Skumringens Korsvei
Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren
Skumringens Korsvei
Hva synes dere om siste bok ute, Skumringens Korsvei? Levde den opp til forventningene eller klarte den ikke følge opp de tidligere bøkene?
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

Tja.
Selv om jeg aldri syntes den kom helt ut av startgropa (den virka med andre ord som en eneste lang innledning), har jeg i ettertid begynt å synes bedre og bedre om den.
Et brukbart interludium; forhåpentligvis kommer RJ sterkere tilbake neste gang...
Selv om jeg aldri syntes den kom helt ut av startgropa (den virka med andre ord som en eneste lang innledning), har jeg i ettertid begynt å synes bedre og bedre om den.
Et brukbart interludium; forhåpentligvis kommer RJ sterkere tilbake neste gang...
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
Velkommen til deg terje 
Jeg må si den var ganske skuffende, det var altfor lite framgang og det var liksom ingenting som ble løst. Derfor ga jeg den 4 av 10 på siden vår. Anmeldelsen er ikke helt ferdig, for jeg har enda ikke funnet noe favorittøyeblikk. Det er kanskje litt fordi jeg burde skrevet den like etter jeg hadde lest den
Men vi får ihvertfall håpe at Jordans neste bok blir mer spennende.
Jeg må si den var ganske skuffende, det var altfor lite framgang og det var liksom ingenting som ble løst. Derfor ga jeg den 4 av 10 på siden vår. Anmeldelsen er ikke helt ferdig, for jeg har enda ikke funnet noe favorittøyeblikk. Det er kanskje litt fordi jeg burde skrevet den like etter jeg hadde lest den
Men vi får ihvertfall håpe at Jordans neste bok blir mer spennende.
-
Lews Therin Telamon
- Mørkefrende

Alle klager alltid over de siste Wheel of Time bøkene, men det synes jeg blir for dumt. Det er jo en serie, så man må jo se helheten i det.
For det andre så handler serien like mye om de store forandringene i verdenen, med politiske maktspill og hvordan riker går under og nye oppstår i tiden rundt den gjenfødte dragen.
For det tredje så kan det ikke være action og Balefire som flyr hele tiden heller, da ville jo ikke action-sekvensene vært så spennende som de er og så er det jo begrenset hvor mange ganger den mørkeste kan gjenføde The Forsaken
Synes det er de klart beste bøkene jeg har lest uansett jeg og jeg nyter alle de små intrigene og det å lese om hvordan personene forandrer seg og forholdene dem i mellom utvikles!
Alle bøkene er like bra, for serien er bra!
For det andre så handler serien like mye om de store forandringene i verdenen, med politiske maktspill og hvordan riker går under og nye oppstår i tiden rundt den gjenfødte dragen.
For det tredje så kan det ikke være action og Balefire som flyr hele tiden heller, da ville jo ikke action-sekvensene vært så spennende som de er og så er det jo begrenset hvor mange ganger den mørkeste kan gjenføde The Forsaken
Synes det er de klart beste bøkene jeg har lest uansett jeg og jeg nyter alle de små intrigene og det å lese om hvordan personene forandrer seg og forholdene dem i mellom utvikles!
- In the Light - LTT
Velkommen til deg Lews Therin 
Hyggelig at flere fortsatt har en positiv instilling til Tidshjulet. Jeg syntes heller ikke serien er blitt dårlig mot slutten, Winters Heart, som jeg snart skal skrive bokanmeldelse om, er en av de beste bøkene i serien mener jeg.
Hele serien er bra, men allikevel syntes jeg enkelte bøker er mindre bra enn de andre. Men når hele serien er ferdigskrevet, så vil jeg sikkert verdsette alle like høyt, siden de da er en del av helheten.
Hyggelig at flere fortsatt har en positiv instilling til Tidshjulet. Jeg syntes heller ikke serien er blitt dårlig mot slutten, Winters Heart, som jeg snart skal skrive bokanmeldelse om, er en av de beste bøkene i serien mener jeg.
Hele serien er bra, men allikevel syntes jeg enkelte bøker er mindre bra enn de andre. Men når hele serien er ferdigskrevet, så vil jeg sikkert verdsette alle like høyt, siden de da er en del av helheten.
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

Kunne ikke vært mer enig!Lews Therin Telamon wrote:Alle klager alltid over de siste Wheel of Time bøkene, men det synes jeg blir for dumt. Det er jo en serie, så man må jo se helheten i det.
For det tredje så kan det ikke være action og Balefire som flyr hele tiden heller, da ville jo ikke action-sekvensene vært så spennende som de er og så er det jo begrenset hvor mange ganger den mørkeste kan gjenføde The Forsaken![]()
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
-
Lews Therin Telamon
- Mørkefrende

Jeg er nok ganske biased når det gjelder Wheel of Time, er helt fan og klarer dermed ikke være objektiv!
Men har lest alle bøkene et par ganger nå og ærlig talt glir de litt over i hverandre for meg akkurat nå. Håper jeg rekker en gjennomlesning til før oktober da.
Synes å huske at jeg liker den delen rundt der Asmodean lærer opp Rand, samt en del av de nyere rundt Moridin, som er en meget spennende karakter (selv om han sikkert er Ishamael da).
Men er spent på resten av prequel'ene som kommer etter siste bok også. Det ble vel 12 bøker sist jeg sjekket mener jeg, selv om disse har vært spekulert rundt og bekreftet og avkreftet like mange ganger som de finnes fans. Men nå er det vel på tide med litt tar'mon gaidon?
Det har jo skjedd så mye i det siste og hovedpersonene har kommet så langt.
Er fryktelig spent på om hvordan kampen mellom Rand og Den Mørkeste blir, jeg tipper av en litt metaforisk/åndelig art, mens den fysiske kampen skjer mellom mennesker og div Shadowspawn og Darkfriends.
Forresten, hvorfor er det problemer med innlogging i forumet her? Opplever at jeg logger meg inn og så er jeg logget ut når jeg skal begynne å skrive noe, slik at jeg vises som guest når jeg er ferdig.
-Lews
Men har lest alle bøkene et par ganger nå og ærlig talt glir de litt over i hverandre for meg akkurat nå. Håper jeg rekker en gjennomlesning til før oktober da.
Synes å huske at jeg liker den delen rundt der Asmodean lærer opp Rand, samt en del av de nyere rundt Moridin, som er en meget spennende karakter (selv om han sikkert er Ishamael da).
Men er spent på resten av prequel'ene som kommer etter siste bok også. Det ble vel 12 bøker sist jeg sjekket mener jeg, selv om disse har vært spekulert rundt og bekreftet og avkreftet like mange ganger som de finnes fans. Men nå er det vel på tide med litt tar'mon gaidon?
Er fryktelig spent på om hvordan kampen mellom Rand og Den Mørkeste blir, jeg tipper av en litt metaforisk/åndelig art, mens den fysiske kampen skjer mellom mennesker og div Shadowspawn og Darkfriends.
Forresten, hvorfor er det problemer med innlogging i forumet her? Opplever at jeg logger meg inn og så er jeg logget ut når jeg skal begynne å skrive noe, slik at jeg vises som guest når jeg er ferdig.
-Lews
- In the Light - LTT
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

Samma her. Jeg tror knapt nok jeg er i stand til å finne så særlig mye negativt med bøkene, i hvert fall nå, når det er omtrent 2 år siden sist jeg leste dem...Lews Therin Telamon wrote:Jeg er nok ganske biased når det gjelder Wheel of Time, er helt fan og klarer dermed ikke være objektiv!
Men det er sikkert mye som irriterer meg når jeg leser dem.
Igjen, ditto her. Selv om jeg har en noenlunde oversikt over hva som skjer hvor, har spesielt alt etter LoC, samt noen mindre episoder før det, en tendens til å gli over i hverandre.Lews Therin Telamon wrote:Men har lest alle bøkene et par ganger nå og ærlig talt glir de litt over i hverandre for meg akkurat nå. Håper jeg rekker en gjennomlesning til før oktober da.
Hvem kan han ellers være?Lews Therin Telamon wrote:Synes å huske at jeg liker den delen rundt der Asmodean lærer opp Rand, samt en del av de nyere rundt Moridin, som er en meget spennende karakter (selv om han sikkert er Ishamael da).
Asmodean-scenene er ikke så ille. Selv er jeg veldig glad i sekvensene der det samtales om AoL (Nei, ikke America Online
), og ting fra fortida avsløres. Om dette er politisk historie, krigshistorie, saker og ting fra personenes fortid, eller hva som helst annet, er ikke så farlig. Bare det er historie...
I 1989 sa RJ: "It's going to be a trilogy." Så jeg er ikke så sikkert på hvor mye den mannen er til å stole på når det gjelder sånt...Lews Therin Telamon wrote:Men er spent på resten av prequel'ene som kommer etter siste bok også. Det ble vel 12 bøker sist jeg sjekket mener jeg, selv om disse har vært spekulert rundt og bekreftet og avkreftet like mange ganger som de finnes fans. Men nå er det vel på tide med litt tar'mon gaidon?
Jeg bryr med ærlig talt ikke om hvor lang serien blir; jeg vil heller at han bruker noen bøker ekstra og får med seg alt, enn at han skynder seg å bli ferdig og etterlater en masse løse tråder. Imidlertid har han selv sagt at han ikke er så glad i bøker som samler sammen alle slike løse tråder, men jeg håper at han i alle fall ikke lager en avslutning som forlater serien rett etter at tarmon'gaidon er ferdig. Det hadde vært en skuffelse...
Enig.Lews Therin Telamon wrote:Er fryktelig spent på om hvordan kampen mellom Rand og Den Mørkeste blir, jeg tipper av en litt metaforisk/åndelig art, mens den fysiske kampen skjer mellom mennesker og div Shadowspawn og Darkfriends.
Det ser ikke ut som at denne kampen vil bli utkjempa i den fysiske verden, nei. Kanskje en slags T'A'R, eller noe? Kanskje DO har en slags sidedimensjon for seg selv? Kjenner at jeg begynner å glede meg til oktober, jeg.
Hmm. Jeg har auto-innlogging på, så ikke vet jeg...Lews Therin Telamon wrote:Forresten, hvorfor er det problemer med innlogging i forumet her? Opplever at jeg logger meg inn og så er jeg logget ut når jeg skal begynne å skrive noe, slik at jeg vises som guest når jeg er ferdig.
-Lews
EDIT: Whoa. Forumets første massive quote-fest...
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
Vet ikke hvorfor det er slik, men anbefaler deg å bruke autoinnlogging. Vi har dessuten skrudd av gjesteposting, så nå får du hvertfall beskjed om å logge inn...Lews Therin Telamon wrote:Forresten, hvorfor er det problemer med innlogging i forumet her? Opplever at jeg logger meg inn og så er jeg logget ut når jeg skal begynne å skrive noe, slik at jeg vises som guest når jeg er ferdig.
-Lews