. T.d. Sammael som hater Lews/Rand (var Lews som gav han arret), og Demandred som gjekk over til skuggen fordi han var misunneleg på LTT. Og Lanfear veit me jo alle om...
Og han var no ikkje middelmådig i alt då. Som sagt var han ein av dei fremste filosofane i AoL (han fekk jo eit tredje namn). Og det at han tydelegvis er veldig intelligent (ikkje at han er åleine om det), og er ein mester i sha'rah - som virker å vere eit komplisert spel, med mange koplingar til røynda.
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

Poeng.incanus wrote:Trur Ishamael var tDO sin favoritt heile tida. Han var vel og den einaste som prøvde å vende Lews Therin til skuggen, noko som kanskje er den beste/einaste måten å sikre sigeren til Shai'tan. Det kan vere ein faktor.
Han snakker jo hele tida om hvordan han og Lews/Dragen har utkjempet den Siste Strid et uendelig antall ganger, og dersom han har rett (noe tDOs støtte kan tyde på at han har) er det som du sier ingen bedre måte å vinne på enn å overtale Lews/Dragen til å slutte seg til dem.
Det at verden annå finnes - at Hjulet fortsatt snurrer - falsifiserer vel ganske solid Ishys påstander om at Lews/Dragen noen ganger har gitt etter - hadde det skjedd, ville det vel ikke vært mye igjen av verden (med mindre, selvsagt, det ble spunnet ut en ny Drage hvis den gamle svikta...
Enda et godt poeng.I tillegg er han vel ikkje like "følelsesmessig involvert" i høve til Rand som nokre av dei andre. T.d. Sammael som hater Lews/Rand (var Lews som gav han arret), og Demandred som gjekk over til skuggen fordi han var misunneleg på LTT. Og Lanfear veit me jo alle om...
Det er alltid en fordel å kunne holde hodet kaldt.
Atter et godt poeng - ting tyder på at min forrige post var mer ensidig og overdreven enn til og med mine vanlige overdrevne poster er...Og han var no ikkje middelmådig i alt då. Som sagt var han ein av dei fremste filosofane i AoL (han fekk jo eit tredje namn). Og det at han tydelegvis er veldig intelligent (ikkje at han er åleine om det), og er ein mester i sha'rah - som virker å vere eit komplisert spel, med mange koplingar til røynda.
Tenkte på det med filosofien når jeg skrev posten, men det ble bare borte...
Så for å si det mer presist og mindre flåsete:
Han har innsikt i alle de andres spesialiserte disipliner; han er muligens den sterkeste; han har ingen sentimentale forhold til Lews/Dragen/Rand om kan hindre ham i å utføre tDO sine ordre (med mindre man regner med hans mulige besettelse for Den Evige Kamp-teorien hans); og han er, som filosof og en suveren sha'rah-spiller, kan vi kanskje gå ut i fra, på et intellektuelt nivå over de andre - greit nok, mange av dem var også forskere o.l. i AoL, men filosofien gir jo en viss evne til abstraksjon de andre kanskje mangler, og sha'rah-spillinga (som for såvidt de andre også kan være gode i) gir bør sette ham i stand til å visualisere problemer han står overfor - i allefall er dette et mulig tilfelle dersom sha'rah er så likt sjakk som det ofte gjettes på.
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
Det var ein som spurde RJ om det der, og svaret hans var noko slikt:terje wrote:Det at verden annå finnes - at Hjulet fortsatt snurrer - falsifiserer vel ganske solid Ishys påstander om at Lews/Dragen noen ganger har gitt etter - hadde det skjedd, ville det vel ikke vært mye igjen av verden (med mindre, selvsagt, det ble spunnet ut en ny Drage hvis den gamle svikta...).
"You believe Ishamael??? Sorry, man, but c’mon!"
Ishy prøver å vere ein liten Father of Lies...
Last edited by Torbjørn on Wed Nov 09, 2005 16:51, edited 1 time in total.
vel.. et godt poeng. går ikke ann å stole på noen fra den mørke siden... de er ikke bundet av noen eder eller ære... eller noen veldig forskrudde eder og ære i alle fall...
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

Heh, hvem trenger vel RJ til å avklare sånne enkle ting som det der?incanus wrote:Det var ein som spurde RJ om det der, og svaret hans var noko slikt:terje wrote:Det at verden annå finnes - at Hjulet fortsatt snurrer - falsifiserer vel ganske solid Ishys påstander om at Lews/Dragen noen ganger har gitt etter - hadde det skjedd, ville det vel ikke vært mye igjen av verden (med mindre, selvsagt, det ble spunnet ut en ny Drage hvis den gamle svikta...).
"Sorry guys, but you believe Ishamael?"
Ishy prøver å vere ein liten Father of Lies...
(Tror jeg har lest det der et sted jeg også - muligens i WoT FAQ-en på den linuxmafia-adressa...)
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
-
Sauegjeteren
- Sauegjeter

Ishmael er en Fortapt, Ba'alzamon er trollokenes navn på Shai'***Shallis wrote:Jeg trodde at Ishmael og ba'alzamon...(Wææ.. Husker ikke hvordan det skrives) var to av de tretten fortapte... Vet ikke helt hvor jeg har det fra.. men har alltid tenkt at de var to??? Har jeg missforstått noe..?
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Feil, Ba'alzamon er trollokenes sitt navn på den de tror er Shai'tan, men i Ba'alzamon er i virkeligheten Ishy som poserer som Shai'tan. Navnet kommer nok fra trollokkrigene, som Ishy stort sett orkestrerte.Sauegjeteren wrote:Ishmael er en Fortapt, Ba'alzamon er trollokenes navn på Shai'***Shallis wrote:Jeg trodde at Ishmael og ba'alzamon...(Wææ.. Husker ikke hvordan det skrives) var to av de tretten fortapte... Vet ikke helt hvor jeg har det fra.. men har alltid tenkt at de var to??? Har jeg missforstått noe..?
Vil fortsatt påsta at Ba'alzamon er kun brukt som navn det de tror er Shai'tan.incanus wrote:Ishamael er ein Fortapt. Ba'alzamon vert kanskje brukt av Trollokane som namn på Shai'tan, men den me kjenner som Ba'alzamon frå dei tre fyrste bøkene er Ishamael.
Edit: Altso, Ishamael brukte namnet Ba'alzamon for å lure Rand til å tru at han var den Mørkaste.
Nei, en og samme person gittShallis wrote:Jeg trodde at Ishmael og ba'alzamon...(Wææ.. Husker ikke hvordan det skrives) var to av de tretten fortapte... Vet ikke helt hvor jeg har det fra.. men har alltid tenkt at de var to??? Har jeg missforstått noe..?
Det er ganske tydelig i slutten av bok 3, The Dragon Reborn.
-
Sauegjeteren
- Sauegjeter

Fanken, jeg hadde ikke lyst til å ta feil nå. Men Ba'alzamon brukes da av mennesker også?Kjetil wrote:Feil, Ba'alzamon er trollokenes sitt navn på den de tror er Shai'tan, men i Ba'alzamon er i virkeligheten Ishy som poserer som Shai'tan. Navnet kommer nok fra trollokkrigene, som Ishy stort sett orkestrerte.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
-
Sauegjeteren
- Sauegjeter